Deturin konkurssi: Toimintaohjeita asiakkaille

Matkanjärjestäjä Detur Finland Oy on hakeutunut konkurssiin 17.10.2022. Suomalaisille kuluttajille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin Kammarkollegietille, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista.

Korvaushakemukset on toimitettava Kammarkollegietille joko sähköpostitse osoitteella registratur@kammarkollegiet.se tai kirjepostilla osoitteella Kammarkollegiet, Box 2218, SE-103 15 Stockholm.

Kammarkollegiet kehottaa hakemaan korvausta mahdollisimman pian, mutta viimeistään kolmen kuukauden sisällä siitä, kun sait tiedon siitä, että matkasi ei tule toteutumaan. Vaikka tiedon saamisesta olisi kulunut yli kolme kuukautta tai olet epävarma siitä, korvataanko saatavasi vakuudesta, hae varmuuden vuoksi korvausta joka tapauksessa. Kammarkollegiet arvioi korvausten maksamisen tapauskohtaisesti.

Hakiessasi korvausta Kammarkollegietilta huomioithan seuraavat asiat:

  • Kammarkollegietille asetetusta vakuudesta ei korvata käyttämättömiä lahjakortteja/vouchereita tai matkustajan itse perumia matkoja.
  • Hakemus on täytettävä ruotsiksi tai englanniksi. Myös yhteydenotot Kammarkollegietiin on tehtävä näillä kielillä. Liitä hakemukseen mukaan matkan varausvahvistus sekä maksukuitti tai tiliote, josta ilmenevät kaikki maksun tiedot.
    Ruotsinkielisen lomakkeen suomenkieliset täyttöohjeet löytyvät täältä (linkki).
    Englanninkielisen lomakkeen suomenkieliset täyttöohjeet löytyvät täältä (linkki)
  • Kammarkollegietille esitettävä korvausvaatimus on ilmoitettava Ruotsin kruunuissa matkan ostopäivän vaihtokurssin mukaan. Vaihtokurssin voi tarkistaa esimerkiksi Suomen Pankin verkkosivuilta.
  • Kammarkollegiet tekee kaikki korvauspäätökset ja pyytää hakijalta tarvittaessa lisätietoja. Tällä hetkellä arvioitu korvausten käsittelyaika on 4−6 kuukautta. Suomalaiset kuluttajaviranomaiset eivät voi vaikuttaa Kammarkollegietin päätöksiin tai jouduttaa niitä.
  • Tässä vaiheessa ei kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan eikä Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeseen.

Jos olet maksanut matkasi luotolla tai maksukortilla

Jos olet maksanut matkasi luotolla, voit aina vaihtoehtoisesti vaatia hyvitystä suoraan luottoyhtiöltä. Se on yleensä myös nopeampi tapa saada rahat takaisin. Luottoyhtiö ei voi vaatia, että olet ensin vaatinut hyvitystä muulta taholta. Se ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan sinulle enempää kuin on itse vastaanottanut.

Jos olet maksanut matkasi debit-kortilla eli maksu on veloitettu suoraan tililtäsi, voit saada rahanpalautuksen pankiltasi, jos pankki on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Saatavia voi hakea myös Deturin konkurssipesältä

Kammarkollegietille tehtävän hakemuksen lisäksi saatavia voi hakea myös Deturin konkurssipesältä.  Pesän varoista voidaan korvata myös sellaisia saatavia, joita Kammarkollegietin vakuus tai luottoyhtiö eivät korvaa tai jotka korvataan vain osittain.

KKV antaa lisäohjeita, kun pesänselvittäjä on nimetty.

 

Kammarkollegietin ruotsinkielinen korvaushakemus

Ruotsinkielisen korvaushakemuksen täyttöohjeet suomeksi

Kammarkollegietin englanninkielinen korvaushakemus

Englanninkielisen korvaushakemuksen täyttöohjeet suomeksi

Korvauksia koskevia kysymyksiä ja vastauksia Kammarkollegietin verkkosivuilla (ruotsiksi)

 

Lisää aiheesta

Mat­ka­toi­mis­to De­tu­rin ti­lan­tees­ta odo­te­taan yhä tie­to­ja – oh­jeet asiak­kail­le 14.10.2022