-
Ilmoitus saapunut 19.8.2024.
Ensimmäisen vaiheen määräaika 19.9.2024.
-
Kuulemisen määräaika 28.8.2024.
KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.
Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään 28.8.2024 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (”KKV”) 19.8.2024 ilmoitetussa yrityskaupassa on kyse järjestelystä, jossa Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mehiläinen Oy ja Ykkös- ja Onnikodit Oy (“Mehiläinen”) hankkii yksinomaisen määräysvallan Humana-konserniin kuuluvista Humana Hoiva Oy:stä, Hoivakoti Joutsenkulma Oy:stä, Palvelukoti Hilmari Oy:stä ja Pirtakoti Oy:stä (“Kohde”), (”Yrityskauppa”).
Kaikkien Yrityskaupan kohteena olevien yhtiöiden osakkeet siirtyvät 100 prosenttisesti Mehiläiselle ja Yrityskaupan täytäntöönpanon jälkeen Mehiläinen käyttää Kohteessa yksinomaista määräysvaltaa.
Kauppa toteutetaan osakekauppana, jota koskeva sopimus on allekirjoitettu 23.5.2024.
Mehiläisen pääomistaja on CVC Capital Partnersin hallinnoimat rahastot.
Mehiläiselle siirtyy Kohteen harjoittama asumispalvelutoiminta 19:ssä asumispalveluyksikössä ja kaksi kotihoitoa tarjoavaa yksikköä. Ikääntyneiden asumispalveluyksikköjä on yhteensä 15 (noin 470 asukaspaikkaa). Ikääntyneisiin asiakkaisiin painottuneita mielenterveyskuntoutujien palveluyksiköitä on neljä (yhteensä noin 80 asukaspaikkaa). Lisäksi Kohteeseen kuuluu kaksi ikääntyneiden kotihoitoa tarjoavaa yksikköä. Yksiköt sijaitsevat ympäri Suomea ja suurin osa Pohjois-Suomessa.
Molemmat osapuolet tarjoavat sosiaalipalveluita. Mehiläinen tarjoaa laaja-alaisesti sosiaalipalveluita kattaen ikääntyneiden asumis- ja kotihoitopalvelut, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelut, kehitysvammaisten ja vammautuneiden asumispalveluita sekä lastensuojelupalveluita.
Kohteen toiminta sosiaalipalveluissa on selvästi suppeampaa kattaen ikääntyneiden ja ikääntyneiden mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut sekä vähäisessä määrin kotihoitopalvelua ikääntyneille.
Sosiaalipalveluiden järjestämisvastuu on hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungilla. Niillä on erilaisia vaihtoehtoja palvelujen tuottamiseen. Hyvinvointialuelain 9 §:n mukaan hyvinvointialue voi (i) tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut itse, (ii) tuottaa palvelut yhteistoiminnassa muiden hyvinvointialueiden kanssa tai (iii) hyvinvointialue voi hankkia palvelut sopimukseen perustuen muilta palvelujen tuottajilta kuten julkisilta tai yksityisiltä palveluntuottajilta. Palvelujen tuottaminen palveluseteliperusteisesti on myös mahdollista. Hyvinvointialueet ovat siten sosiaalipalvelujen järjestäjiä, tuottajia ja ostajia.
Osapuolet myyvät tuottamansa sosiaalipalvelut lähes kokonaisuudessaan järjestämisvastuussa oleville hyvinvointialueille julkisesti kilpailutettujen tarjouskilpailujen perusteella.
Ikääntyneiden asumispalvelut
Mehiläisellä on ympäri Suomen noin 100 ikääntyneiden hoivakotia, joista suurin osa toimii Mainiokodit-brändin alla. Kohteeseen kuuluu 15 hoivakotia.
Hyvinvointialueiden ollessa tosiasiallisia palveluiden ostajia, ikääntyneiden asumispalvelujen markkinoita on perustelluinta tarkastella hyvinvointialueiden laajuisina. Taulukossa on esitetty osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet asukaspaikkojen perusteella yksityisesti tuotetuissa ikääntyneiden asumispalveluissa valtakunnallisesti ja niillä hyvinvointialueilla, joilla osapuolilla on päällekkäisyyksiä.
Alue | Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus (yksityisesti tuotetut palvelut) |
---|---|
Koko Suomi | 10–20 % |
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | 10–20 % |
Keski-Suomen hyvinvointialue | 10–20 % |
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | 20–30 % |
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | 10–20 % |
Etelä-Savon hyvinvointialue | 5–10 % |
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | 10–20 % |
Pohjois-Savon hyvinvointialue | 10–20 % |
Lapin hyvinvointialue | 5–10 % |
Osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet eivät nouse korkeiksi millään hyvinvointialueilla, ja Kohteen tuoma lisäys kullakin hyvinvointialueella on varsin pieni. Kaikilla alueilla on monia kilpailijoita myös Yrityskaupan toteuttamisen jälkeen, jotka kilpailevat hyvinvointialueiden tarjouskilpailuissa sikäli, kun hyvinvointialueet eivät tuota palveluita itse tai yhdessä muiden hyvinvointialueiden kanssa.
Mielenterveys – ja päihdekuntoutujien asumispalvelut
Mehiläisellä on ympäri Suomen noin 90 mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluyksikköä. Kohteeseen kuuluu neljä ikääntyneiden mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksikköä.
Hyvinvointialueiden ollessa tosiasiallisia palveluiden ostajia, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden markkinoita on perustelluinta tarkastella hyvinvointialueiden laajuisina. Taulukossa on esitetty osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet asukaspaikkojen perusteella yksityisesti tuotetuissa mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluissa valtakunnallisesti ja niillä hyvinvointialueilla, joilla osapuolilla on päällekkäisyyksiä.
Alue | Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus (asukaspaikkojen perusteella) – yksityisesti tuotetut palvelut |
---|---|
Koko Suomi | 20–30 % |
Keski-Suomen hyvinvointialue | 20–30 % |
Lapin hyvinvointialue | 10–20 % |
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | 30–40 % |
Osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet eivät nouse korkeiksi millään hyvinvointialueilla, ja Kohteen tuoma lisäys kullakin hyvinvointialueella on varsin pieni. Kaikilla alueilla on monia kilpailijoita myös Yrityskaupan toteuttamisen jälkeen, jotka kilpailevat hyvinvointialueiden tarjouskilpailuissa sikäli, kun hyvinvointialueet eivät tuota palveluita itse tai yhdessä muiden hyvinvointialueiden kanssa. Myös Humana jatkaa mielenterveyskuntoutujien palveluiden tuottamista Yrityskaupan jälkeen, mutta luopuu Yrityskaupalla mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköistä, joiden asiakkaat (asukkaat) ovat ikääntyneitä.
Kotihoito
Mehiläisen kotihoito- ja kotisairaanhoitopalveluiden valtakunnallinen markkinaosuus yksityisestä tuotannosta on 10–20 prosenttia, johon Kohteen tuoma lisäys on marginaalinen. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus oli vastaavasti 10–20 prosenttia.
Osapuolilla ei ole horisontaalisesti päällekkäistä toimintaa kotihoito- ja/tai kotisairaanhoitopalveluissa millään hyvinvointialueella.
Edellä esitetyn perusteella osapuolten horisontaalisista päällekkäisyyksistä ei aiheudu kilpailuhaittaa millään mahdollisella markkinalla. Lisäksi osapuolten väliset vertikaaliset yhteydet ovat hyvin vähäiset, eivätkä nekään aiheuta kilpailuhaittaa millään mahdollisella markkinalla.
Yrityskaupasta ei seuraa muutoksia Kohteen yksiköiden toimintaan eikä palvelujen käyttäjille, vaan asumispalvelujen tarjoaminen jatkuu Yrityskaupan jälkeen ennallaan kaikissa yksiköissä osana Mehiläinen-konsernia. Yrityskaupan toteutumisen myötä ikääntyneiden hoivakodit siirtyvät osaksi Mehiläisen Mainiokoteja, ikääntyneiden mielenterveyskuntoutujien kodit osaksi Mehiläisen Ykköskoteja ja kotihoidon yksiköt osaksi Mehiläisen kotihoidon palveluita.
Kohteen yksiköissä työskennelleet noin 750 henkilöä jatkavat kaupan toteuttamisen jälkeen Mehiläisen vanhoina työntekijöinä, joista Mehiläinen saa lisää haluttua työvoimaa.
Yrityskaupalla varmistetaan Kohteen yksiköiden toiminnan jatkuminen sekä kehittäminen ja sosiaalipalveluiden laadun edistäminen kyseisissä yksiköissä yhdessä siirtyvän henkilöstön kanssa hyödyntäen kummankin yrityksen osaamista ja jakamalla parhaita käytäntöjä. Humana Suomen strategiana on jatkossa keskittyä muihin kuin ikääntyneiden sosiaalipalveluihin, joista se luopuu Yrityskaupalla.
Ilmoittajan käsityksen mukaan Yrityskauppa ei vaikuta merkittävästi mihinkään mahdollisiin markkinoihin Suomen alueella eikä kilpailu merkittävästi vähene millään mahdollisella markkinasegmentillä. Ilmoitusvelvollisen näkemyksen mukaan nyt kyseessä oleva kauppa ei siten johda kilpailulain 25 §:n tarkoittamaan kilpailun olennaiseen vähentymiseen Suomessa tai sen olennaisella osalla.