Alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuus hinnanalennusilmoituksissa

Päivämäärä

16.6.2025

Diaarinumero

KKV/727/14.08.01.02/2025

Osapuolet

Elisa Oyj

Hakemus on toimitettu markkinaoikeuteen 16.6.2025. Asian käsittely on kesken.

Kuluttaja-asiamies vaatii ”Haukatut Hinnat” kampanjointiin liittyen, että markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä 100.000 euron sakon uhalla käyttämästä muussa kuin kohdennettuihin kanta-asiakasohjelmiin ja tosiasiallisiin yksilöllisiin tarjouksiin liittyvässä markkinoinnissa ilmaisua ”Haukatut Hinnat” tai rinnastettavaa ilmaisua, joka asiayhteydessä ja markkinoinnissa yksilöityjen tavaroiden kanssa esitettynä aikaansaa vaikutelman tavaraa koskevasta hinnanalennusilmoituksesta, ilmoittamatta samalla selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla alinta hintaa, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Lisäksi kuluttaja-asiamies vaatii Black Friday -markkinointiin liittyen ensisijaisesti, että markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä 100.000 euron sakon uhalla käyttämästä muussa kuin kohdennettuihin kanta-asiakasohjelmiin ja tosiasiallisiin yksilöllisiin tarjouksiin liittyvässä markkinoinnissa yksilöityjen tavaroiden kanssa ilmaisua ”katso kaikki Black Fridayn tarjoukset”, ”Black Fridayn kirkkaimmat laitetarjoukset”, ”parhaat Black Friday -kampanjat” tai muuta rinnastettavaa Black Friday -tarjouksiin tai kampanjoihin viittaavaa ilmaisua ilmoittamatta samalla selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla alinta hintaa, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Kuluttaja-asiamies vaatii Black Friday -markkinointiin liittyen toissijaisesti, että markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä 100.000 euron sakon uhalla käyttämästä markkinoinnissa yksilöityjen tavaroiden kanssa ilmaisua ”katso kaikki Black Fridayn tarjoukset”, ”Black Fridayn kirkkaimmat laitetarjoukset”, ”parhaat Black Friday -kampanjat” tai muuta rinnastettavaa Black Friday -tarjouksiin tai -kampanjoihin viittaavaa ilmaisua silloin, kun tarjouksessa tai kampanjassa ei ole kyse tavaraa koskevasta hinnanalennusilmoituksesta, ellei tällaisen ilmaisun välittömässä yhteydessä ilmoiteta selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla siitä, että markkinoidussa Black Friday -tarjouksessa tai -kampanjassa ei ole kyse Elisa Oyj:n kuluttajalle tarjoamien tavaroiden myyntihinnoista laskettavasta hinnanalennuksesta.

Vaatimukset koskevat Elisan toteuttamaa markkinointia, joka luo vaikutelman Elisan tarjoamien tavaroiden tarjoamisesta alennettuun hintaan. Elisan mukaan se ei ole ilmoittanut alinta hintaa, koska sen mukaan kyse ei ole hinnanalennusilmoittelusta.

Hakemuksessa on kyse kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:n tulkinnasta. Säännöksen mukaan markkinoitaessa tavaraa alennuksella tai alennettuun hintaan markkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Säännöstä sovelletaan riippumatta siitä, onko hinnanalennusta koskevassa ilmoituksessa kyse mitattavissa olevasta hinnanalennuksesta. Esimerkiksi myös sellaiset ilmoitukset kuin ”alennusmyyntihinta”, ”erikoistarjoukset” tai ”Black Friday -tarjoukset”, jotka luovat vaikutelman hinnanalennuksesta, kuuluvat säännöksensoveltamisalaan, jolloin ilmoituksessa mainittujen tavaroiden osalta on ilmoitettava ’aiempi’ hinta.

Elisan markkinoinnissa ei kuitenkaan ole ilmaistu tarkemmin, mistä sen ilmoittamassa Black Friday -markkinoinnissa on ollut kysymys. Asiassa on esitetty Black Friday -markkinoinnin osalta toissijainen vaatimus siltä varalta, että markkinaoikeus katsoisi, ettei ensisijainen vaatimus menesty esimerkiksi sen johdosta, että käytettyjä Black Friday -ilmaisuja voitaisiin esittää myös muussa tarkoituksessa kuin luomaan mielikuvaa hinnanalennuksesta. Kuluttaja-asiamiehen asiassa esittämässä toissijaisessa kieltovaatimuksessa on kyse Black Friday -markkinoinnin mahdollisesta harhaanjohtavuudesta, jos kampanjoinnissa ei kyse ole hintojen alentamisesta.