Tiivistelmä
Lähdesmäki Oy Ilmajoki (jäljempänä Lähdesmäki) oli markkinoinnissaan ilmoittanut tuotteen 30 päivän alimman hinnan olevan saatavilla asiakaspalvelusta. Kuluttaja-asiamies katsoi menettelyn kuluttajansuojalain vastaiseksi, sillä alimman hinnan on oltava selkeästi esillä, eikä sen tietoon saaminen saa jäädä kuluttajan oman aktiivisuuden varaan. Lähdesmäki korjasi menettelyään kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.
Sovelletut säännökset
Kuluttajansuojalaki 2 luku 11§
Perustelut
Alimman hinnan ilmoittamistapa hinnanalennusmarkkinoinnissa
Kuluttajansuojalain 2 luvun 11 § mukaan tavaran markkinoinnissa alennuksella tai alennettuun hintaan, on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytännön mukaan 30 päivän alin hinta on esitettävä selkeällä tavalla, eikä tiedon saaminen 30 päivän alimmasta hinnasta saa jäädä kuluttajan oman aktiivisuuden varaan. (KKV/1390/14.08.01.05/2023)
Kuluttaja-asiamies havaitsi, että Lähdesmäki mainosti verkkosivuillaan muun muassa Arm 6 -kattovalaisinta, LM Ojala Line numero 16 tv-tasoa laatikoilla sekä Kiteen Moottoripohjaa 120x200cm yksilöidyillä hinnanalennuksilla, mutta 30 päivän alin hinta oli saatavilla vain asiakaspalvelun kautta.
Kuluttaja-asiamies totesi, että Lähdesmäen hinnanalennusmarkkinointi, jossa alin hinta, jolla tavaraa oli markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana oli saatavilla vain asiakaspalvelusta, oli kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:n vastaista. Kuluttaja-asiamies pyysi Lähdesmäeltä kirjallista selvitystä siitä, mitä toimia se aikoo toteuttaa varmistaakseen, että sen toiminta noudattaa mainittua kuluttajansuojalain sääntelyä.
Lähdesmäki korjasi 30 päivän alimman hinnan ilmoittamistavan verkkosivuillaan. Lisäksi Lähdesmäki kertoi, että se on ottanut sääntelyn huomioon myös lehtimainoksissaan.