Kuluttaja-lehti: Pienikin lommo voi viedä kännykän takuun

Älypuhelinten rikkoutumisia koskevat riidat yritysten ja kuluttajien välillä lisääntyvät. Kuluttajariitalautakuntaan on viime vuosina tullut älypuhelimista 80–90 valitusta per vuosi, mutta tänä vuonna valitusten määrän odotetaan kasvavan.

Tavallinen valituksen aihe on se, ettei myyjä suostu korvaamaan puhelimen vikaa, vaikka takuu on vielä voimassa. Lautakunta päätyy tällaisissa tapauksissa vain harvoin ostajan puolelle.

Syynä myyjän hyväksi annettuihin ratkaisuihin ovat useimmiten näytön naarmut, kuoren lommot tai kosteusjäljet piirikortilla. Puhelimen vika ei välttämättä johdu niistä, mutta ne riittävät todisteeksi siitä, että laitetta on kohdeltu kaltoin. Heikko latausliitin luetaan sen sijaan usein myyjän viaksi.

Kuluttaja  antaa lisäksi vanhemmille vinkkejä siitä, mitä koululaisille pitäisi neuvoa kännyköistä ja niiden käytöstä. Lehti neuvoo parhaat keinot myös lasten hurjien kännykkälaskujen ja sopimattomien nettisivujen katselun estämiseen.

Lehden älypuhelintestissä oli mukana 12 alle 400 euron puhelinta. Testin parhaaksi osoittautui Samsung Galaxy S III mini. Erot kärkimallien välillä olivat kuitenkin pieniä. Lisää uusien älypuhelinten testituloksia osoitteessa Kuluttaja.fi.

Asiakkaat ovat vallanneet yritysten Facebook-sivut

Sosiaalinen media antaa kuluttajille valtaa, sillä netissä nasevasti kirjoitetut haukut leviävät laajalle. Helsinkiläinen mies kirjoitti kipakkaa palautetta postimyyntiyrityksen Facebook-seinälle – ja yllättyi viestitulvasta, joka hänen viestistään nousi.

Kuluttajan haastattelemien viestinnän asiantuntijoiden mukaan yritysten täytyy nykyään varautua siihen, että kaikki asiakaspalvelu voi päätyä julkisuuteen. Jos yrityksellä on Facebook-sivut, asiakkaat odottavat, että yritys osallistuu avoimesti myös sivuilla käytävään keskusteluun.

Lue Kuluttajasta myös viestintäkouluttajan vinkit siitä, miten sosiaalisessa mediassa tehty valitus tehoaa parhaiten.

Leipähyllyssä vähän terveellisiä vaihtoehtoja

Leipävertailussa oli mukanakuusi raaka-aineiltaan erityyppistä leipää, joista vain kaksi sai ravitsemustutkijoilta kehuja. Terveellisimmäksi arvioitiin Fazerin Ruis Real, jossa kaikki vilja on täysjyväruista ja suolaa on vain vähän.

Vertailussa selvisi myös, että monissa ohra- ja kauraleivissä on nimistään huolimatta enemmän vehnää kuin kauraa tai ohraa. Ne ovat vain hiukan terveellisempiä kuin valkoinen vehnäpatonki. Oikeampi nimi niille olisi vehnäohra- tai vehnäkauraleipä.

Runsaan vaalean viljan syönnin on tutkimuksissa havaittu lisäävän kakkostyypin diabeteksen riskiä. Sen sijaan täysjyväviljan käyttö näyttää ehkäisevän kakkostyypin diabetesta.

Kuluttaja on Kilpailu- ja kuluttajaviraston julkaisu, joka sisältää puolueetonta tietoa tuotteiden ja palveluiden laadusta ja hinnasta. Kahdeksan kertaa vuodessa ilmestyvässä Kuluttajassa julkaistaan kansainvälisenä yhteistyönä tehtyjä tuotetestejä. Kuluttaja ei sisällä mainoksia.

Ks. myös www.kuluttaja.fi ja www.facebook.com/Kuluttaja