Huomautus parvekekaihtimia myyvälle yritykselle osoitteettoman suoramarkkinoinnin tunnistettavuudesta

Päivämäärä

4.11.2024

Diaarinumero

KKV/1008/14.08.01.05/2024

Osapuolet

Luxio Oy

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Luxio Oy:n (jäljempänä Luxio) osoitteettoman suoramarkkinoinnin tunnistettavuuteen. Kuluttaja-asiamiehen saamien kuluttajailmoitusten mukaan Luxio oli jakanut tiedotteiksi nimettyjä mainoslehtiä kuluttajien postiluukkuihin. Kuluttaja-asiamiehen mukaan mainoslehdissä käytetyt otsikointi, sanamuodot ja visuaalinen ilme antoivat ymmärtää, että kyse oli parvekekaihtimien yhteishankintaa koskevasta tiedotteesta eikä mainoksesta. Kuluttaja-asiamies katsoi, että Luxion jakamat mainoslehdet olivat kuluttajansuojalain vastaisia.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 4 §

Perustelut

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan (kuluttajansuojalain 2 luvun 4 §). Kuluttajan on voitava tunnistaa, että kyseessä on mainos siitä hetkestä, kun hän näkee kaupallisen viestin tai alkaa lukea sitä.

Markkinoinnista on myös käytävä selkeästi ilmi elinkeinonharjoittajan nimi. Markkinoinnin tunnistettavuutta voidaan helpottaa esimerkiksi käyttämällä elinkeinonharjoittajan logoa tai muuta liikemerkkiä. Kuluttaja-asiamies on katsonut, ettei yrityksen markkinointi ole tunnistettavaa esimerkiksi silloin, kun mainoskirje on otsikoitu tiedotteeksi eikä mainoskirjeestä käy selkeästi ilmi markkinoija tai markkinointitarkoitus (KKV/341/14.08.01.05/2019).

Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Luxion jakamissa mainoslehdissä käytetyt otsikointi, sanamuodot ja visuaalinen ilme antoivat ymmärtää, että kyse oli parvekekaihtimien yhteishankintaa koskevasta isännöitsijän tiedotteesta eikä mainoksesta. Mainoslehdissä ei ollut ilmoitettu selkeästi markkinoivan yrityksen nimeä. Tieto mainostavasta yrityksestä oli kirjoitettu joko pienellä kirjaisinkoolla tai se oli ilmaistu ainoastaan yrityksen edustajan sähköpostiosoitteena. Kuluttaja-asiamies katsoi, että Luxion jakamat mainoslehdet olivat kuluttajansuojalain 2 luvun 4 §:n vastaisia.

Kuluttaja-asiamies pyysi Luxiolta kirjallista selvitystä siitä, mitä toimia se aikoo toteuttaa varmistaakseen, että sen toiminta noudattaa mainittua kuluttajansuojalain sääntelyä. Luxio ilmoitti antamassaan selvityksessä, ettei sillä ole enää käytössä kuluttaja-asiamiehen kuvailemia mainoslehtiä.