Huomautus verkkokaupalle tuotteiden peruuttamisoikeudesta etämyynnissä

Päivämäärä

26.5.2025

Diaarinumero

KKV/245/14.08.01.05/2025

Osapuolet

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (Jäljempänä SOK) ylläpitämän Prisma.fi-verkkokaupan palautusehtoihin. Verkkokaupan palautusehtojen mukaan palautusoikeus ei koskenut tyynyjä ja peittoja, avattuja hygienia- ja intiimituotteita eikä pelejä, elokuvia ohjelmistoja, kosmetiikkaa tai muita sinetöityjä tuotteita, kun tuotepakkaus tai sinetti on avattu. Kuluttaja-asiamies katsoi palautusehtojen olevan kuluttajansuojalain etämyynnin palautusoikeutta koskevan pakottavan sääntelyn vastaista kuluttajan vahingoksi. SOK kertoi muuttaneensa palautusehtojaan vastaamaan ratkaisukäytännön vaatimuksia.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalaki 6 luku 5 §, 14 §, 16 §

Perustelut

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota SOK:n ylläpitämän Prisma.fi-verkkokaupan palautusehtojen kohtiin, jotka koskivat hygieniatuotteiden ja muiden sinetöityjen tuotteiden palautusoikeutta. Verkkokaupan palautusehtojen mukaan palautusoikeus ei koskenut tyynyjä ja peittoja eikä avattuja hygienia- ja intiimituotteita, joista palautusehdoissa oli annettu tuoteryhmäkohtaisia esimerkkejä. Lisäksi palautusehdoissa todettiin, ettei palautusoikeus koskenut myöskään pelejä, elokuvia, ohjelmistoja, kosmetiikkaa tai muita sinetöityjä tuotteita, kun tuotepakkaus tai sinetti on avattu.

Kuluttajansuojalain 6 luvun 14 §:n mukaan kuluttajalla on oikeus peruuttaa etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran vastaanottamisesta. Kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n 1 momentin 5 ja 8 kohtien mukaan kuluttajalla ei ole 14 §:ssä tarkoitettua peruuttamisoikeutta silloin, kun etämyyntisopimus koskee sinetöitynä toimitettua tavaraa, jota ei voida terveydellisistä tai hygieniasyistä palauttaa sinetin avaamisen jälkeen tai kun etämyyntisopimus koskee sinetöitynä toimitettua ääni- tai kuvatallennetta tai tietokoneohjelmaa, jonka sinetti on avattu.

Kuluttajansuojalain 6 luku on kuluttajan eduksi pakottavaa lainsäädäntöä, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajan peruuttamisoikeutta voidaan rajoittaa vain kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ssä säädetyillä perusteilla. Hygieniatuotteiden osalta elinkeinonharjoittaja ei voi vapaasti määritellä rajoituksen piiriin kuuluvia tuotteita, vaan rajoituksen tulee perustua todellisiin terveydensuojelu- tai hygieniasyihin. Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan hygieniatuotteet eivät kata patjan kaltaisia tavaroita, jotka ovat palautettavissa takaisin myyntiin terveydensuojelua ja hygieniaa koskevia vaatimuksia vaarantamatta (C-681/17 Slewo).

Koska tyynyt ja peitot ovat patjan kaltaisia tavaroita, ne eivät kuuluneet hygieniatuotteita koskevan rajoituksen piiriin. Muiden palautusehdoissa mainittujen tuotekategorioiden osalta oli huomattava, ettei ratkaisukäytännössä ole otettu tyhjentävästi kantaa siihen, mitkä tuotteet ovat hygieniatuotteita. Koska peruuttamisoikeuden rajoitukset muodostavat poikkeuksen pääsääntöön, rajoitusperusteita tuli tulkita suppeasti.

Peruuttamisoikeuden rajoituksiin ei myöskään sisälly yleistä sinetöityjä tavaroita koskevaa poikkeusta, jonka perusteella sinetöityjä tavaroita koskevat peruuttamisoikeuden rajoitukset voitaisiin ulottaa muihin tuotekategorioihin kuin ääni- ja kuvatallenteisiin, tietokoneohjelmiin ja hygieniatuotteisiin (kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n 1 momentin 5 ja 8 kohdat). Kuluttajansuojalain 6 luvun 5 §:n mukaan sopimusehto, jolla poiketaan 6 luvun peruuttamisoikeutta koskevista säännöksistä kuluttajan vahingoksi, on mitätön, jollei toisin ole säädetty.

Kuluttaja-asiamies katsoi Prisma.fi -verkkokaupan palautusehtojen olevan kuluttajansuojalain 6 luvun 14 §:n sekä 16 §:n 1 momentin 5 ja 8 kohtien pakottavan sääntelyn vastaisia kuluttajan vahingoksi.

Kuluttaja-asiamies pyysi SOK:lta kirjallista selvitystä siitä, mitä toimia se aikoo toteuttaa varmistaakseen, että sen toiminta noudattaa mainittua kuluttajasuojalain sääntelyä. SOK kertoi vastauksessaan muuttaneensa palautusehtojaan vastaamaan Slewo-tapauksen vaatimuksia.