Viestintävirasto ja KKV muistuttavat: älä osta joululahjaksi televisiota, joka ei toimi vuonna 2020

Jos olet ostamassa uutta televisiota antennitalouteen, varmista, että laite tukee uutta lähetystekniikkaa, joka otetaan käyttöön kokonaisuudessaan vuonna 2020. Voit tarkistaa television toimivuuden osoitteessa toimiikotelkkarini.fi.

Vapaasti vastaanotettavat antenniverkkojen tv-kanavat siirtyvät Suomessa 31.3.2020 käyttämään pelkästään uutta lähetystekniikkaa. Uusi DVB-T2-lähetystekniikka mahdollistaa teräväpiirto- eli HD-tasoisen kuvanlaadun ja suuremman määrän perustasoisia (SD) ohjelmakanavia.

Kun muutos tapahtuu, televisiokanavat näkyvät antenniverkossa vain uutta tekniikkaa tukevalla televisiolla tai digiboksilla. Viestintävirasto kehottaakin kuluttajia olemaan tarkkoina joulun lahja- ja alennusmyynneissä jo nyt.

”Kun ostat nyt television, varmista, että se tukee uutta lähetystekniikkaa (DVB-T2). Näin televisio toimii myös vuonna 2020”, korostaa projektikoordinaattori Tiina Aaltonen Viestintävirastosta.

Suomessa testatuista televisioista ja digibokseista kertova “Antenna Ready HD” -merkintä takaa sen, että laite toimii mm. tekstitysten osalta moitteettomasti kaikissa suomalaisissa antenniverkoissa. Merkintä löytyy yleensä pakkauslaatikosta. Oman television valmiuden voi lisäksi tarkistaa helposti osoitteessa toimiikotelkkarini2020.fi.

”Haastavinta tiedon selvittäminen voi olla verkkokaupoissa, joissa tapa ilmaista laitteiden ominaisuudet vaihtelee. Tarkista siis erityisen huolellisesti laitteiden tekniset tiedot ostovaiheessa ja ota tarvittaessa yhteys suoraan verkkokauppaan”Aaltonen muistuttaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa, että myyjällä on velvollisuus kertoa, toimivatko myytävät laitteet uudella tekniikalla. Tieto on käytävä selvästi ilmi myös verkkokaupassa.

”Jos jouluksi 2017 ostamasi televisio pimeneekin vuonna 2020, eikä myyjä ole ostohetkellä kertonut asiasta, voit vaatia jälkikäteen hyvitystä”, ohjeistaa lakimies Miina Ojajärvi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Muutos ei koske kotitalouksia, joissa katsotaan televisiota antenniverkon sijaan kaapeli-, satelliitti-, tai IPTV-lähetyksinä. Lisäksi uusi tekniikka on antennitalouksissa jo käytössä, mikäli kotitaloudessa katsotaan maksu-tv-kanavia, jotka siirtyivät uuteen lähetystekniikkaan tämän vuoden toukokuussa.

Lisätietoja: Viestintävirasto, projektikoordinaattori Tiina Aaltonen, p. 0295 390 526, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, lakimies Miina Ojajärvi, p. 029 505 3155

Muista ainakin nämä asiat televisio-ostoksilla:

1. TARKISTA esimerkiksi isännöitsijältä, onko asuntosi antenniverkossa.

2. KYSY neuvoa myyjältä! Lain mukaan myyjällä on velvollisuus kertoa asiakkaalle, jos vastaanottimella ei voi katsoa televisiota muutoksen jälkeen.

3. VALITSE televisio tai digiboksi, jossa on DVB-T2-viritin tai joka on Antenna Ready HD -testattu.

Tarkista television toimivuus: www.toimiikotelkkarini2020.fi

Ostajan opas televisiokaupoille

Faktalaatikko

DVB-T2 = Antennitelevisioverkossa käytettävä lähetystekniikka, jolla myös HD-lähetykset välitetään. Korvaa vähitellen sen rinnalla nyt käytetyn DVB-T-lähetystekniikan. Edellyttää toimiakseen DVB-T2-virittimen televisiovastaanottimessa tai digiboksissa.

SD = Standard-definition. Perustarkkuudella näytettävä televisiokuva.

HD = High-definition. Perinteistä televisiokuvaa huomattavasti tarkempi, teräväpiirtokuva.

IPTV = Sopimukseen perustuva palvelu, joka mahdollistaa vähintään kaikkien vapaasti vastaanotettavien valtakunnallisten tv-kanavien lineaarisen vastaanoton internetyhteyden kautta teleyrityksen omalle laajakaista-asiakkaalle. IPTV on eri asia kuin nettitelevisio.