Tiivistelmä
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Helsinki Marathon Oy:n (jäljempänä Helsinki Marathon) järjestämän BMW Helsinki Marathon 2024 -tapahtuman peruutus- ja siirtoehtojen force majeure –kohtaan, jonka mukaan tapahtumanjärjestäjällä ei ole velvollisuutta palauttaa ilmoittautumismaksuja silloin, jos tapahtuma joudutaan perumaan tai sitä ei voida järjestää ylivoimaisen esteen johdosta. Kuluttaja-asiamies katsoi, että ehto on kuluttajansuojalain vastainen. Helsinki Marathon muutti ehtoa kuluttaja-asiamiehen huomautuksen johdosta.
Sovelletut säännökset
Kuluttajansuojalaki 3 luku 1 §
Perustelut
Elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää kulutushyödykkeitä tarjotessaan sopimusehtoa, jota kulutushyödykkeen hinta ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen on pidettävä kuluttajien kannalta kohtuuttomana (kuluttajansuojalain 3 luvun 1§). Säännöksellä pyritään tasapainottamaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välistä sopimussuhdetta kuluttajan ollessa kuluttajansuojalain näkökulmasta sopimussuhteen heikompi osapuoli. Näin ollen sopimusehtojen kohtuuttomuutta arvioidaan kuluttajan näkökulmasta ja sen mukaan, onko ehto omiaan yksipuolisesti suosimaan elinkeinonharjoittajaa.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Helsinki Marathon Oy:n järjestämän BMW Helsinki Marathon 2024 -tapahtuman verkkosivuilla julkaistujen peruutus- ja siirtoehtojen force majeure –kohtaan, jossa todettiin seuraavaa: ”[j]os tapahtuma joudutaan peruuttamaan tai sitä ei pystytä järjestämään ylivoimaisen esteen johdosta, järjestäjällä ei ole velvollisuutta palauttaa ilmoittautumismaksuja.
Kuluttaja-asiamies on katsonut ratkaisukäytännössään kohtuuttomiksi ja kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n vastaiseksi sopimusehdot, joissa kuluttaja kantaa yksin riskin tapahtuman toteutumisesta. Kohtuutonta on siten tapahtumanjärjestäjän sopimusehto, jolla se pidättää ylivoimaiseen esteeseen tai muuhun syyhyn vedoten itselleen oikeuden jättää palauttamatta kuluttajan maksaman osallistumismaksun, kun tapahtumanjärjestäjä peruu tapahtuman (esimerkiksi KKV/656/14.08.01.05/2020). Kuluttaja-asiamies totesi, että ylivoimainen este ei vapauta tapahtumajärjestäjää velvollisuudesta hyvittää saamatta jääneen palvelun hintaa, vaikka se voikin vapauttaa elinkeinonharjoittajan vahingonkorvausvelvollisuudesta.
Kuluttaja-asiamies pyysi Helsinki Marathonilta kirjallista selvitystä siitä, mitä toimia se aikoo toteuttaa varmistaakseen, että sen toiminta noudattaa mainittua kuluttajansuojalain sääntelyä.
Helsinki Marathon luopui mainitun ehdon käyttämisestä ja muutti ehtoa niin, että kuluttaja on oikeutettu saamaan hyvityksen osallistumismaksun osalta, mikäli tapahtumaa ei voida järjestää ylivoimaisen esteen johdosta.