Matkustamiseen ja ajoneuvoihin liittyvät kuluttajavalitukset lisääntyivät viime vuonna

Kuluttajat ottivat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen tai maistraateissa toimivaan kuluttajaneuvontaan vuonna 2016 yli 77 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan yleisimmät valituksen aiheet liittyivät ajoneuvoihin, asumiseen sekä elektroniikkaan ja kodinkoneisiin. Ajoneuvoihin ja matkustamiseen liittyvät yhteydenotot lisääntyivät edelliseen vuoteen verrattuna.

Kuluttajat kysyivät maistraateissa toimivasta kuluttajaneuvonnasta tietoa oikeuksistaan ja etsivät neuvoja ongelmatilanteiden ratkaisemiseen tai ottivat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen yhteensä 77 779 kertaa vuonna 2016.

”Kuluttajan ja yrityksen näkemykset asioiden ratkaisusta eivät aina vastaa toisiaan. Kuluttajaneuvonta tarjoaa toimintaohjeita, kuluttajansuojalain tulkintaa ja sovitteluapua näissä tilanteissa”, kuluttaja-oikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista kertoo.

Vuonna 2016 kuluttajat ottivat yhteyttä kuluttajaneuvontaan muun muassa ajoneuvoja, matkustamista ja verkkokauppaa koskevissa asioissa. Ajoneuvoihin liittyvät kuluttajien yhteydenotot lisääntyivät kuudella prosentilla. Autokauppaa koskevat yhteydenotot koskivat valtaosin käytettyjä autoja. Kuluttajat valittivat yleisimmin siitä, että käytettynä ostetussa autossa ilmeni vika tai vikoja pian kaupanteon jälkeen. Kuluttajat eivät aina hahmota sitä, että vanhalla autolla voi olla takanaan satojatuhansia ajokilometrejä ja ettei autoliike ole vastuussa auton tavanomaisesta kulumisesta. Uusien autojen kaupassa kuluttajien yhteydenotot liittyivät muun muassa lisävarusteisiin, kuljetusvaurioihin ja toimitusaikoihin.

Matkustamiseen liittyvät yhteydenotot lisääntyivät lähes kahdeksalla prosentilla. Taustalla vaikuttaa muun muassa omatoimimatkailun suosion kasvu. Verkkosivustoilta lentolippunsa itse varaavat kuluttajat eivät aina perehdy varausehtoihin. Kuluttajaviranomaisiin yhteydessä olleille kuluttajille saattoi olla yllätys, ettei lipulla ollut muutosoikeutta tai muutosten tekeminen oli maksullista. Kuluttajat kysyivät myös usein oikeudestaan vakiokorvaukseen lennon viivästyessä. Kysymyksiä heräsi etenkin silloin, kun lentoyhtiö pyrki välttämään vakiokorvauksen maksamisen vetoamalla poikkeuksellisiin olosuhteisiin.

Anttilan konkurssi heinäkuussa 2016 näkyi myös kuluttajien yhteydenotoissa. Kuluttajat ottivat heinäkuussa Anttilaan, NetAnttilaan ja Kodin1-tavarataloihin liittyen yhteyttä useammin kuin koko alkuvuonna yhteensä. Kuluttajat kysyivät useimmiten, mitä tehdä silloin, kun he olivat jo maksaneet tilauksen verkkokaupassa, mutta yrityksen konkurssin vuoksi tuotetta ei toimitettu heille.

”Verkkokaupoista voi tilata turvallisin mielin, kunhan muistaa muutamat perusasiat esimerkiksi tilauksen maksutapaan liittyen. Tilauksensa luottokortilla maksanut kuluttaja voi vaatia rahojen palautusta myös luottokorttiyhtiöltä, jos tilauksen kanssa on ongelmia”, kuluttaja-oikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjaa maistraateissa toimivaa kuluttajaneuvontaa. Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta kuluttajat saavat tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan sekä sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan. Loppuvuodesta 2016 lanseerattu Reklamaatio-apuri auttaa kuluttajia laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voi lähettää myyjälle.