Hedin Mobility Group AB / Oy Ford Ab (kuuleminen 28.2.2025 asti)

Diaarinumero

KKV/189/14.00.10/2025

Osapuolet

Hedin Mobility Group AB / Oy Ford Ab

  • Ilmoitus saapunut 17.2.2025.

    Ensimmäisen vaiheen määräaika 20.3.2025.

  • Kuulemisen määräaika 28.2.2025.

    KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.

    Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.

    Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään perjantaina 28.2.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.

Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta

Ilmoitettavassa yrityskaupassa ruotsalainen yhtiö Hedin Mobility Group AB (jäljempänä ”Ostaja”) hankkii 100 prosenttia suomalaisen yhtiön Oy Ford Ab (jäljempänä ”Kohde”) osakekannasta alankomaalaiselta Ford Nederland B.V.:ltä. Kyseessä on kilpailulain 21 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen yksinomaisen määräysvallan hankinta.

Yrityskaupan osapuolet

Ostaja harjoittaa ajoneuvojen ja niiden varaosien maahantuontia, tukkumyyntiä ja vähittäismyyntiä sekä tarjoaa huolto- ja korjauspalveluja useissa Euroopan maissa. Suomessa ostajalla on ennestään tytäryhtiöitä, jotka harjoittavat yhteisen ”Hedin Automotive” brändin alla seuraavia liiketoimintoja: uusien henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen sekä alkuperäisvaraosien maahantuonti ja tukkumyynti, henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen vähittäismyynti sekä huolto- ja korjauspalvelujen tarjonta.

Ostaja maahantuo MG-merkkisiä henkilöautoja, Iveco-, Ineos Grenadier- ja RAM-merkkisiä ja Ford F-150 -mallin hyötyajoneuvoja sekä General Motors-, Ineos Grenadier-, Iveco-, Moper-, Saab- ja MG-merkkien ja Ford F-150 -mallin alkuperäisvaraosia. Maahantuonnin ohella Ostaja harjoittaa BMW-, Citroën-, Fiat-, Ford-, Ineos-, Jeep-, Kia-, Maxus-, Mazda-, MG-, Mini-, Mitsubishi-, Nissan-, Opel-, Peugeot-, Subaru- ja Škoda-merkkisten uusien henkilöautojen sekä Citroën-, Fiat-, Ford-, Ineos-, Iveco-, Maxus-, Nissan-, Opel- ja Peugeot-merkkisten uusien hyötyajoneuvojen vähittäismyyntiä. Ostajalla on uusien henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen myyntiliike seuraavissa maakunnissa: Uusimaa, Varsinais-Suomi, Kanta-Häme, Päijät-Häme (vain henkilöautot), Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Satakunta, Pirkanmaa, Keski-Suomi, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Pohjanmaa. Ostaja tarjoaa myös mainittujen merkkien huolto- ja korjauspalveluja samoissa maakunnissa, joissa sillä on ajoneuvojen myyntiliike. Lisäksi Ostajan konserniin kuuluvat käytettyjen autojen myyntiketju Carstore sekä autovuokraamo Scandia Rent.

Kohde on autonvalmistaja Fordin kansallinen myyntiyhtiö Suomessa. Kohteen toiminta koostuu Fordin valmistamien ja Ford-merkkisten uusien henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen maahantuonnista. Lisäksi Kohde tuo maahan Ford-merkin alkuperäisvaraosia ja lisävarusteita sekä tarjoaa näihin liittyviä palveluja valtuutetuille Ford-jälleenmyyjille Suomessa. Kohde tarjoaa myös huoltopalvelusopimuksia Ford-merkkisten ajoneuvojen ostajille.

Ilmoitusvelvollisen näkemys relevanteista markkinoista

Ostaja ja Kohde toimivat samoilla markkinoilla maahantuonti- ja tukkumyyntiportaalla. Ostaja katsoo, että maahantuonnissa uusien henkilöautojen ja uusien hyötyajoneuvojen maahantuonti muodostavat todennäköisesti erilliset tuotemarkkinat. Uusien hyötyajoneuvojen maahantuonti voidaan jakaa myös alakategorioihin. Tämän yrityskaupan osalta Ostaja katsoo, että on perusteltua tarkastella erikseen kevyiden hyötyajoneuvojen maahantuontia, joka pitää sisällään pakettiautot ja muut alle 6 tonnia painavat hyötyajoneuvot, sekä muita kuorma-autoja eli vähintään 6 tonnin painoiset kuorma-autot. Varaosien ja tarvikkeiden maahantuonti ja tukkumyynti muodostaa oman relevantin markkinansa. Kaikki edellä mainitut markkinat ovat Ostajan näkemyksen mukaan maantieteelliseltä laajuudeltaan kansalliset tai EU:n laajuiset. Yrityskauppailmoituksessa on tarkasteltu maahantuontia ja tukkumyyntiä kansallisena markkinana.

Kohde ei toimi vähittäismyynnin markkinoilla, mutta Kohteen ja Ostajan välillä on vertikaalinen suhde siten, että Kohde toimii maahantuonnin/tukkumyynnin portaalla ja Ostaja vähittäismyyjänä seuraavilla markkinoilla: uusien henkilöautojen myynti, uusien hyötyajoneuvojen myynti (tarkemmin ottaen kevyiden hyötyajoneuvojen myynti, koska Kohde ei tuo maahan muita hyötyajoneuvoja) sekä varaosien ja tarvikkeiden myynti, josta suurin osa tapahtuu osana huolto- ja korjausliiketoimintaa. Maahantuontia ja tukkumyyntiä tarkastellaan ilmoituksessa vain kansallisella tasolla. Vähittäismyynnin osalta Ostaja katsoo, että markkinat ovat kansalliset, koska muun muassa markkinaolosuhteet ovat samankaltaiset ja hinnoittelu yhtenäistä koko Suomen alueella. Ostaja on kuitenkin vaihtoehtoisena maantieteellisenä markkinana tarkastellut markkinaosuuksiaan myös maakuntien tasolla.

Ostaja tarjoaa myös huolto- ja korjauspalveluja. Kohde ei itse tarjoa näitä palveluja, vaikka se myykin huoltopalvelusopimuksia. Ilmoitusvelvollinen katsoo, että huoltopalvelusopimusten myynnin liikevaihto on sen verran vähäinen verrattuna huolto- ja korjauspalvelujen koko markkinaan, että ei ole tarpeen ottaa kantaa siihen, muodostavatko ne oman erillisen markkinansa. Osapuolten välillä on kuitenkin vertikaalinen suhde myös varaosien jakelussa, koska Kohde toimittaa Fordin varaosia Ostajalle käytettäväksi tämän huoltoliiketoiminnassa. Huolto- ja korjauspalvelun osalta Ilmoitusvelvollinen katsoo, että maantieteellinen markkina on lähtökohtaisesti maakunnan laajuinen.

Ilmoitusvelvollisen näkemys kilpailuvaikutuksista

Ostaja katsoo, että yrityskaupalla ei ole haitallisia vaikutuksia yhdelläkään relevantilla markkinalla. Ostaja on arvioinut markkinaosuuksia pääasiassa ajoneuvojen merkkikohtaisten ensirekisteröintitilastojen perusteella.

Uusien henkilöautojen maahantuonnissa alalla on useita suurempia toimijoita kuin kumpikaan osapuoli tai osapuolet yhdessä. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus valtakunnallisilla uusien henkilöautojen maahantuonnin markkinoilla oli [0–5] prosenttia vuonna 2024. Kaikkien hyötyajoneuvojen maahantuonnissa osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus vuonna 2024 oli [20–30] prosenttia.

Pelkkien kevyiden hyötyajoneuvojen kohdalla Kohde on merkittävämpi toimija siinä mielessä, että Ford on ollut viime vuosina kaikkein myydyin pakettiautomerkki Suomessa. Kohteen markkinaosuus kevyiden hyötyajoneuvojen maahantuonnissa vuonna 2024 oli valtakunnallisesti tarkasteltuna [30–40] prosenttia. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus kevyiden hyötyajoneuvojen maahantuonnissa on valtakunnallisesti tarkasteltuna [30–40] prosenttia. Kevyiden hyötyajoneuvojen maahantuonnin markkinan koko oli Ostajan mukaan 10 311 ajoneuvoa. Pakettiautoissakin on kuitenkin useita merkittäviä kilpailevia merkkejä, kuten Volkswagen, Mercedes-Benz, Toyota, Peugeot ja Renault, joilla on eri maahantuojia. Lisäksi Ostajan markkinaosuus kevyiden hyötyajoneuvojen maahantuonnissa on hyvin vähäinen, [0–5] prosenttia, joten yrityskauppa ei muodosta aiempaa olennaisesti suurempaa maahantuojaa markkinoille. Ostajan nykyinen hyötyajoneuvojen maahantuonti (Iveco) painottuu raskaampiin kuorma-autoihin ja rekkoihin, joita Kohde ei tuo Suomeen.

Varaosien maahantuonnissa osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on vähäinen, [0–5] prosenttia, eivätkä ne tuo maahan samojen merkkien tai mallien alkuperäisvaraosia.

Myös vertikaalisen integroitumisen osalta Ostajan toteaa, että markkinavaikutukset jäävät vähäisiksi. Maahantuontiportaan kilpailutilannetta on käsitelty jo edellä. Vähittäismyynnissä Ostajan markkinaosuus on maltillinen niin kansallisella kuin alueellisella tasolla tarkasteltuna. Valtakunnallisessa tarkastelussa Ostajan markkinaosuus oli vuonna 2024 [10–20] prosenttia uusien henkilöautojen vähittäismyynnissä. Alueellisessa tarkastelussa Ostajan markkinaosuus uusien henkilöautojen vähittäismyynnissä oli vuonna 2024 korkeimmillaan Pohjois-Karjalassa, jossa sen markkinaosuus oli [20–30] prosenttia. Uusien kevyiden hyötyajoneuvojen vähittäismyynnissä Ostajan markkinaosuus oli valtakunnallisesti tarkasteltuna [10–20] prosenttia vuonna 2024. Maakuntatason tarkastelussa Ostajan markkinaosuus ylittää 20 prosenttia mutta on alle 40 prosenttia Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Pohjois-Savon maakunnissa.

Ostajan markkinaosuus huolto- ja korjauspalveluiden markkinalla oli valtakunnallisesti tarkasteltuna [0–5] prosenttia vuonna 2024. Maakuntatason tarkastelussa Ostajan markkinaosuus oli alle 10 prosenttia kaikissa muissa maakunnissa paitsi Päijät-Hämeessä, jossa Ostajan markkinaosuus oli [10–20] prosenttia. Ostajan Lahdessa sijaitseva toimipiste on kuitenkin siirtymässä Wetteri Auto Oy:lle maaliskuun 2025 alussa.

Ostaja on (tytäryhtiöidensä kautta) vain yksi Kohteen tärkeimmistä asiakkaista, joihin lukeutuu useita merkittäviä ajoneuvojen vähittäismyyjiä Suomessa. Ford-merkin uutena maahantuojana Ostajalla on myös vastuu toimittajansa eli Ford-konsernin suuntaan siitä, että vähittäismyynti- ja huolto- ja korjausverkosto järjestetään Suomessa valmistajan edut huomioiden.

Yrityskauppa ei siten vaikututa ainakaan haitallisesti kilpailuun autoalalla Suomessa sen enempää horisontaalisessa kuin vertikaalisessa tarkastelussa. Yrityskaupalla on Ostajan näkemyksen mukaan sen sijaan positiivinen vaikutus kilpailuun erityisesti ajoneuvojen maahantuonnin markkinoilla.

Lisätietoja

Aino Jankari

Erityisasiantuntija