Toimintaohjeita Xellim Oü:n asiakkaille

Kuluttaja-asiamiehen kesällä 2014 antamat Xellim Oü:n tilauksia koskevat toimintaohjeet eivät enää päde syksyllä 2014 tehtyihin tilauksiin. Syynä on se, että Xellim on tehnyt syksyn aikana tilaussivustoilleen useita muutoksia.

Kuluttaja-asiamies, kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus ovat saaneet vuoden 2014 aikana runsaasti yhteydenottoja Xellim Oü:ltä tehdyistä laihdutus- ja kauneustuotteiden tilauksista. Kuluttajat ja Xellim Oü ovat olleet eri mieltä siitä, onko tilaus koskenut näytepakkausta vai määräaikaista tuotetoimitusta.

Kuluttaja-asiamies on antanut kuluttajille toimintaohjeita 18.6.2014 ja 19.8.2014 päivätyissä tiedotteissaan. Annetut ohjeet ovat perustuneet yrityksen silloiseen markkinointiin.  Xellim Oü:lla on kuitenkin useita erilaisia tilaussivustoja ja yritys on tehnyt niille syksyn 2014 aikana monia muutoksia.  Siksi kuluttaja-asiamiehen aiemmat ohjeet eivät ole enää voimassa, vaan kuluttajan ja yrityksen väliset tilauksen luonnetta ja hintaa koskevat erimielisyydet on arvioitava yksitellen muun muassa sen perusteella, minkä sisältöinen tilaussivu on kunakin tilauspäivänä ollut.

Koska kyse on virolaisyrityksestä ja yksittäisistä riita-asioista, valitukset hoidetaan keskitetysti Euroopan kuluttajakeskuksessa. Tässä keskuksen toimintaohjeet tapauksiin, joissa kuluttaja on oman käsityksensä mukaan tilannut vain näytepakkauksen:

1. Lähetä Xellim Oü:lle ja mahdolliselle laskuttajalle seuraava sähköposti:

Olen tilannut vain näytepakkauksen. En ole tilannut muita tuotteita. Verkkosivuilla, joilla tilaukseni tein annettiin ymmärtää, että olen tilaamassa näytepakkauksen.

Olette lähettänyt minulle uuden paketin ja laskun. Teidän mukaanne olen tehnyt määräaikaisen tilauksen. Jotta voisin varmistua siitä, mihin olen sitoutunut, pyydän, että lähetätte minulle seuraavat tiedot:

  • päivämäärän, jolloin olen tehnyt tilaukseni
  • tilausvahvistuksen, jonka olette lähettänyt minulle tilauksenteon jälkeen
  • tilaussivun, jolta olen tehnyt tilauksen (kuvakaappaus, mikäli verkkosivu on muuttunut tilauksenteon jälkeen )

2. Jos saamasi selvitys ei tyydytä, ota tarvittaessa yhteys Euroopan kuluttajakeskukseen puhelimitse (p. 029 505 3090, ma–pe klo 9–12) tai täyttämällä yhteydenottolomake. Kerro myös, oletko ollut keskukseen jo aiemmin yhteydessä.

Kuluttaja-asiamies on vuoden 2014 aikana käsitellyt Xellim Oü:n markkinoinnin virheitä monin eri keinon ja edellyttänyt, että yritys muuttaa markkinointinsa ja verkkosivustonsa vastaamaan kuluttajansuojalain vaatimuksia. Erityisesti kuluttaja-asiamies on edellyttänyt, että yritys korjaa tilauksen luonteesta ja hinnasta markkinoinnissa syntyvän harhaanjohtavan kuvan. Asian käsittely jatkuu edelleen, sillä yritys ei ole korjannut sivustojaan kaikilta osin.