Vaikuttajamarkkinoinnin ohjeista tarkennettu epäselviä kohtia

Kuluttaja-asiamies on tarkentanut tiettyjä osia vaikuttajamarkkinoinnin linjauksesta, jotta ohjeet olisivat somevaikuttajille ja yrityksille entistä selkeämmät. Suurin muutos on, että usein kysytyt kysymykset löytyvät suoraan linjauksesta. Suositukset mainosmerkinnöiksi pysyvät ennallaan.

Linjauksen epäselviä kohtia on pyritty selkeyttämään vaikuttajilta tulleiden kysymysten ja palautteen pohjalta. Linjaus perustuu lakiin, joka edellyttää, että kaikki mainonta on tunnistettavaa.

Kysymykset ja vastaukset osaksi ohjeita

Linjauksesta löytyy nyt vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Aiemmin kysymyksiä oli koottu erilliselle sivulle, mutta nyt kaikki tieto löytyy yhdestä paikasta. Kysymykset ja vastaukset on lisätty kunkin kysymyksen aihetta koskevaan lukuun. Lisäksi linjauksen loppuun on koottu vastauksia linjausta yleisesti koskeviin kysymyksiin. Erillinen kysymyksiä ja vastauksia -sivu on poistettu.

Selkeämpiä alustakohtaisia ohjeita

Ohjeita on selkeytetty YouTuben, Twitchin, blogien ja podcastien osalta. Esimerkiksi YouTuben osalta on selkeytetty sitä, milloin mainosmerkinnän on oltava näkyvissä koko videon ajan ja milloin vain osan videosta. Mainosmerkintää suositellaan koko videolle, jos koko video käsittelee markkinoitavaa tuotetta, palvelua tai yritystä. Jos vain osa videosta käsittelee markkinoinnin kohdetta, riittää, että nämä kohdat merkitään.

Realistisemmat esimerkkikuvat

Joitakin esimerkkikuvia on muokattu vastaamaan paremmin aitoa toteutusta. Osassa esimerkkikuvista mainosmerkintä oli hyvin hallitseva, mikä saattoi antaa virheellisen kuvan siitä, että mainosmerkinnän pitäisi olla kooltaan hyvin suuri. Riittävää on, että mainosmerkintä on värin, koon ja sijoittelun puolesta sellainen, että kuluttaja huomaa sen varmasti.

Markkinoinnista ääneen kertominen

Linjaukseen on selkeytetty sitä, milloin kuluttaja-asiamies suosittelee kertomaan markkinoinnista ääneen, jotta mainonnan tunnistettavuus toteutuisi saavutettavalla tavalla. Markkinoinnista suositellaan kerrottavan ääneen tilanteissa, joissa kirjoitetut merkinnät eivät ole saavutettavia. Useimmissa kanavissa kirjoitetun merkinnän saa tehtyä saavutettavasti, eikä ääneen kertomista silloin tarvita.

Linjauksen sisältö pysynyt ennallaan

Linjauksen suosituksia mainosmerkinnöiksi ei ole muutettu. Muokkauksilla on pyritty selkeyttämään sellaisia kohtia, jotka ovat aiheuttaneet epäselvyyksiä.

Kuluttaja-asiamies on saanut vaikuttajilta ennen linjauksen julkaisemista ja julkaisemisen jälkeen kommentteja ja toiveita linjauksen sisällöstä. Kuluttaja-asiamiehen linjaukset perustuvat lain tulkinnalle. Kuluttaja-asiamies voi viranomaisena antaa ainoastaan sellaisia suosituksia, jotka varmuudella täyttävät lain vaatimukset. Linjauksessa on pyritty huomioimaan eri kanavien ominaispiirteet ja käytännön haasteet lain sallimissa rajoissa.