Silmäleikkauksesta kertyvä bonus hallitsi Silmäaseman markkinointia – kuluttaja-asiamies puuttui lisäetumarkkinointiin

Silmäasema Oy markkinoi silmäleikkauksia kuluttajille mainoksilla, joiden pääviestinä oli silmäleikkauksesta kertyvä S-ryhmän bonus. Lisäksi bonuksen saamisen kestosta annettiin tietoa, joka kannusti kuluttajaa tekemään ostopäätöksen välittömästi. Tällainen markkinointi, jossa lisäetu korostuu itse tuotteen asemasta, on kuluttaja-asiamiehen mukaan sopimatonta. Silmäasema on muuttanut markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaiseksi.

Silmäasema markkinoi myymälöissään ja sosiaalisessa mediassa silmäleikkauksia mainoksilla ja mainoslauseilla, joissa korostettiin S-ryhmän bonusta, esimerkiksi ”Nyt bonusta kaikista silmäleikkauksista 31.12.2021 asti!” ja ”Nyt Bonusta kaikista silmäleikkauksista rajoitetun ajan”. Kuluttaja-asiamies katsoi, että mainoksissa oli korostettu päätuotteen eli silmäleikkauksen sijasta bonusta niin, että bonus oli ollut käytännössä mainosten keskeinen elementti ja viesti, jolloin kuluttajan huomio oli kiinnittynyt ensisijaisesti siihen. Tällaista markkinointia on pidetty vakiintuneesti kuluttajansuojalain vastaisena, koska se vaikeuttaa vertailua ja vaikuttaa haitallisesti kuluttajan mahdollisuuksiin tehdä järkeviä ostopäätöksiä.

Asiallisuus ja luotettavuus ensisijaisia terveyspalvelujen markkinoinnissa

Kuluttaja-asiamies piti tärkeänä puuttua Silmäaseman markkinointiin erityisesti myös siksi, että lisäetua käytetään terveydenhuollon palvelun yhteydessä.

”Terveyspalvelujen markkinoinnilta edellytetään yleensä asiallisuutta ja tavallista suurempaa luotettavuutta. Silmäaseman markkinointi oli myös vastoin alan omia itsesääntelyohjeita”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttaja-asiamies edellytti, että Silmäasema ei käytä silmäleikkausten markkinoinnissa bonusta koskevia lisäetuja niin, että niiden esittely on hallitsevassa asemassa tarjottavan hyödykkeen ja tarjouksen ehtojen asemasta.

Lisäedun tarjolla olon kestosta ei saa esittää perättömiä väitteitä

Silmäaseman bonusta koskeva lisäetu oli mainosten mukaan voimassa 31.12.2021 asti. Mainoksista sai sen kuvan, että kyseessä oli poikkeuksellinen mahdollisuus. Silmäasema kuitenkin jatkoi kampanjaa 31.12.2021 jälkeen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinoinnissa oli annettu totuudenvastainen kuva siitä, kuinka pitkän ajan silmäleikkaus on tarjolla lisäedun kanssa. Mainosten ilmaisut saattoivat näin ollen saada kuluttajan tekemään ostopäätöksen, jota hän ei muuten olisi tehnyt. Kuluttaja-asiamies edellytti, että Silmäasema ei esitä silmäleikkausten markkinoinnissa perättömiä väitteitä tai tietoja lisäedun tarjolla olon kestosta.

Silmäasema sitoutui noudattamaan kuluttaja-asiamiehen vaatimuksia ja ryhtyi muuttamaan markkinointimateriaaliaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Lisää aiheesta: Lisäetujen hallitseva käyttö markkinoinnissa