Deturin korvausten maksamista hoitava Kammarkollegiet odottaa suomalaiskuluttajilta lisätietoja

Detur Finland Oy:n suomalaiset asiakkaat ovat voineet hakea korvauksia konkurssin vuoksi toteutumatta jääneistä matkapaketeista Ruotsin Kammarkollegietilta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa Deturin suomalaisasiakkaita vastaamaan Kammarkollegietin lisätietopyyntöihin, sillä moni hakemus on osoittautunut puutteelliseksi.

Kammarkollegiet ei voi päättää Deturin konkurssiin liittyvää korvausasiaa, ennen kuin saa suomalaisilta hakijoilta vastaukset lähettämiinsä lisätietopyyntöihin. Kammarkollegiet on pyytänyt KKV:ta välittämään tietoa asiasta.  Kammarkollegietin yhteydenottoon kannattaa vastata mahdollisimman pian korvauspäätösten nopeuttamiseksi.

Suomalaiset kuluttajaviranomaiset eivät voi vaikuttaa Kammarkollegietin päätöksiin tai jouduttaa niitä. Asiakkaiden ei kannata olla yhteydessä KKV:hen eikä Suomen Euroopan kuluttajakeskukseen, vaan toimia Kammarkollegietin ohjeistuksen mukaisesti.

Kuluttajat eivät ole oikeutettuja kaksinkertaiseen korvaukseen. Jos he ovat saaneet rahanpalautuksen muualta, esimerkiksi luottoyhtiöltä, heidän on peruttava Kammarkollegietille tehty korvaushakemus. Muuten he voivat joutua palauttamaan Kammarkollegietin maksaman korvauksen.

Toimintaohjeet Deturin asiakkaille

1. Tarkista sähköpostisi. Kammarkollegiet on lähestynyt sähköpostitse niitä hakijoita, joiden hakemusta on täydennettävä. Viesti on ruotsin- tai englanninkielinen. Hyödynnä tarvittaessa verkosta löytyviä maksuttomia käännöskoneita. Toimittamalla pyydetyt lisätiedot nopeutat asian käsittelyä ja korvauspäätösten maksamista. Muista tarkistaa myös roskapostikansiosi.
  2.  Kammarkollegiet voi olla yhteydessä myös puhelimitse. Puhelu tulee +46 870 alkavasta numerosta.
  3. Jos olet jo saanut korvauksen muualta kokonaan tai osittain, ota viipymättä yhteyttä osoitteeseen kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se ja peruuta korvaushakemuksesi käyttämällä alla olevaa ruotsin- tai englanninkielistä mallipohjaa. Jos olet maksanut esimerkiksi varausmaksun luottokortilla ja saanut siitä korvauksen luottoyhtiöltä, olet oikeutettu korvaukseen vakuudesta niiltä osin, kuin et ole korvausta vielä saanut.

Jag har ansökt om ersättning från Matkatoimisto Detur Finland Oy:s resegaranti, totalt XX euro (<matkakohde>, <suunniteltu lähtöpäivä>). Jag meddelar härmed att jag har fått ersättning från annat håll och önskar återkalla min ansökan helt/delvis (kokonaan/osittain. Poista toinen vaihtoehto).

Ärendets diarienummer är 15.6XXX. (Lisää tähän diaarinumero, jos se on tiedossasi.)

I have claimed for reimbursement from Matkatoimisto Detur Finland Oy’s travel guarantee to the value of XX euros (<matkakohde>, <suunniteltu lähtöpäivä>). This is to inform Kammarkollegiet that I have received compensation from elsewhere and wish to withdraw my application in whole/in part (kokonaan/osittain. Poista toinen vaihtoehto).

My case number is 15.6XXX. (Lisää tähän diaarinumero, jos se on tiedossasi.)

E-postutskick till dig som ansökt ur resegarantin gällande Matkatoimisto Detur Finland Oy – Kammarkollegiet