Tiivistelmä
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Power Finland Oy:n (jäljempänä Power) hinnanalennusmarkkinointiin. Kuluttaja-asiamies piti markkinointia kuluttajansuojalain vastaisena muun muassa siltä osin kuin siinä annettiin harhaanjohtavia tietoja alimman hinnan tarkastuspäivämäärään liittyen ja totuudenvastaisia tietoja tarjouksen voimassaoloajasta. Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei Power vastaisessa markkinoinnissaan menettele sitoumuspyynnössä tarkoitetulla tavalla lainvastaisesti. Power sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin ja ilmoitti ryhtyneensä korjaaviin toimenpiteisiin.
Sovelletut säännökset
Kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §, 3 §, 6 §, 7 § ja 11 § ja kuluttajan kannalta sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja asiakassuhteissa annetun valtioneuvoston asetuksen 1 §:n 6 kohta
Perustelut
Alimman hinnan tarkastuspäivämäärää koskeva tieto Powerin mainosliitteessä
Huhtikuussa 2025 ilmestyneen Powerin mainosliitteen mukaan tarjoukset olivat voimassa 28.4.–4.5.2025. Mainosliitteen alalaidassa oli teksti: “Tämän liitteen tuotteiden 30 päivän alimmat hinnat on tarkistettu 16.4.2025”.
Powerin kuluttaja-asiamiehelle antaman selvityksen mukaan mainoksessa ilmoitettiin alin hinta, jolla tavaraa oli tosiasiallisesti markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Power totesi lisäksi, että “Mainoksen painoonmenon ja kampanjan alkamisen välissä on 1,5–2 viikkoa, jonka aikana tuotteiden hinnat markkinassa voivat elää.”
Hinnanalennusmarkkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana (kuluttajansuojalain 2 luvun 11 § 1 momentti). Alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana, on kuluttajalle kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:ssä tarkoitettu olennainen tieto ja se on esitettävä selkeällä tavalla.
Markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt (kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §). Totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat koskea esimerkiksi erityistä hintaetua (2 momentin 3 kohta).
Alin hinta on ilmoitettava selkeällä tavalla. Selkeyden vaatimus tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei alinta hintaa tai sitä koskevia lisätietoja, kuten tarkastamispäivämäärä, saa antaa tulkinnanvaraisella tavalla. Kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:stä seuraa väistämättä se, että alimman hinnan tarkistaminen tulee tehdä siten, että tarkastus kattaa alennuksen alkamispäivämäärää edeltävät 30 päivää. Kuluttaja-asiamies katsoi, että tapa, jolla Power ilmoitti tarkastuspäivämäärän, saattoi luoda harhaanjohtavan vaikutelman, että tarkastuspäivämäärällä viitataan päivään, josta edeltävä 30 päivän jakso on laskettu. Näin ollen kuluttaja-asiamies katsoi, että Powerin mainosliitteen teksti, jonka mukaan liitteessä esitettyjen tuotteiden alin hinta oli tarkastettu 16.4.2025, oli omiaan synnyttämään mielikuvan, että mainoksessa ilmoitettu alin hinta oli ajanjaksolta 17.3.–16.4.2025.
Kuluttaja-asiamies katsoi näin ollen, että Powerin hinnanalennusmarkkinointi, jonka mukaan mainosliitteen tuotteiden 30 päivän alimmat hinnat oli tarkistettu 16.4.2025, oli ollut kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:n ja 6 §:n vastaista.
Totuudenvastaisten tietojen antaminen tarjousajasta
Powerin verkkokaupan etusivulla (https://www.power.fi/) esitettiin linkki, joka oli nimetty: “Katso viikon mainosliite”. Huhtikuussa 2025 ilmestyneen Powerin mainosliitteen etusivun alalaidassa oli teksti: “Tarjoukset voimassa 28.4.–4.5.2025”. Teksti oli kirjoitettu isoilla kirjaimilla ja suuremmalla fonttikoolla kuin kunkin tarjoustuotteen yhteydessä esitetty kampanja-aika (esim. JBL vastamelukuulokkeiden kohdalla “Kampanja-aika 28.4.–18.5.2025”).
Käsitystä siitä, että mainosliitteen tarjoukset kestivät viikon, vahvisti myös se, että mainosliitteeseen johtava linkki oli nimetty “Katso viikon mainosliite”. Mainosliitteessä esitettiin kuitenkin myös tavaroita, joiden tarjousaika ylitti viikon. Näin ollen markkinoinnissa oli annettu totuudenvastaista tietoa tarjouksen voimassaoloajasta.
Kuluttajien on saatava tarjousmarkkinoinnista selkeät tiedot siitä, minä aikana, miten toimien ja millä muilla edellytyksillä he voivat saada tarjotun tuotteen tai muun edun. Kuluttajien on myös voitava luottaa siihen, että tarjousmarkkinoinnin ehdot, kuten tarjouksen voimassaoloaika, pitävät paikkansa. Totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien tietojen antaminen on kielletty (kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §).
Kuluttaja-asiamies katsoi, että Powerin hinnanalennusmarkkinointi, jossa mainosliitteessä esitettyjen tavaroiden tarjousajaksi ilmoitettiin 28.4.–4.5.2025, kun todellisuudessa mainosliite sisälsi myös tavaroita, joiden tarjousaika oli tätä pidempi, oli ollut kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n vastaista.
Perätön väite rajoitetusta tarjousajasta
Powerin selvityksestä ilmeni, että Power jatkaa tietyissä tilanteissa tarjouksen voimassaoloaikaa. Selvityksen mukaan Power saattaa jatkaa kampanjaa esimerkiksi ”siitä syystä, että kilpailija tekee vastaavan tarjouksen pidemmällä kampanja-ajalla tai valmistaja päättää jatkaa tarjouksen voimassaoloaikaa”.
Markkinoinnissa ei saa esittää perätöntä väitettä, jonka mukaan hyödyke on tarjolla vain hyvin rajoitetun ajan tai tietyillä ehdoilla vain hyvin rajoitetun ajan, jotta kuluttaja tekisi ostopäätöksen välittömästi (valtioneuvoston asetus (601/2008) 1 § kohta 6). Kyseistä menettelyä pidetään aina kuluttajansuojalain 2 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla sopimattomana ja lain 2 luvun 6 ja 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla harhaanjohtavana.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti Powerin huomiota siihen, että perättömät rajoitetut tarjoukset eivät ole sallittuja. Markkinointi, joka antaa epätoden vaikutelman tarjousten lyhytaikaisuudesta ja ainutkertaisuudesta, on harhaanjohtavaa ja siten kiellettyä.
Powerin kumppanuustarjoukset Stockmannin Hulluilla Päivillä 2.–6.4.2025 (2. -6.4.2025)
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan kevään 2025 Stockmannin Hulluilla Päivillä oli Powerin kumppanuustarjouksia. Hullujen Päivien kuvastossa ilmoitettiin tarjoushinnan lisäksi alin hinta, mutta Stockmannin verkkosivuilla sen sijaan ilmoitettiin vain tarjoushinta.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti Powerin huomiota siihen, että alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuus koskee kaikkia markkinointikanavia. Yritys vastaa alimman hinnan ilmoittamisesta siinäkin tapauksessa, että markkinoinnin suorittaa muu taho kuin se itse.
Uutuustuotteet ja hinnanalennusilmoitukset
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Powerin verkkokaupassa markkinoitiin toukokuussa 2025 Samsung Galaxy S25 Edge -matkapuhelinta. Verkkosivulla esitettiin mm. seuraavaa tietoa: “Ennakkomyynti 27.5. asti” ja “UUTUUS”. Matkapuhelimen hinnaksi ilmoitettiin 1349. Hinnan yläpuolelle oli sijoitettu keltainen laatikko, jossa luki “SÄÄSTÄ 150 €”. Hinnan alapuolella esitettiin seuraava teksti: “Aiempi hinta 1499€. Uusi tuote. Kampanja-aika: 13.5.–8.6. Hinta kampanjan jälkeen 1499€.”.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti Powerin huomiota kuluttaja-asiamiehen näkemykseen, jonka mukaan uutuustuotteita koskevat hinnanalennusilmoitukset (väitteet siitä, että omaa myyntihintaa on alennettu) eivät ole sallittuja. Näin on siksi, että käytännössä uutuustuotteille ei ole mahdollista ilmoittaa alinta hinta, jolla tavaraa olisi markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Hinnanalennusilmoituksena pidetään myös nykyisen hinnan esittämistä ”lähtöhintana” tai vastaavana ja ilmoittamalla korkeamman hinnan tulevana normaalina hintana (Euroopan komission tulkintaohje Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 98/6/EY 6 a artiklasta).
Uutuustuotteita koskevat tarjousilmaisut (väitteet siitä, että kyseessä on hintaetu) eivät ole kiellettyjä edellyttäen, että ne eivät ole kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n vastaisia eli harhaanjohtavia. Kuluttajalle ei saa syntyä harhaanjohtavaa kuvaa uutuustuotteen edullisuudesta ja kuluttajalle koituvan edun määrästä. Yrityksen on kyettävä paitsi perustelemaan, myös näyttämään toteen uutuustuotteen erityinen edullisuus.
Kuluttaja-asiamiehen edellyttämät toimenpiteet
Kuluttaja-asiamies edellytti, että Power sitoutuu siihen, ettei se vastaisessa markkinoinnissaan esitä harhaanjohtavia tietoja liittyen alimman hinnan tarkastuspäivämäärään tai anna totuudenvastaisia tietoja tarjouksen voimassaoloajasta.
Power sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. Se ilmoitti lisäksi poistaneesta mainosliitteestä alimman hinnan tarkastuspäivämäärän ja ilmoittavansa jokaisen kampanjatuotteen yhteydessä erikseen kyseessä olevan tarjouksen voimassaoloajan.