-
Ilmoitus saapunut 18.11.2025.
Ensimmäisen vaiheen määräaika 19.12.2025.
-
Kuulemisen määräaika 26.11.2025.
KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.
Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään keskiviikkona 26.11.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta
Nyt ilmoitettavalla yrityskaupalla Kreate Oy (jäljempänä ”Kreate” tai ”Ilmoitusvelvollinen”) hankkii 100 % SRV Infra Oy:n (jäljempänä ”SRV Infra” tai ”Kohde”) osakekannasta (jäljempänä ”Yrityskauppa”). Ennen Yrityskaupan toteuttamista SRV Yhtiöt Oyj (jäljempänä ”Myyjä”) omistaa 100 % SRV Infran osakekannasta ja käyttää yksinomaista määräysvaltaa Kohteessa. Yrityskaupan toteuttamisen jälkeen Kreatella tulee olemaan yksinomainen määräysvalta SRV Infrassa.
Kreate on suomalainen infrarakentamisen alalla toimiva yhtiö, joka keskittyy erityisesti teknisesti vaikeiden tai erikoisosaamista vaativien hankkeiden toteuttamiseen. Kreate tarjoaa monipuolisia ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate toimii koko Suomessa. Kreate-konsernin emoyhtiö on Kreate Group Oyj, joka on suomalainen julkisesti noteerattu yhtiö. Kreate-konserni muodostuu Kreate Group Oyj:n lisäksi Kreatesta ja Kreate Sverige AB:sta, joka toimii Ruotsissa. Tämän lisäksi Kreatella on yhteinen määräysvalta yhteisyritys KFS Finland Oy:ssä. KFS:n toinen omistaja 50 %:n omistusosuudella on Lontoon pörssiin listattu Keller Group.
SRV Infra toimii infrarakentamisen markkinalla Suomessa ja suorittaa muun muassa energia- ja vesirakentamishankkeita sekä projekteja liittyen esimerkiksi pysäköintiin, teollisuuteen, väestönsuojiin ja liikenteen sujuvoittamiseen. Kohteen vahvuus ja erityisosaaminen sijoittuu maanalaiseen kalliorakentamiseen, mutta Kohde toimii myös pohjarakentamisen työlajeissa.
Molemmat osapuolet ovat infrarakennusalan yrityksiä ja toimivat infrarakentamisen markkinalla Suomessa. Kohteen ja sen liiketoiminnan hankkiminen mahdollistaa Kreaten liiketoiminnan laajentamisen uusiin yleisen infrarakentamisen osa-alueisiin, parantaa Kreaten kilpailukykyä ja vahvistaa sen osaamista infrarakentamisen markkinalla.
Ilmoitusvelvollinen on toimittanut KKV:lle tietoa infrarakentamisen markkinasta Suomen laajuisena ja lisäksi erikseen sellaisista infrarakentamisen markkinan alamarkkinoista ja yleisen infra-rakentamisen työlajeista, joilla Yrityskaupan osapuolilla on horisontaalinen päällekkäisyys.
Infrarakentamisen markkinan kooksi vuonna 2024 on arvioitu noin 7 100 miljoonaa euroa. Osa-puolten yhteenlaskettu markkinaosuus tällä markkinalla on vähäinen, noin [5–10] %.
Väylärakentamisen markkinan kooksi vuonna 2024 on tie- ja kadunrakentamisen osalta arvioitu noin 1 470 miljoonaa euroa. Kohteen toiminta tällä markkinalla on todella rajallista, ja Kreaten markkinaosuus on noin [5–10] %.
Yleisen infrarakentamisen markkinalle on lähtökohtaisesti katsottu kuuluvan monta eri työlajia, sisältäen maan- ja pohjarakentamisen, pohjavahvistamisen, betonirakentamisen, kunnallistekniikkatyöt, vesirakenteet, kalliorakenteet sekä muut erikoistyöt siltä osin kuin ne eivät kuulu väylärakentamiseen, sekä energia- ja vesihankkeet (mm. sähköverkot, voimalaitokset, vedenpuhdistamot ja vedenjakelu), ympäristörakentamisen, jätteidenkäsittelyalueet, vapaa-ajan kohteet ja maanalaiset kalliotilat. Yleisen infrarakentamisen markkinan kooksi vuonna 2024 on arvioitu noin 5 000 miljoonaa euroa. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus tällä markkinalla on vähäinen, noin [0–5] %.
Yleisen infrarakentamisen markkinaa ei ole jaettu työlajikohtaisiin alamarkkinoihin tai segmentoitu tarkemmin päätöskäytännössä, eikä Ilmoitusvelvollisen mukaan ole syytä tarkastella työlajeja omina markkinoinaan. Tämä johtuu siitä, että yleisen infrarakentamisen työlajeilla on merkittäviä päällekkäisyyksiä esim. tarvittavan osaamisen ja resurssien kannalta, ja infrarakennusyhtiöt pystyvät suhteellisen helposti aloittamaan toiminnan muidenkin työlajien osalta. Ilmoitusvelvollinen on kuitenkin toimittanut erikseen työlajikohtaista tietoa porapaalutuksesta sekä tukiseinistä ja ankkuroinnista, koska näiden työlajien osalta Yrityskaupan osapuolilla on työlajikohtaisia päällekkäisyyksiä. Ilmoitusvelvollinen on KKV:n näkemyksestä johtuen toimittanut tietoa porapaalutuksesta vaikutuksenalaisena markkinana, mutta korostanut, että varsinkin tarjonnan korvattavuudesta johtuen porapaalutusta ei tulisi tarkastella yleisen infrarakentamisen erillisenä alamarkkinana.
Porapaalutuksen työlajikohtainen koko on arvioitu olevan noin 80 miljoonaa euroa vuonna 2024. Osapuolten yhteenlaskettu työlajikohtainen markkinaosuus on [20–30] %. Ilmoitusvelvollisen puolelta porapaalutuksessa toimii yhteisyritys KFS Finland Oy. Porapaalutusta tarjoavat myös muun muassa YIT Infra Oy, Destia Oy, Skanska Infra Oy ja Pirkan Rakentajapalvelu Oy.
Tukiseinien ja ankkuroinnin työlajikohtainen koko on arvioitu olevan noin 40 miljoonaa euroa vuonna 2024. Osapuolten yhteenlaskettu työlajikohtainen markkinaosuus on [10–20] %. Ilmoitusvelvollisen puolelta tukiseinä- ja ankkurointitöitä tekee yhteisyritys KFS Finland Oy. Tukiseinä- ja ankkurointitöitä tarjoavat myös muun muassa Maarakennus A. Ruusunlehti Oy, HV-Maarakennus Oy, YIT Infra Oy, Destia Oy ja Skanska Infra Oy.
Porapaalutusta ja muuta erikoispohjarakentamista ei tyypillisesti tehdä pääurakkana, ja näitä työlajeja kilpailutetaan usein aliurakkana osana laajempia infrarakentamisen hankkeita. Ainoastaan harvoissa tapauksissa porapaalutus on pääurakka tai alistettu sivu-urakka, joissa porapaalutusta myydään suoraan koko hankkeen tilaajalle. Yrityskaupan osapuolten asema porapaalutuksen osalta ei muutu, jos tarkastellaan erikseen alihankintana infrayrityksille myytäviä palveluita ja tilaajan porapaalutuksen erilliskilpailutuksia, koska erillisiä porapaalutusurakoita tehdään niin vähän.
Tämän lisäksi Ilmoitusvelvollinen on maininnut, että koska sekä porapaalutus- että tukiseinä- ja ankkurointitöitä voidaan tarjota myös muille infrarakentamisen markkinoilla toimiville yhtiöille, esimerkiksi siltä osin, kun infraurakoitsijan oma kalusto on kiinnitetty muihin töihin, Yrityskaupan osapuolilla on vertikaalinen yhteys sekä porapaalutus- että tukiseinä- ja ankkurointitöiden osalta. Ilmoitusvelvollinen on kuitenkin katsonut, että näitä vertikaalisia yhteyksiä ei ole tarpeen tarkastella tarkemmin, koska Yrityskauppa ei voi johtaa kilpailun estymiseen myöskään näiden mahdollisten vertikaalisten yhteyksin perusteella.
Kalliorakentaminen on osa yleisen infrarakentamisen markkinaa. Ilmoitusvelvollinen ei katso, että kalliorakentamista tulisi arvioida omana markkinanaan, mutta toteaa tässä selvyyden vuoksi, että Yrityskaupan osapuolilla ei ole horisontaalista päällekkäisyyttä kalliorakentamisen työlajissa. Kohde toimii maanalaisessa kalliorakentamisessa, ja Kreate toimii maanpäällisessä kalliorakentamisessa. Maanalaista ja maanpäällistä kalliorakentamista voi pitää eri työlajeina muun muassa niissä käytettävien täysin erilaisten kalustojen perusteella. Ilmoitusvelvollinen ei katso, että tämän markkinan osalta on tarvetta ilmoittaa työlajikohtaista tietoa tai raportoida erikseen muuta horisontaalista päällekkäisyyttä kuin yleisen infrarakentamisen osalta.
Ilmoitusvelvollinen on myös toimittanut tietoa toissijaisella, hankekoon mukaisella markkinamäärittelyllä. Yrityskaupan kannalta sopiva hankekoon mukainen jaottelu tässä tilanteessa on katsottu olevan infrarakentamisen hankkeet, joiden koko ylittää 20 miljoonaa euroa, ja hankkeet, joiden koko alittaa 20 miljoonaa euroa, koska tässä tarjoajien profiili ja määrä muuttuvat. Tällainen vaihtoehtoinen markkinamäärittely ei kuitenkaan muuta yrityskaupan arviointia tai osapuolten asemaa infrarakentamisen markkinalla.
Yrityskauppa ei estä tai rajoita tehokasta kilpailua Suomen infrarakentamisen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Yrityskaupan osapuolten tosiasialliset horisontaaliset päällekkäisyydet ovat rajattuja, ja Yrityskaupan osapuolten toiminnat täydentävät toisiaan. Yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus infrarakentamisen markkinalla on hyvin maltillinen. Infrarakentamisen markkina Suomessa on hyvin kilpailtu, ja alalla toimii paljon suuria, keskisuuria ja pieniä yhtiöitä. Infrarakentamisen toimijoilla on hyvät mahdollisuudet laajentaa liiketoimintaansa uusiin työlajeihin infrarakentamisen markkinoilla.