Konsumentrådgivningen uppmanar till försiktighet med webbutiken Niemi Putiikki

Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) konsumentrådgivning har på kort tid fått flera anmälningar om företaget Niemi Putiikki. De levererade produkterna har inte motsvarat beställningen och det har förekommit problem med att utnyttja ångerrätten. Webbutiken ger intryck av att den skulle vara inhemsk, fastän den i verkligheten inte är det, och leveranserna kommer från Kina.

Webbshopen Niemi Putiikki, som framställt sig som inhemsk, har åtminstone på Facebook och Instagram gjort reklam för stora rabatter i samband med stängningen av sin närbutik i Helsingfors. I verkligheten är företaget beläget utomlands och saknar en närbutik.

Kunderna har upptäckt att Niemi Putiikki inte är ett inhemskt företag först när de har fått sin beställning och märkt att produkten borde returneras till Kina på egen bekostnad. Enligt konsumentanmälningarna har de levererade produkterna varit av dålig kvalitet och inte motsvarat de uppgifter som getts på förhand. Returkostnaderna kan ha varit mångdubbla jämfört med värdet på de beställda produkterna.

Enligt Mikko Saastamoinen, ledande expert på konsumentrådgivning, har konsumentmyndigheterna få metoder för att hjälpa konsumenter när företaget är beläget i ett land utanför Europa.

”Köparen ska vara noggrann innan man gör och betalar beställningen. Det lönar sig alltid att ta reda på vilka kontaktuppgifter webbutiken ger om sig själv. Om möjligt är det säkrast att betala köpet med kreditkort.”

Undvik bedrägerier

Var uppmärksam på följande faktorer:

  • Uppger företaget tydligt sitt namn, sin gatuadress och sitt telefonnummer utöver e-postadressen på sin webbplats?
  • Kom ihåg att webbadressen inte avslöjar i vilket land företaget är beläget.
  • Sök information om säljaren genom att skriva in företagets namn i sökmotorn – till exempel i diskussionsforum kan du hitta information om andras köpupplevelser.
  • Recensioner på nätbutikens webbplats kan vara påhittade..

Anvisningar vid problem med webbutiken

Kontakta alltid försäljaren först och gör en reklamation.

Om du betalar inköpen med kredit kan du i problemfall också vända dig till kreditgivaren om säljaren till exempel inte levererar den produkt du betalat.

Betalningsförmedlare, såsom Klarna, kan ha egna rutiner som tryggar köparen, så i problemsituationer lönar det sig också att vända sig till dessa instanser.

Om det uppstår problem med inhemska företag kan konsumentrådgivningen hjälpa dig. Vid beställningar från EU-området, Norge, Island och Storbritannien kan man vända sig till Konsument Europa i Finland. I fråga om företag som är etablerade i länder utanför EU är konsumentmyndigheternas metoder för att hjälpa i problemsituationer ringa.

Läs mer

Näthandelsbedrägeri

Anvisningar vid bedrägerier

Anmäl bluffar och bedrägerier