Kuluttajavinkki: Älä maksa tuotteesta, jota et tilannut puhelinmyyjältä

Jos sinulle lähetetään markkinointipuhelun jälkeen tuote, jota et ole tilannut, älä maksa sitä. Tuotteiden lähettäminen ilman nimenomaista tilausta on lainvastaista. Vaikka laskua ei tarvitse maksaa, asia pitää selvittää myyjän kanssa, esimerkiksi sähköpostitse. Tuote kannattaa lähettää takaisin vasta, kun olet saanut palautusohjeet myyjältä. Yritys ei voi edellyttää, että maksat tilaamatta toimitetun tavaran palautuksen.

Kuluttajan on saatava riittävästi tietoa myytävästä tuotteesta. Puhelinmarkkinointi on harhaanjohtavaa, jos myyjä korostaa tarjousta, palkintoa tai lahjaa ja jättää sopimuksen todellisen keston ja hinnan vähälle huomiolle. Puhelinmyyjän on ilmoitettava ennen sopimuksen tekemistä ainakin tuotteen pääominaisuudet, yrityksen nimi, tuotteen hinta, toimitus- ja muut lisäkulut, peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot ja sopimuksen kesto.

Puhelinmyynnissä kuten muussakin etämyynnissä (verkkokauppa, postimyynti) valtaosalla tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä. Peruuttamisoikeutta voi rajoittaa vain laissa erikseen mainituin syin.

Puhelimitse tapahtuvaa suoramarkkinointia voi rajoittaa kieltämällä nimi- ja osoitetietojen luovutuksen viranomaisten ylläpitämistä tietojärjestelmistä, ilmoittautumalla suoramarkkinoinnin rajoituspalveluun tai ilmoittamalla markkinointikiellosta suoraan markkinoijalle tai myyjälle, jolloin kielto koskee kyseistä yritystä.

Neuvoja ongelmatilanteisiin tai sovitteluapua riita-asiaan saa kuluttajaneuvonnasta ja kirjallisen valituksen myyjälle voi laatia reklamaatioapurin avulla. Epäasiallisesta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle.