Peruiko lentoyhtiö lentosi koronan vuoksi? Tutustu hyvitysvaihtoehtoihin

Jos olet ostanut pelkän lennon ja lentoyhtiösi peruu sen, sinulla on oikeus valita, otatko maksunpalautuksen vai siirrätkö lentosi myöhempään ajankohtaan. Luottokortilla ostamistasi lennoista voit hakea rahoja takaisin myös luottokorttiyhtiöltä, sillä luotonantajan vastuu pätee lentoyhtiön perumissa lennoissa.

Jos lentoyhtiö peruuttaa ostamasi lennon esimerkiksi koronaepidemian vuoksi, sinulla on oikeus valita, haluatko lentolipusta maksetun hinnan palautuksen vai lennon siirron. Rahanpalautuksen sijaan voit halutessasi siirtää lennon muuhun itsellesi sopivaan ajankohtaan, jos paikkoja on saatavilla. Oikeudet pätevät aina, jos lentosi oli määrä lähteä EU:sta tai saapua EU:n ulkopuolelta, jos lennon olisi lentänyt EU-maan lentoyhtiö.

Tällä hetkellä useat lentoyhtiöt tarjoavat matkustajille rahanpalautuksen sijasta vouchereita eli lahjakortteja ja erilaisia pistejärjestelmiä. Voit halutessasi ottaa vastaan voucherin tai tarjotut lentopisteet, mutta sinulla on lentomatkustajien oikeuksista annetun EU-asetuksen mukaan oikeus saada palautukset aina rahana. Sinun ei siis ole pakko hyväksyä tarjottua lahjakorttia tai lentoyhtiön omaan pisteytysjärjestelmään perustuvia lentopisteitä. Lahjakortit tai pisteet voivat olla matkustajan kannalta toimiva vaihtoehto tilanteestasi riippuen. Niihin saatetaan myös liittää houkuttelevia lisäetuja- ja tarjouksia, mutta niitä harkitessasi sinun on hyvä muistaa, että lentoyhtiön konkurssitilanteessa saatat menettää oikeutesi vaatia rahoja takaisin luottokorttiyhtiöltä, jos olet vaihtanut rahanpalautuksen lahjakorttiin tai pisteisiin.

Rahojen palautusta voi hakea myös luottokorttiyhtiöltä

Jos olet maksanut lentoyhtiön peruuttaman lennon luottokortilla, voit vaatia rahojen palautusta halutessasi myös suoraan luottokorttiyhtiöltä kuluttajansuojalaissa säädetyn luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun perusteella.

Luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä lentoyhtiöön, vaan voit itse valita, kumpaan tahoon haluat vaatimuksesi rahojen palautuksesta kohdistaa. Luottokorttiyhtiöllä ei kuitenkaan ole velvollisuutta palauttaa enempää kuin se itse on saanut maksuina. Kahteen kertaan palautusta ei luonnollisesti voi saada. Jos sinulla on oikeus saada rahat takaisin myyjältä tai palveluntarjoajalta, voit vaatia rahojen palautusta myös luotonantajalta.

Sinulla on samat oikeudet suhteessa luotonantajaan myös muissa palveluissa, jotka olet maksanut luottokortilla tai ostosten rahoittamiseksi tarjotulla luotolla.

Lue lisää lentomatkustajien oikeuksista