Kuluttajaneuvonta kehottaa varovaisuuteen Niemi Putiikki -verkkokaupan kanssa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan on tullut lyhyessä ajassa lukuisia ilmoituksia Niemi Putiikki -nimisestä yrityksestä. Toimitetut tuotteet eivät ole vastanneet tilausta ja peruuttamisoikeuden käyttämisessä on ollut ongelmia. Verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, vaikka todellisuudessa näin ei ole, ja toimitukset tulevat Kiinasta.

Kotimaisena esiintynyt Niemi Putiikki -verkkokauppa on mainostanut ainakin Facebookissa ja Instagramissa suuria alennuksia Helsingissä sijaitsevan kivijalkamyymälän sulkemisen yhteydessä. Todellisuudessa yritys sijaitsee ulkomailla eikä kivijalkamyymälää ole olemassa.

Asiakkaille on valjennut, että Niemi Putiikki ei ole kotimainen yritys, vasta siinä vaiheessa, kun he ovat saaneet tilauksensa ja huomanneet, että tuote pitäisi palauttaa Kiinaan omalla kustannuksella. Kuluttajailmoitusten mukaan toimitetut tuotteet ovat olleet heikkolaatuisia eivätkä ole vastanneet etukäteen annettuja tietoja. Palautuskustannukset ovat voineet olla moninkertaiset tilattujen tuotteiden arvoon nähden.

Kuluttajaneuvonnan johtavan asiantuntijan Mikko Saastamoisen mukaan kuluttajaviranomaisten keinot auttaa kuluttajia ovat vähäiset silloin, kun yritys sijaitsee Euroopan ulkopuolisessa maassa.

”Ostajan pitää olla tarkkana ennen tilauksen tekemistä ja maksamista. Kannattaa aina selvittää, mitä yhteystietoja verkkokauppa itsestään antaa. Jos mahdollista, ostos on turvallisinta maksaa luottokortilla.”

Vältä huijaukset

Kiinnitä huomiota näihin seikkoihin:

• kertooko yritys selkeästi sivuillaan nimensä, katuosoitteensa ja puhelinnumeronsa sähköpostiosoitteen lisäksi?
  • muista, ettei verkko-osoite tai yrityksen nimi kerro sitä, missä maassa yritys sijaitsee
  • etsi tietoa myyjästä syöttämällä yrityksen nimi hakukoneeseen – esimerkiksi keskustelupalstoilta voi löytää tietoa muiden ostokokemuksista
  • verkkokaupan sivuilla olevat arvostelut saattavat olla tekaistuja.

Toimintaohjeita verkkokaupan ongelmatilanteessa

Ota aina ensin yhteys myyjään ja tee reklamaatio.

Jos maksat ostokset luotolla voit ongelmatapauksissa kääntyä myös luotonantajan puoleen, jos myyjä ei esimerkiksi toimitakaan maksamaasi tuotetta.

Maksunvälittäjillä, kuten Klarnalla, voi olla omia ostajaa turvaavia käytäntöjä, joten ongelmatilanteissa kannattaa kääntyä myös näiden tahojen puoleen.

Ongelmien selvittelyssä kotimaisten yritysten kanssa auttaa kuluttajaneuvonta. EU-alueelta, Norjasta, Islannista ja Isosta-Britanniasta tilattaessa neuvontaa antaa Euroopan kuluttajakeskus Suomessa. EU-alueen ulkopuolisiin maihin sijoittuneiden yritysten kohdalla kuluttajaviranomaisten keinot auttaa ongelmatilanteissa ovat vähäiset.

Verkkokauppahuijaus– Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

Toimintaohjeet huijauksissa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

Ilmoita huijauksesta – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)