Tavaran virhe

Kuluttajansuojalain virhesäännökset uudistuvat vuoden 2022 alussa. Tavaran virhe -osion sisältö koskee 31.12.2021 mennessä tehtyjä kauppoja. Tietoa 1.1.2022 jälkeen tehtyjä kauppoja koskevista säännöksistä tulossa lähiaikoina.

Jos ostamassasi tavarassa on virhe voit kääntyä virheen oikaisemiseksi sopimuskumppanisi eli myyjän puoleen. Voit reklamoida myyjälle tavaran virheestä esimerkiksi silloin, kun tavara on puutteellinen, ei toimi kunnolla tai rikkoutuu ennenaikaisesti, ei vastaa siitä annettuja tietoja, tai ei sovi käyttötarkoitukseensa.

Ratkaise ohjeillamme viallista tai puutteellista tavaraa koskeva ongelmasi.

Voit selvittää muun muassa:

  • mitkä ovat kuluttajansuojan yleiset periaatteet, kun ostoksessa on vika tai puute.
  • ovatko  myyjä, maahantuoja ja valmistaja virhevastuun tai takuun perusteella vastuussa viallisesta tuotteesta.
  • milloin kuluttajansuojalain perusteella voi vaatia kaupan purkua, hinnanalennusta tai muuta korvausta.

Ohjeet soveltuvat esimerkiksi seuraaviin tilanteisiin:

  • kodinkoneen tai vaatteen ominaisuudet eivät vastaa annettuja tietoja.
  • tuote (mm. televisio, tietokone, puhelin, huonekalu, pesukone, vaate) hajoaa liian aikaisin sen normaaliin kestoikään tai käyttöikään nähden.

Yrityksille