Kuluttaja-asiamies on kesän aikana ottanut kantaa kuluttajansuojan kehittämiseen EU:ssa. Kannanotoissa on korostettu hyvin toimivan lainsäädännön ja valvojien yhteistyön merkitystä kuluttajan oikeuksien turvaajana.
Kannanotoissa tuodaan esiin sellaisia periaatteellisia lähtökohtia, joiden varassa voitaisiin luoda kestävää kuluttajansuojaa tuleville sukupolville.
Valvojana kuluttaja-asiamiehelle ovat tärkeitä muun muassa seuraavat asiat:
- Uusi lainsäädäntö tarvitsee tuekseen tehokkaamman valvonnan ja valvontakeinot.
- EU:n sisäisten valvontaverkostojen yhteistyötä on parannettava.
- Kolmansien maiden yritykset on saatava tehokkaamman valvonnan ja sanktioiden piiriin jäsenmaiden yhteisissä valvontatoimissa.
- Viranomaisten tiedonvaihdon on onnistuttava salassapitosäännösten estämättä.
- Tarvitsemme horisontaalista toimialaneutraalia sääntelyä takaamaan joustavuuden teknologian ja toimintaympäristön kehittyessä.
- Tarvitsemme lainsäädäntöä, joka torjuu digitaalista asymmetriaa ja suojaa kuluttajia manipuloinnilta.
Kuluttaja-asiamiehen laatimat kannanotot:
– Kuluttaja-asiamiehen kannanotto komission kuluttajapolitiikan julkiseen kuulemiseen, 29.8.2025:
Public consultation – Consumer Agenda 2025-2030 and action plan on consumers in the Single Market
– Kuluttaja-asiamiehen kirjallinen vastaus komissaari Michael McGrath’ille, 4.7.2025:
Implementation Dialogue on consumer law in the digital environment
– Pohjoismaiden kuluttajaviranomaisten ennakkokanta, 13.6.2025:
The Nordic Consumer Protection Authorities are calling on the Commission to deliver a strong Consumer Agenda 2025-2030 and Digital Fairness Act