Huomautus hammaslääkäriyritykselle hinnan ilmoittamatta jättämisestä verkkoajanvarauksessa

Päivämäärä

17.1.2025

Diaarinumero

KKV/1251/14.08.01.05/2024

Osapuolet

Oral Hammaslääkärit Oy

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Oral Hammaslääkärit Oy:n (jäljempänä Oral) verkkoajanvaraukseen, jossa ei ilmoitettu nimenomaisesti varattavan palvelun hintaa tai hinnan muodostumisen perusteita ennen sähköisen tunnistautumisen edellyttämistä. Kuluttaja-asiamies katsoi menettelyn kuluttajansuojalain vastaiseksi.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §

Perustelut

Huomautus hammaslääkäriyritykselle hinnan ilmoittamatta jättämisestä verkkoajanvarauksessa

Kuluttajalle on annettava markkinoinnissa ja asiakassuhteessa selkeästi sekä oikea-aikaisesti sellaiset olennaiset tiedot, jotka kuluttaja tarvitsee päätöksentekoaan varten (kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §). Palvelun hinta on yksi olennaisimmista tiedoista, jotka on kerrottava, kun kuluttaja on ostamassa tai varaamassa verkkosivujen kautta palvelun.

Kuluttaja-asiamies on katsonut ratkaisukäytännössään, että terveyspalveluyrityksien on kerrottava varattavan palvelun hinta tai hinnan määräytymisen perusteet verkkoajanvarausprosessin siinä kohdassa, missä palvelu varataan tai ostetaan. Jos ajanvarauksessa edellytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista, on tieto palvelun hinnasta annettava ennen tätä. Riittävää ei ole, että tieto löytyy verkkosivuston muusta osiosta linkin tai pudotusvalikon takaa, kuten yleisestä hinnastosta (KKV/1097/14.08.01.05/2020, KKV/116/14.08.01.05/2022 ja KKV/117/14.08.01.05/2022).

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Oralin verkkoajanvaraukseen, jossa ei ilmoitettu nimenomaisesti varattavan palvelun hintaa tai hinnan muodostumisen perusteita ennen vahvan sähköisen tunnistautumisen edellyttämistä. Kuluttaja-asiamies katsoi, että hintatietojen antamatta jättäminen on kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n vastaista.

Kuluttaja-asiamies pyysi Oralilta selvitystä siitä, mitä toimia se aikoo toteuttaa varmistaakseen, että sen toiminta noudattaa mainittua kuluttajansuojalain sääntelyä. Oral kertoi, että se tulee muuttamaan verkkoajanvaraustaan niin, että varattavan palvelun hinta ilmoitetaan oikea-aikaisesti ja kuluttajansuojalain mukaisesti.