Väliaikatietoa Air Finlandin asiakkaille

Lentoyhtiö Air Finlandin konkurssiin liittyvistä korvauspäätöksistä on valitettu hallinto-oikeuksiin. Korvauksia voidaan alkaa maksaa vasta, kun valitukset on käsitelty loppuun.

Kuluttajavirasto (1.1.2013 lähtien Kilpailu- ja kuluttajavirasto) käsitteli Air Finlandin konkurssiin liittyen noin 3 000 hakemusta ja teki niistä korvauspäätökset vuoden 2012 lopulla. Korvauspäätöksiin tyytymättömillä kuluttajilla oli mahdollisuus valittaa päätöksistä hallinto-oikeudelle.

Valitusaika on nyt umpeutunut ja hallinto-oikeudet alkavat käsitellä saamiaan valituksia. Kuluttajille voidaan alkaa maksaa korvauksia vasta, kun kaikki päätökset ovat saaneet lainvoiman, eli kun niistä tehdyt valitukset on käsitelty loppuun. Valitusten käsittely hallinto-oikeuksissa saattaa kestää vuosia.

Air Finland hakeutui konkurssiin kesäkuussa 2012. Yhtiön Kuluttajavirastolle asettama vakuus ei riittänyt siihen, että hyväksytyt korvaushakemukset voitaisiin maksaa täysimääräisinä. Syynä on se, että Air Finland ei ollut lain vaatimuksista huolimatta ilmoittanut Kuluttajavirastolle vakuuden määrittämiseen tarvittavia tarpeellisia ja oikeita tietoja.

Vakuudesta jouduttiin myös maksamaan konkurssin seurauksena matkakohteisiin jääneiden matkustajien paluukuljetuksia. Kuluttajavirasto kotiutti kesä-heinäkuussa 2012 yli 1 000 Air Finlandin asiakasta Euroopasta ja Egyptistä. Paluukuljetusten hoitamiseksi Kuluttajavirasto vuokrasi muun muassa kahdeksan lentokonetta ja useita kymmeniä busseja.