Matkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Vastuuta ei voi siirtää alihankkijoille, kuten kuljetusyhtiölle tai majoitusliikkeelle.
Matkalla: Reklamoi mahdollisimman pian matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle matkalla havaitsemistasi puutteista. Jos teet vasta matkan jälkeen reklamaation puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, oikeutta hinnanalennukseen tai muuhun hyvitykseen ei yleensä ole.
Matkan jälkeen: Jos virhettä ei korjattu tai virhe ei ollut korjattavissa, voit tehdä reklamaation matkanjärjestäjälle matkan jälkeen.
Lentojen viivästyminen ja peruuntuminen: HUOM! Jos lentosi viivästyi, peruuntui tai lennolle pääsysi evättiin, olet oikeutettu huolenpitoon ja EY-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla. Tällöin vaatimus on esitettävä lennon suorittaneelle lentoyhtiölle, joten käytä tällöin Reklamaatioapurin polkua Lennot (aukeaa uudessa välilehdessä). Voit vaatia myös matkanjärjestäjältä hinnanalennusta viivästyksestä tai muista matkapaketin puutteista valitsemalla tämän laatikon alalaidasta "seuraava". Samasta asiasta ei voi kuitenkaan saada korvausta kahteen kertaan.
Matkatoimiston konkurssi: Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta löydä toimintaohjeet matkatoimiston konkurssissa.