Kuluttaja-asiamieheltä kannanottoja EU:n kuluttajansuojan kehittämiseen: vahva kuluttajansuoja turvattava jatkuvasti muuttuvassa maailmassa

Kuluttaja-asiamies on kesän aikana ottanut kantaa kuluttajansuojan kehittämiseen EU:ssa. Kannanotoissa on korostettu hyvin toimivan lainsäädännön ja valvojien yhteistyön merkitystä kuluttajan oikeuksien turvaajana.

Kannanotoissa tuodaan esiin sellaisia periaatteellisia lähtökohtia, joiden varassa voitaisiin luoda kestävää kuluttajansuojaa tuleville sukupolville.

Valvojana kuluttaja-asiamiehelle ovat tärkeitä muun muassa seuraavat asiat:

  • Uusi lainsäädäntö tarvitsee tuekseen tehokkaamman valvonnan ja valvontakeinot.
  • EU:n sisäisten valvontaverkostojen yhteistyötä on parannettava.
  • Kolmansien maiden yritykset on saatava tehokkaamman valvonnan ja sanktioiden piiriin jäsenmaiden yhteisissä valvontatoimissa.
  • Viranomaisten tiedonvaihdon on onnistuttava salassapitosäännösten estämättä.
  • Tarvitsemme horisontaalista toimialaneutraalia sääntelyä takaamaan joustavuuden teknologian ja toimintaympäristön kehittyessä.
  • Tarvitsemme lainsäädäntöä, joka torjuu digitaalista asymmetriaa ja suojaa kuluttajia manipuloinnilta.

Kuluttaja-asiamiehen laatimat kannanotot:

– Kuluttaja-asiamiehen kannanotto komission kuluttajapolitiikan julkiseen kuulemiseen, 29.8.2025:
Public consultation – Consumer Agenda 2025-2030 and action plan on consumers in the Single Market

– Kuluttaja-asiamiehen kirjallinen vastaus komissaari Michael McGrath’ille, 4.7.2025:
Implementation Dialogue on consumer law in the digital environment

– Pohjoismaiden kuluttajaviranomaisten ennakkokanta, 13.6.2025:
The Nordic Consumer Protection Authorities are calling on the Commission to deliver a strong Consumer Agenda 2025-2030 and Digital Fairness Act