Sähköhammasharjojen puhelinmyynti aiheuttaa kuluttajille ikäviä yllätyksiä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut tänä vuonna kymmenittäin kuluttajayhteydenottoja sähköhammasharjoja myyvästä Dentlestä. Yhteydenottojen mukaan yritys toimittaa tuotteita, vaikka kuluttaja ei ole niitä tilannut. Kuluttajat kertovat saaneensa puhelussa harhaanjohtavaa tietoa tuotteesta ja sopimusehdoista.

Monet kuluttajat kertovat tilanneensa vain edullisen sähköhammasharjan, jota myyntipuheessa korostetaan, mutta kotiin onkin alkanut tulla myös hammasharjan vaihtopäitä laskujen saattelemana. Sopimuksen olennainen sisältö, eli sähköhammasharjan vaihtopäiden kestotilaus, on jätetty puhelussa sivurooliin. Sopimuksen ehdoista, kuten peruuttamisoikeudesta ei yhteydenottojen mukaan ole kerrottu selkeästi tai peruutusoikeutta ei ole ollut.

”Puhelinmarkkinoinnissa törmäämme jatkuvasti siihen, että kuluttajat sidotaan sopimukseen, josta he eivät ole saaneet riittävää tietoa. Myyjä korostaa tarjousta, palkintoa tai lahjaa ja sopimuksen todellinen kesto ja hinta jätetään vähälle huomiolle. Tällainen markkinointi on harhaanjohtavaa. Pidämme erittäin tervetulleena hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan puhelinmyyntiä tullaan sääntelemään tiukemmin kuluttajan suojaksi,” sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Dentle-tuotteita myy Hong Kongista käsin toimiva postimyynti- ja verkkokauppa Super Living Products Ltd. Kuluttajailmoitusten perusteella vaikuttaisi siltä, että yritys on kohdentanut markkinointiaan Suomessa erityisesti ruotsinkielisille henkilöille.

Älä maksa tuotteesta, jota et ole tilannut

Tilaamatonta tuotetta koskevaa laskua ei tarvitse maksaa, mutta asia pitää selvittää myyjän kanssa, esimerkiksi sähköpostitse. Tuote kannattaa lähettää takaisin vasta kun on saanut palautusohjeet myyjältä. Yritys ei voi edellyttää, että kuluttaja kustantaa tilaamatta toimitetun tavaran palautuksen. Apua ongelmatilanteisiin saa kuluttajaneuvonnasta ja kirjallisen valituksen myyjälle voi laatia reklamaatioapurin avulla.