Huomautus silmälääkäriyritykselle hinnan ilmoittamatta jättämisestä verkkoajanvarauksessa

Päivämäärä

30.1.2025

Diaarinumero

KKV/1249/14.08.01.05/2024

Osapuolet

Silmäasema Oy

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Silmäasema Oy:n (jäljempänä Silmäasema) verkkoajanvaraukseen, jossa ilmoitettiin silmälääkärin vastaanotolle hinnaksi ”alk. 126,90 sisältäen toimisto- € ja Kanta-maksun”. Vastaanottokäyntien hintojen ilmoitettiin kuitenkin olevan lääkärikohtaisia, jotka tuli tarkistaa linkin takaa. Vastaanottokäynnin lopullinen hinta tai hinnan määräytymisen perusteet eivät päivittyneet varausprosessiin ennen tunnistautumista tai kirjautumista. Kuluttaja-asiamies katsoi menettelyn kuluttajansuojalain vastaiseksi.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 § ja 7 §

Perustelut

Huomautus silmälääkäriyritykselle harhaanjohtavasta hinnan ilmoittamisesta verkkoajanvarauksessa

Kuluttajalle on annettava markkinoinnissa ja asiakassuhteessa selkeästi sekä oikea-aikaisesti sellaiset olennaiset tiedot, jotka kuluttaja tarvitsee päätöksentekoaan varten (kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §). Palvelun hinta on yksi olennaisimmista tiedoista, jotka on kerrottava, kun kuluttaja on ostamassa tai varaamassa verkkosivujen kautta palvelun. Kuluttaja-asiamies on katsonut ratkaisukäytännössään, että terveyspalveluyrityksien on kerrottava varattavan palvelun hinta tai hinnan määräytymisen perusteet verkkoajanvarausprosessin siinä kohdassa, missä palvelu varataan tai ostetaan. Jos ajanvarauksessa edellytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista, on tieto palvelun hinnasta annettava ennen tätä. Riittävää ei ole, että tieto löytyy verkkosivuston muusta osiosta linkin tai pudotusvalikon takaa, kuten yleisestä hinnastosta (KKV/1097/14.08.01.05/2020, KKV/116/14.08.01.05/2022 ja KKV/117/14.08.01.05/2022).

Hintatietoja ei saa myöskään antaa totuudenvastaisella tai harhaanjohtavalla tavalla (kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §). Harhaanjohtavaa on esimerkiksi hinnan pilkkominen eli palvelu- tms. maksun ja Kanta-maksun ilmoittaminen kokonaishinnasta erillisinä. Kuluttajan varatessa tietyn palvelun, esimerkiksi silmälääkärin vastaanottoajan, on kuluttajalle kerrottava varausnäkymässä nimenomaisen palvelun lopullinen kokonaishinta tai hinnan määräytymisen perusteet. Jos esimerkiksi ajankohta vaikuttaa hintaan, on myös tämä huomioitava lopullisessa hinnassa.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Silmäaseman verkkoajanvaraukseen, jossa ilmoitettiin silmälääkärin vastaanotolle hinnaksi ”alk. 126,90 sisältäen toimisto- € ja Kanta-maksun”. Vastaanottokäyntien hintojen ilmoitettiin kuitenkin olevan lääkärikohtaisia, jotka tuli tarkistaa linkin takaa. Nimenomaisesti varattavan vastaanottokäynnin lopullinen hinta tai hinnan määräytymisen perusteet eivät päivittyneet varausprosessiin ennen tunnistautumista tai kirjautumista. Kuluttaja-asiamies katsoi, että hintatietojen antamatta jättäminen on kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n ja 7 §:n vastaista.

Kuluttaja-asiamies pyysi Silmäasemalta selvitystä siitä, mitä toimia se aikoo toteuttaa varmistaakseen, että sen toiminta noudattaa mainittua kuluttajansuojalain sääntelyä. Silmäasema kertoi, että se tulee muuttamaan verkkoajanvaraustaan niin, että varattavan palvelun hinta ilmoitetaan oikea-aikaisesti ja kuluttajansuojalain mukaisesti