Pohjoismaiden kuluttajaviranomaiset ottivat kantaa ilmastoväittämiin markkinoinnissa

Pohjoismaiset kuluttajaviranomaiset ovat laatineet yhteisen kannanoton tietyistä markkinoinnissa käytetyistä ilmastoväittämistä. Useat yritykset hyödyntävät väitteitä, joissa tuotteita ja palveluja kuvaillaan esimerkiksi sanoilla ”ilmastoneutraali”, ”ilmastokompensoitu”, ”nettonolla”.

Kannanoton taustalla on Ruotsin patentti- ja markkinatuomioistuimen ratkaisu, jolla tuomioistuin kielsi vuonna 2023 Arla Foods AB:tä käyttämästä väitettä ”nettonolla ilmastojalanjälki” ja muita vastaavia harhaanjohtavia väitteitä, jotka antoivat kuluttajille vaikutelman siitä, ettei tuotteella ollut vaikutusta ilmastoon tai että vaikutus oli täysin kompensoitu, vaikka näin ei ollut.

Pohjoismaiset kuluttajaviranomaiset pitävät tärkeänä, että yritykset mieluummin kuvaavat konkreettisia toimia esimerkiksi hiilidioksidin sitomisesta sen sijaan, että markkinoisivat tuotteitaan ja palveluitaan yleisillä ilmastokompensaatiota koskevilla väitteillä, joita useimpien yritysten on vaikea todistaa todeksi.

Suomessa kuluttaja-asiamies on puuttunut viime vuosina useamman kerran lainvastaiseen ympäristömarkkinointiin ja vaatinut muutoksia ympäristöväitteiden esittämiseen muun muassa Finnairilta, Marimekolta ja Stockmannilta, Froneri Finlandilta, Vattenfallilta ja Fortumilta.

 

Pohjoismainen kannanotto tietyistä ilmastoväittämistä markkinoinnissa

Lisää aiheesta

Ympäristö ja kuluttajansuoja