Kuluttajavinkki: Sähkön ostajalla on oikeus hyvitykseen sähkökatkoista ja toistuvista laskutusvirheistä

Sähkö- ja vesisopimukset, kaukolämpö, sähköiset viestintäpalvelut ja liikenne ovat esimerkkejä välttämättömyyspalveluista, joita ilman nyky-yhteiskunnassa on vaikea tulla toimeen. Ne ovat samalla myös kotitalouksille säännöllisiä menoeriä. Välttämättömyyspalveluiden kuluttajansuoja on heinäkuun kuluttajavinkkien teemana.

Ostajalla on peruuttamisoikeus sähkön puhelinmyynnissä

Sähkösopimusten puhelinmyynnissä voi käydä niin, että olet pyytänyt myyjältä vain tarjouksen tai lisätietoja, mutta saamasi tarjous onkin sopimus, joka pitää erikseen purkaa.

  • Jos saat puhelinmyyjältä vahvistuksen sähkösopimuksesta, jota et mielestäsi ole tehnyt, voit peruuttaa sopimuksen 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on puhelimessa tehty.
  • Jos peruuttamisaika on umpeutunut tai sitä ei ollut, voit reklamoida kirjallisesti uutta sopimusta tarjonneelle myyjälle ja verkonhaltijalle eli paikalliselle sähköverkkoyhtiöllesi mahdollisimman pian ja kiistää sähkösopimuksen.
  • Apuna voi käyttää reklamaatioapuria www.reklamaatioapuri.fi. Jos reklamaatiosi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Toistuvasta laskutusvirheestä hinnanalennusta

Laskut kannattaa aina tarkistaa ennen niiden maksamista. Jos sähkölaskussasi on toistuvasti laskutusvirhe tai lasku ei tule ajallaan, on sähkömarkkinalain mukaan kyseessä sähköntoimituksen virhe. Tee reklamaatio laskun lähettäneelle sähköyhtiölle ja vaadi laskutusvirheestä hinnanalennusta.

Laissa ei ole määritelty, miten suuri hinnanalennuksen pitää olla, vaan alennus arvioidaan aina tapauskohtaisesti virhettä vastaavaksi. Hinnanalennuksen lisäksi sinulla on oikeus saada laskulle myös kohtuullinen maksuaika, jos sinulta laskutetaan takautuvasti pitkältä jaksolta ja laskun määrä nousee suureksi.

Yli 12 tunnin mittaisesta sähkökatkoksesta vakiokorvausta, vahingoista oikeus korvaukseen

Sähkökatkoksista voi saada hyvitystä. Jos sähkökatkos kestää yli 12 tuntia, sinulla on yleensä oikeus vakiokorvaukseen eli sähköverkkoyhtiö hyvittää kuluttajalle osan verkkomaksuista.

Kannattaa reklamoida verkkoyhtiölle myös silloin, jos pitkän sähkökatkon seurauksena aiheutuu vahinkoa, esimerkiksi pakasteet sulavat tai sähkölaitteet rikkoutuvat – voit olla oikeutettu myös vahingonkorvaukseen.

Vertaile tarjolla olevia sähkösopimuksia

Sähkösopimus on hyvä kilpailuttaa aika ajoin, esimerkiksi määräaikaisen sopimuksen päättyessä. Lisätietoa sähkön kilpailuttamisesta löydät energiaviraston sivuilta.