Kuluttajavinkki: Verkkokaupan huipputarjous ei aina ole niin edullinen kuin miltä se näyttää

Joulumyynti kiihtyy verkkokaupan Black Friday- ja Cyber Monday -tarjouskampanjoissa. Koostimme kuluttajavinkkiin neuvoja, jotka ostajan on hyvä tietää verkkokauppojen tarjousmarkkinointikampanjoista.

Alennusprosenttien sijasta vertaa hintoja

Katso aina lopullista hintaa, koska suurikaan alennusprosentti ei välttämättä tarkoita sitä, että tuote olisi erityisen edullinen. Ennen kuin ostat, voi tuotteen todellista hintatasoa selvittää vertailemalla hintoja eri liikkeissä, mielellään jo hyvissä ajoin. Alennus on laskettava siitä hinnasta, jota sama myyjä on perinyt samassa kauppapaikassa tuotteesta välittömästi aikaisemmin. Hinnat voivat olla edullisia myös muulloin kuin tarjouskampanjoiden aikana. Mieti myös tarvitsetko todella uuttaa tavaraa.

Verkkokaupassa ilmoitettu hinta on lähtökohtaisesti sitova

Kun olet hyväksynyt tarjouksen ja tilannut tuotteen, sinulla on oikeus saada tuote verkkosivuilla ilmoitetulla hinnalla. Myyjä voi vedota tietojen paikkansa pitämättömyyteen ja vetäytyä kaupasta ainoastaan tietyissä tilanteissa. Jos esimerkiksi kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen selvästi virheellinen, hinta ei sido myyjää. Näin on muun muassa silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna. Jos 600 euron televisiota myydään 60 eurolla, kyseessä on todennäköisesti erehdys. Jos myyjän mukaan hintatieto on ollut muu kuin se, jolla kuluttaja on tehnyt tilauksen, myyjän pitää pystyä esittämään asiasta luotettava näyttö.

Jos tarjoustuote loppuu kesken

Sinulla voi tuotteen loppuessa olla oikeus alennettuun hintaan vielä Black Friday -tarjouksen jälkeenkin.Lain mukaan kuluttajalla on oikeus odottaa, että tuotetta on saatavilla, kun mainos on julkaistu. Jos tarjoustuote loppuu kesken, eikä kappalemäärää ole rajattu mainoksessa, on sinulla oikeus ostaa tarjoustuote tai vastaava alennettuun hintaan, kun tavaroita saapuu lisää. Voit myös vaatia liikkeeltä matkakulujen korvaamista, jos teet turhan reissun kauppaan. Yllättäviä tapahtumia voi aina sattua, joten liikkeen on näytettävä toimineensa asianmukaisesti, jotta se välttyisi turhan matkan korvaamiselta kuluttajille.

Peruuttamisoikeus- ja toimituskulut

Jos kadut verkko-ostostasi, useimmilla tuotteilla, myös tarjoustuotteilla, on 14 päivän peruuttamisoikeus. Muista perehtyä peruuttamista koskeviin ehtoihin sekä tarkistaa toimituskulut ja mahdolliset palautuksesta tai vaihdosta aiheutuvat kustannukset ennen ostopäätöstä.

Huijaritkin liikkeellä

Myös huijareita on liikkeellä lähettämässä Black Friday- ja Cyber Monday -tarjousviestejä. Verkkokauppojen lähettämiksi naamioiduilla viesteillä yritetään esimerkiksi huijata käyttäjä väärennetylle sivustolle luovuttamaan maksutietojaan. Ole tarkkana! Verkkokaupassa turvallisin maksutapa on luottokortti.

Ongelmien selvittelyssä kotimaisten yritysten kanssa auttaa kuluttajaneuvonta. EU-alueelta, Norjasta ja Islannista tilattaessa neuvontaa antaa Euroopan kuluttajakeskus.