Harhaanjohtava alennusmyynti

Päivämäärä

27.12.2016

Diaarinumero

KKV/444/14.08.01.05/2016

Osapuolet

Indoor Group Oy

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamies määräsi markkinointikiellon Indoor Group Oy:lle 27.12.2016.

Kuluttaja-asiamies kielsi Indoor Group Oy:tä vastaisessa kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa:

  1. käyttämästä kalusteiden markkinoinnissa alennusmyyntiä tarkoittavia ilmaisuja tai ilmaisuja, jotka mainoksessa esitettyinä aikaansaavat vaikutelman alennusmyyntimarkkinoinnista siten, että ilmoitusaika ylittää kolmen kuukauden ajan kalenterivuosittain,
  2. esittämästä kalusteiden markkinoinnissa väitettä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain lyhyen rajoitetun ajan, jos samaa tuotetta myydään samaan hintaan välittömästi tarjouksen voimassaoloajan jälkeenkin
  3. markkinoimasta tuotteita yhdenjaksoisesti alennushinnalla yli kahden kuukauden ajan,
  4. ilmoittamasta kalusteiden markkinoinnissa tuotteiden hintaa alennetuksi prosenttialennuksena, vertailuhintaa tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja käyttäen, jos alennuksen laskemisen lähtökohtana on käytetty tuotteen ohjevähittäishintaa tai muuta sellaista hintaa, jota ei ole kuluttajilta tosiasiallisesti samassa toimipaikassa välittömästi aikaisemmin peritty.

Kieltoa on noudatettava sadan tuhannen (100.000) euron sakon uhalla.

Kielto perustuu kuluttajansuojalain 2 luvun 1, 6, 11 ja 16 §:iin ja 17 §:n 2 momenttiin sekä Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain 10 §:ään.

Indoor Group Oy on Askon ja Sotkan markkinoinnissa vuosina 2014 ja 2015 käyttänyt alennusmyyntiä tarkoittavia ilmaisuja siten, että ilmoitusaika ylittää kolmen kuukauden ajan kalenterivuosittain. Indoor Group Oy on myös markkinoinut tuotteita yhtäjaksoisesti alennushinnalla yli kahden kuukauden ajan sekä ilmoittanut kalusteiden markkinoinnissa tuotteiden hintaa alennetuksi prosenttialennuksena, vertailuhintaa tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja käyttäen, kun alennuksen laskemisen lähtökohtana on käytetty tuotteen ohjevähittäishintaa tai muuta sellaista hintaa, jota ei ole kuluttajilta tosiasiallisesti samassa toimipaikassa välittömästi aikaisemmin peritty sekä esittänyt kalusteiden markkinoinnissa väitteen, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain lyhyen rajoitetun ajan, kun samaa tuotetta myydään samaan hintaan välittömästi tarjouksen voimassaoloajan jälkeenkin.