Markkinaoikeus tuomitsi J.W.-Yhtiöt Oy:n maksamaan 50 000 euron uhkasakon puutteellisesta luottomarkkinoinnista

Pikaluottoyritys J.W.-Yhtiöt on rikkonut vuonna 2012 markkinaoikeudelta saamaansa kieltoa, joka koski kuluttajaluottojen markkinoinnissa annettavia tietoja. Markkinaoikeus on kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta tuominnut J.W.-Yhtiöt maksamaan 50 000 euron uhkasakon. Lisäksi markkinaoikeus korotti kiellon tehosteena olevan uhkasakon 100 000 euroon.

J.W.-Yhtiöt markkinoi Suomilimiitti-kuluttajaluottoja vuonna 2018 televisiossa ja raitiovaunuissa markkinaoikeuden kiellon vastaisesti. Mainoksissa ei kerrottu mainostettavan kuluttajaluoton keskeisiä tietoja ja ehtoja. Lainvastaista tv-mainosta esitettiin keväällä kolmella eri tv-kanavalla yhteensä 117 kertaa. Lainvastainen raitiovaunumainos oli esillä loppusyksystä kahden viikon ajan 12 raitiovaunussa eri linjoilla. Mainoksissa haettiin kuluttajien huomiota käyttämällä Matti Nykäsen kuvaa.

Tarjottavaa luottoa koskevat perustiedot on lain mukaan ilmoitettava mainonnassa selkeästi, näkyvästi ja tiiviisti. Perustietoja ovat muun muassa luoton todellinen vuosikorko, luoton korko ja muut luottokustannukset. Ehtojen on myös vastattava luotonantajan tavanomaisesti tarjoamia luottoehtoja.

J.W.-Yhtiöiden mainoskampanjat olivat selkeästi lainvastaisia. Yhtiö on myöntänyt menetelleensä kuluttajansuojalain ja yhtiölle asetetun kiellon vastaisesti ja hyväksynyt, että uhkasakko tuomitaan maksettavaksi. Markkinaoikeus antoi päätöksensä (MAO:484/19) 8.11.2019.

J.W.-Yhtiöt myös mahdollisen ryhmäkanteen kohteena

Kuluttaja-asiamies harkitsee myös nostavansa ryhmäkanteen J.W.-Yhtiöiden myöntämästä 2 000 Suomilimiitti-tililuotosta, jolla on kohtuuttomat luottokustannukset. Ryhmäkanteen käynnistäminen edellyttää, että siihen ilmoittautuu riittävän suuri kuluttajaryhmä. Tämän varmistamiseksi kuluttaja-asiamies etsii nyt kyseisiä luottoja ottaneita kuluttajia ja pyytää heitä ilmoittautumaan kanteeseen ennakkoon viimeistään 22.11.2019.