Reklamaatio-apuri auttaa kuluttajaa valituksen laatimisessa yritykselle

Valtakunnallinen kuluttajaneuvonta neuvoo maksutta kuluttajia erilaissa yrityksiin ja palveluntarjoajiin liittyvissä ongelmatilanteissa. Sivustolle kuluttajaneuvonta.fi on avattu Reklamaatio-apuri, joka opastaa kuluttajia valituksen tekemisessä yrityksille. Palvelussa voi laatia reklamaation, jonka kuluttaja voi tallentaa itselleen ja lähettää yritykselle. Reklamaatio-apuri ja kuluttajaneuvonta.fi -sivusto tarjoavat kuluttajalle itsepalveluperiaatteella avun yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

Reklamaatio-apurin avulla kuluttajalla on mahdollisuus saada suoraan apua yksittäiseen ongelmaan tai riitatilanteeseen, joka hänellä on yrityksen tai palveluntarjoajan kanssa. Reklamaatio-apurin kattama aihekirjo on laaja ja sisältää yleisimmät kuluttajaongelmat – esimerkkejä ovat vaikkapa virheellisestä huonekalusta, remontin lopputuloksesta, perinnästä tai autokaupasta valittaminen. Reklamaatioapuri tarjoaa myös tietoa kuluttajan oikeuksista.

Reklamaatio-apuri löytyy osoitteesta kuluttajaneuvonta.fi. Sillä on myös oma suora osoitteensa, reklamaatio-apuri.fi. Palvelu on osa Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivustoa kkv.fi.

Tavoitteena on, että mahdollisimman monet olisivat ennen yhteydenottoa kuluttajaneuvontaan reklamoineet yritykselle ja pyrkineet ensin itse sopimaan asiansa yrityksen kanssa. Itsepalvelun avulla pyritään ohjaamaan kuluttajaneuvonnan verrattain suuria asiakasvirtoja nykyistä tehokkaammin ja asiakaslähtöisemmin, jolloin henkilökohtaisen kuluttajaneuvonnan saatavuus parantuu. Saatu neuvonta on myös täsmällisempää, kun kuluttaja on jo laatinut valituksen yritykselle Reklamaatio-apurin avulla tai hyödyntänyt verkosta löytyviä eri aihealueiden toimintaohjeita.

Kuluttajaneuvonta palvelee monessa kanavassa

• Asiointi kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelun tai verkkolomakkeen kautta. Yhteystiedot.
  • Reklamaatio-apuri: Palvelukokonaisuuden uusin tulokas Reklamaatio-apuri on avattu koekäyttöön kesällä 2016 ja lanseerataan nyt virallisesti. Reklamaatioapuri löytyy osoitteesta reklamaatioapuri.fi ja lisäksi kuluttajaneuvonta.fi -sivuilta useasta eri kohdasta. Apuria voi käyttää myös ruotsiksi ja englanniksi. Reklamaatio-apurin kehittäminen jatkuu saadun palautteen pohjalta vuonna 2017.
  • Kuluttajaneuvonnan Facebook-sivulla facebook.com/kuluttajaneuvonta.fi  jaetaan ajankohtaista tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista sekä annetaan yleisiä ohjeita kuluttajan ja yrityksen välisten ongelmien selvittämiseen.

Kuluttajaneuvonta mainostaa palvelujaan ja Reklamaatio-apuria Facebookissa Älä turhaan hiilly. Kuluttajaneuvonta auttaa. -kampanjalla joulun jälkeisellä viikolla 52. Kuluttajaneuvonnan palvelukokonaisuuden tuottavat Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja maistraattien kuluttajaneuvonta.