Sähköyhtiö 365 Hankinta haastaa kuluttajia oikeuteen perusteetta – osa ei ole lainkaan ollut yhtiön asiakkaana

Kuluttaja-asiamies ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta on saanut useita yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat saaneet käräjäoikeudesta Sähköyhtiö 365 Hankinnan perusteettoman haastehakemuksen ”avoimesta sähkölaskusta”. Perusteettomat haasteet tulee kiistää

365 Hankinnan sähköntoimitus päättyi kesäkuussa 2021, mutta yhtiö on vielä sen jälkeen aiheuttanut kuluttajille paljon harmia lähettämällä aiheettomia laskuja. Yhtiö on myös ryhtynyt vaatimaan saatavia käräjäoikeudessa, jopa sellaisilta kuluttajilta, jotka eivät koskaan ole olleet yhtiön asiakkaina.

Useimmissa kuluttaja-asiamieheen tietoon tulleissa haasteissa vaaditaan 199 euron sopimussakkoa, mutta joukossa on myös suurempia summia.

Toimi näin, jos saat perusteettoman haastehakemuksen

Jos olet saanut 365 Hankinnan saatavaa koskevan perusteettoman haastehakemuksen käräjäoikeudesta, se kannattaa kiistää. Vastauksen voi toimittaa käräjäoikeudelle esimerkiksi sähköpostitse. Tämä tulee tehdä 14 päivän sisällä ja tarvittaessa voit pyytää lisäaikaa vastauksen antamiselle.

Kiistäessäsi kanteen sinun tulee perustella, miksi se on aiheeton. Jos et ole tehnyt sähkösopimusta 365 Hankinnan kanssa, eikä yhtiö ole toimittanut sinulle sähköä, kerro tästä perusteluissa.

Vaikka sinulla olisikin ollut sähkösopimus 365 Hankinnan kanssa, yhtiö ei ole voinut toimittaa sähköä kesäkuun 2021 jälkeen, jolloin siitä ei voi myöskään laskuttaa. Osa laskutuksesta on perusteetonta myös siksi, että asiakkaat ovat maksaneet sähköstä ennakkoon suurempia summia kuin minkä edestä he ovat lopulta saaneet sähköä.

Jos kanteen ajaminen jatkuu sen jälkeen, kun olet kiistänyt sen perusteen, ilmoita asiasta kuluttajaneuvontaan.