-
Ilmoitus saapunut 25.8.2025
Ensimmäisen vaiheen määräaika 25.9.2025
-
Kuulemisen määräaika 3.9.2025
KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.
Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään keskiviikkona 3.9.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta
1 Yrityskauppa ja sen osapuolet
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (”KKV”) on 25.8.2025 ilmoitettu järjestely, jossa Ahlsell Sverige AB (”Ahlsell” tai ”Ilmoittaja”) hankkii yksinomaisen määräysvallan Rexel Finland Oy:ssä (”Kohde”) (yhdessä, ”Osapuolet”) (”Yrityskauppa”).
Ahlsell on pääasiassa asennustuotteiden jakelija lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien (”HVAC”, ml. jäähdytys, sanitaatio, putkityöt ja jäteveden käsittely), sähkötuotteiden sekä työkalujen ja tarvikkeiden segmenteissä, palvellen pääasiassa ammattimaisia asiakkaita Tanskassa, Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Ahlsell toimii sekä tukkukauppiaana että jakelijana ja palvelee lähes yksinomaan ammattimaisia asiakkaita. Suomessa Ahlsellilla on yhteensä 30 myymälää, joiden lisäksi sillä on keskusvarasto ja logistiikkakeskus Hyvinkäällä. Gelia-yksikkönsä kautta Ahlsell myy tuotteita vähittäiskauppiaille, jotka palvelevat sekä ammattimaisia että ei-ammattimaisia asiakkaita. Lisäksi Proffsmagasinet myy ammattimaisille sekä ei-ammattimaisille asiakkaille Suomessa verkkotunnuksen torafors.com kautta.
Ilmoittaja on CVC Fundsin määräysvallassa. CVC Networkin hallinnoimista portfolioyhtiöistä Yrityskaupan kannalta relevantti on Ahlsellin lisäksi STARK Group A/S (”Stark”), joka toimii Suomessa Stark Suomi Oy:n kautta. Stark toimii raskaan rakennusmateriaalin myynnin ja jakelun alalla ja tarjoaa lisäpalveluja myymiinsä tuotteisiin liittyen. Starkin liiketoiminta palvelee pääasiassa korjaus-, huolto- ja kehitysmarkkinoita, mutta myös uudisrakentamisen markkinoita. Starkin liiketoiminta kohdistuu pääasiassa rakennusalan ammattimaisille asiakkaille, mutta se myy myös tee-se-itse (”DIY”) -kuluttaja-asiakkaille. Stark toimii Suomessa rakennusmateriaalien vähittäismyyjänä valtakunnallisesti 27 myymälän, jakelupisteiden ja verkkokauppojen muodostaman verkoston kautta.
Kohde on Rexel-konsernin suomalainen tytäryhtiö. Rexel-konserni on maailmanlaajuinen sähkötarvikkeiden ja -palveluiden jakelija, jonka pääkonttori sijaitsee Ranskassa. Rexel-konserni on erikoistunut sähkötarvikkeiden ja -palveluiden jakeluun ammattimaisille asiakkaille, kuten sähköurakoitsijoille ja teollisuusyrityksille. Kohteen tarjonta voidaan jakaa eri tuoteperheisiin, mukaan lukien sähköenergian jakelu ja hallinta, kaapelit, putkistot ja kaapelihyllyt, valaistus, asennustarvikkeet, sähköajoneuvojen latausratkaisut, aurinkosähkötuotteet, turvallisuus- ja viestintätuotteet sekä kodinkoneet. Muita rajallisempia tuoteperheitä ovat lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointituotteet sekä työkalut ja tarvikkeet (mukaan lukien työvaatteet ja henkilönsuojaimet). Kohteella on 24 myymälää Suomessa, minkä lisäksi sillä on seitsemän noutopistettä, joista asiakkaat voivat tilata ja noutaa toimituksensa.
2 Alamarkkina: Asennustuotteiden sekä työkalujen ja tarvikkeiden jakelu
2.1 Osapuolten näkemys relevanteista markkinoista
Molemmat Osapuolet (ja Stark) toimivat (i) asennustuotteiden jakelussa sekä (ii) työkalujen ja tarvikkeiden jakelussa. Osapuolten mukaan asennustuotteiden jakelun relevantti tuotemarkkina sisältää sekä sähkötuotteet että HVAC-tuotteet ja työkalujen ja tarvikkeiden jakelun relevantti tuotemarkkina sisältää myös työvaatteet ja henkilönsuojaimet, eikä markkinoiden tarkempi segmentointi ole perusteltua. Osapuolet toimittavat kuitenkin markkinatietoja asennustuotteiden jakelusta myös segmentoituna sähkötuotteisiin ja HVAC-tuotteisiin. Osapuolet pitävät perusteltuna tarkastella markkinoita myyntikanavan mukaan jaettuna tukkumyyntiin jälleenmyyjille, vähittäismyyntiin ammattimaisille asiakkaille ja vähittäismyyntiin ei-ammattimaisille asiakkaille. Osapuolten keskeisin päällekkäisyys koskee vähittäismyyntiä ammattimaisille asiakkaille.
Ilmoittajan näkemyksen mukaan valmistajien (”OEM:ien”) ja tee-se-itse (”DIY”) -vähittäiskauppiaiden myynti ammattimaisille asiakkaille tulisi sisällyttää relevantteihin markkinoihin, sillä kyseiset toimijat tuottavat osapuolille kilpailupainetta. Viime vuosina valmistajien suoramyynnin merkitys on kasvanut, mikä johtuu suurelta osin hinnoittelun ja tuotevalikoiman lisääntyneestä läpinäkyvyydestä OEM-valmistajien ja tukkukauppiaiden online-näkyvyyden kautta. OEM-valmistajien lisäksi Osapuolet kohtaavat kilpailupainetta DIY-vähittäiskauppiailta, jotka palvelevat yhä enemmän myös ammattimaisia asiakkaita.
Ilmoittaja katsoo, että sekä asennustuotteiden (mukaan lukien sähkö- ja HVAC-tuotteet) että työkalujen ja tarvikkeiden (ml. mahdollinen työvaatteiden ja henkilönsuojainten alasegmentti) tukkukaupan ja vähittäismyynnin maantieteellinen markkina ammattimaisille asiakkaille on Euroopan laajuinen. Markkina on kansallista laajempi johtuen kasvavasta kilpailupaineesta toimijoilta, joilla ei ole paikallista läsnäoloa Suomessa esimerkiksi toimipisteen kautta. Perinteisten kivijalkamyymälöiden merkitys on laskenut huomattavasti, sillä verkko-ostamisen kysyntä kasvaa ja asiakkaat suosivat yhä enemmän niin sanottua ”monikanavaista” lähestymistapaa, jossa fyysiset myymälät, tilaukset sähköpostitse tai puhelimitse sekä digitaaliset palvelut toimivat toisiaan täydentävinä hankintakanavina samoille asiakkaille. Asiakkaat ostavat paikallisista myymälöistä vain harvoin, minkä lisäksi osapuolet ennemminkin sulkevat tai siirtävät myymälöitä eivätkä juurikaan avaa uusia.
Koska osapuolten toiminta on päällekkäistä vain Suomessa, Osapuolet ovat toimittaneet markkinatietoja kansallisilta markkinoilta. Lisäksi helpottaakseen ymmärrystä kilpailuvaikutusten puuttumisesta myös paikallisemmalla tasolla, Osapuolet tarjoavat täydentäviä markkinatietoja vaikutusalueista, jotka on määritetty soveltamalla 50 kilometrin ajomatkan säteitä kummankin Osapuolen myymälästä. Nämä paikallisen tason tiedot eivät kuitenkaan heijasta tarkasti markkinoiden kilpailudynamiikkaa ja antavat siten puutteellisen kuvan Osapuolten ja muiden markkinatoimijoiden kilpailuasemasta.
2.2 Osapuolten näkemys yrityskaupan kilpailuvaikutuksista
Asennustuotteissa sekä Ahlsell että Kohde tarjoavat laajan valikoiman sähkötarvikkeita useissa tuoteryhmissä, esimerkiksi kaapeleissa, asennustuotteissa, sähkökeskuksissa ja -tarvikkeissa, valaistustuotteissa, sähkönjakelulaitteissa sekä tietoliikenne- ja turvallisuustuotteissa. Kohteen tuotevalikoiman katsotaan olevan sekä laajempi että syvempi, ja se kykenee vastaamaan kaikkein vaativimpien erikoisalojen tarpeisiin. Sähkötuotteet ovat Kohteen ydintuoteryhmä, kun taas Ahlsellin tarjoama sähkötuotteissa edustaa yhtä kategoriaa sen tuotevalikoimassa yhdessä HVAC- tuotteiden sekä työkalujen ja tarvikkeiden kanssa. Näin ollen, riippumatta maantieteellisen markkinan rajauksesta, Osapuolet kilpailevat ammattimaisille asiakkaille tarjottavien sähkötuotteiden osalta vain rajallisesti, eivätkä ne edes tällä rajatulla alueella ole toistensa läheisiä kilpailijoita. Myös HVAC-tuotteiden osalta Ahlsellin ja Kohteen valikoimat eroavat merkittävästi toisistaan, ja Kohteen HVAC-tarjonta on erittäin rajallinen. Tuotetasolla päällekkäisyys on siten rajallista, minkä lisäksi Osapuolet palvelevat hyvin erilaisia asiakkaita HVAC-segmentissä.
Ilmoittaja on arvioinut osapuolten markkinaosuuksia asennustuotteiden vähittäismyynnissä ammattimaisille asiakkaille seuraavasti:
- Asennustuotteiden vähittäismyynti ammattimaisille asiakkaille Suomessa vuonna 2023 (ml. OEM-valmistajien suorat myynnit ja DIY-vähittäiskauppiaiden myynti): 10–20 % (Ahlsell 5–10 %; Kohde 5–10 %), markkinan koko 3 800–4 200 miljoonaa euroa.
- Asennustuotteiden vähittäismyynti ammattimaisille asiakkaille Suomessa vuonna 2023 (pl. OEM-valmistajien suorat myynnit ja DIY-vähittäiskauppiaiden myynti): 20–30 % (Ahlsell 10–20 %; Kohde 5–20 %), markkinan koko 2 460–2 910 miljoonaa euroa.
Starkin myynnit asennustuotteissa Suomessa ovat rajalliset ja niiden arvioidaan johtavan 0–5 % markkinaosuuteen kaikilla ilmoittajan tarkastelemilla markkinoilla.
Jos sähkötuotteiden vähittäismyyntiä ammattimaisille asiakkaille tarkastellaan erillään HVAC-tuotteista, ilmoittaja arvioi osapuolten markkinaosuuksia seuraavasti:
- Sähkötuotteiden vähittäismyynti ammattimaisille asiakkaille Suomessa vuonna 2023 (ml. OEM-valmistajien suoramyynti ja DIY-vähittäiskauppiaiden myynti): 10–20 % (Ahlsell 0–5 %; Kohde 10–20 %), markkinan koko 2 000 miljoonaa euroa.
- Sähkötuotteiden vähittäismyynti ammattimaisille asiakkaille Suomessa vuonna 2023 (pl. OEM-valmistajien suoramyynti ja DIY-vähittäiskauppiaiden myynti): 20–30 % (Ahlsell 5–10 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 1 275 miljoonaa euroa.
Jos sähkötuotteiden vähittäismyyntiä ammattimaisille asiakkaille tarkastellaan vastoin Osapuolten näkemystä soveltamalla 50 km ajomatkan säteellä muodostuvaa vaikutusaluetta Osapuolten myymälöistä, Yrityskauppa johtaa seuraaviin vaikutusalueisiin, joissa Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus ylittää 20 %:
- Turku-Uusikaupunki: 20–30 % (Ahlsell 10–20 %; Kohde 5–10 %), markkinan koko 18 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Raahe: 20–30 % (Ahlsell 0–5 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 1,6 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Imatra-Lappeenranta: 20–30 % (Ahlsell 0–5 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 3,6 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Vaasa: 20–30 % (Ahlsell 0–5 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 6,8 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Joensuu: 20–30 % (Ahlsell 5–10 %; Kohde 10–20 %), markkinan koko 4 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Lahti: 20–30 % (Ahlsell 5–10 %; Kohde 10–20 %), markkinan koko 6 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Kerava-Porvoo: 20–30 % (Ahlsell 5–10 %; Kohde 10–20 %), markkinan koko 4 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Jyväskylä: 30–40 % (Ahlsell 10–20 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 6,8 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Pori: 30–40 % (Ahlsell 10–20; Kohde 10–20 %), markkinan koko 4,4 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Rovaniemi: 30–40 % (Ahlsell 10–20 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 3,6 miljoonaa euroa vuonna 2023.
- Seinäjoki: 20–30 % (Ahlsell 0–5 %; Kohde 20–30 %), markkinan koko 6,4 miljoonaa euroa vuonna 2023.
Lisäksi Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus jää alle 20 % Helsinki–Espoo– Vantaan, Kokkolan, Kotkan, Kouvolan, Kuopion, Oulun ja Tampereen alueilla.
Osapuolet eivät ole toistensa läheisimpiä kilpailijoita millään edellä mainitulla alueella. Asiakkaat todennäköisemmin pitävät suurempia kilpailijoita (kuten Onnista ja Soneparia) läheisempänä vaihtoehtoisena toimittajana, koska niillä on laajempi sähkötuotevalikoima ja niiden myymälöissä on enemmän sähkötuotteisiin erikoistunutta myyntihenkilöstöä. Lisäksi ostojen siirtämiselle toimittajalta toiselle ei ole esteitä, ja asiakkaat käyttävät tyypillisesti useampaa toimittajaa.
Yrityskaupan jälkeenkin Osapuolet kohtaavat edelleen merkittävää kilpailupainetta muilta kilpailijoilta, kuten Onniselta, Soneparilta, Würth Elektronikilta, Etmanilta, K-Raudalta, Bauhausilta, Puuilolta, Byggmaxilta, Julalta ja Clas Ohlsonilta. Lähes kaikilla vaikutusalueilla tulee jatkossakin olemaan kaksi merkittävää kilpailijaa, joiden markkinaosuus on selvästi suurempi kuin Osapuolten yhdessä. Ammattimaisille asiakkaille on tarjolla lisäksi useita muitakin vaihtoehtoisia hankintalähteitä. Verkkokaupan toimijat luovat kilpailupainetta myös paikallisella tasolla.
Osapuolten toiminnot ovat hyvin rajallisesti päällekkäisiä myös HVAC-tuotteiden ja työkalujen ja tarvikkeiden vähittäismyynnissä ammattimaisille asiakkaille. Yhteenlasketut markkinaosuudet jäävät kuitenkin alle 20 %.
Molemmat Osapuolet tarjoavat tuotteitaan vähäisessä määrin myös jälleenmyyjille. Osapuolten päällekkäisyys asennustuotteiden tukkumyynnissä jälleenmyyntikanaviin on rajallista, ja niiden yhteenlaskettu markkinaosuus valtakunnallisella tasolla on 0–5 %.
3 Ylämarkkina: Asennustuotteiden sekä työkalujen ja tarvikkeiden hankinta
3.1 Ilmoittajan näkemys relevanteista markkinoista
Kilpailuvaikutuksia voidaan tarkastella myös vähintään Euroopan laajuisilla asennustuotteiden hankintahankintamarkkinoilla. Tällaisessa tarkastelussa relevantti markkina on asennustuotteiden hankinta, jonka mahdollisia alasegmenttejä ovat a) sähkötuotteiden hankinta, b) HVAC-tuotteiden hankinta, c) työkalujen ja tarvikkeiden hankinta sekä d) työvaatteiden ja henkilönsuojainten hankinta. Sähkötuotteiden hankinnan alasegmentissä Osapuolet ovat toimittaneet tietoja seuraavien mahdollisten alasegmenttien mukaisesti: kaapelit; valaistus; asennusmateriaalit; HVAC; tietoliikenne- ja turvallisuustuotteet.
Koska Yrityskauppa aiheuttaa päällekkäisyyttä vain Suomessa, Osapuolet toimittavat markkinatietoja kansallisilta markkinoilta. Koska maantieteellinen markkina on todennäköisesti laajempi kuin Suomi, Osapuolet huomauttavat, että niiden yhteenlasketut markkinaosuudet ovat todennäköisesti matalammat.
3.2 Ilmoittajan näkemys yrityskaupan kilpailuvaikutuksista
Osapuolten toiminnot ovat päällekkäisiä asennustuotteiden hankintamarkkinoilla. Kun tarkastellaan kapeampaa kokonaismarkkinaa eli asennustuotteiden hankintaa OEM- valmistajilta, josta loppuasiakkaiden suorat ostot OEM-valmistajilta on suljettu pois, osapuolten yhteenlasketun markkinaosuuden arvioidaan olevan 10–20 % (Ahlsell 5–10 %; Kohde 5–10 %) markkinan koon ollessa vuonna 2023 2 900–3 100 miljoonaa euroa.
Osapuolten toiminnot ovat osittain päällekkäisiä myös sähkötuotteiden hankinnan mahdollisessa alasegmentissä. Kun tarkastellaan sähkötuotteiden hankintaa OEM-valmistajilta Suomessa, osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 20–30 % (Ahlsell 0–5 %; Kohde 10–20 %) markkinan koon ollessa 1 220–1 400 miljoonaa euroa vuonna 2023. Lisäksi osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus nousee yli 20 % sähkötuotteiden hankinnan kapeammissa alasegmenteissä.
Yrityskaupan jälkeen Osapuolet kohtaavat edelleen merkittävää kilpailupainetta muilta sähkötuotteiden ostajilta Suomessa, kuten Onniselta, Soneparilta, Würth Elektronikilta, Boreolta, Etmanilta, Klinkmannilta, K-Raudalta, Bauhausilta, Puuilolta, Byggmaxilta, Clas Ohlsonilta sekä samoilta ja monilta muilta toimijoilta eri puolilla Eurooppaa.
Osapuuolilla on päällekkäistä toimintaa myös HVAC-tuotteiden hankinnassa sekä työkalujen ja tarvikkeiden hankinnassa OEM-valmistajilta. Osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet jäävät kuitenkin alle 20 %.
Osapuolten toimittamat markkinatiedot perustuvat kalenterivuoteen 2023, sillä Ahlsellin tilinpäätöstiedot vuodelta 2024 eivät ole olleet saatavilla ilmoituksen valmisteluajankohtana. Arvioiden mukaan markkinoiden koko ja markkinaosuusarviot eivät muuttuisi olennaisesti, vaikka arviointi perustuisi vuoden 2024 tilinpäätöstietoihin.
4 Johtopäätökset
Ilmoittajan näkemyksen mukaan Yrityskaupalla ei ole merkittäviä vaikutuksia kilpailuun millään tunnistetuilla relevanteilla markkinoilla. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus pysyy alhaisena tai kohtalaisena kullakin mahdollisella vaikutuksenalaisella markkinalla sekä ala- että ylämarkkinatasoilla, riippumatta sovelletusta segmentoinnista.
Osapuolet kohtaavat edelleen merkittävää kilpailua kilpailijoilta sekä Euroopan tasolla että kansallisesti ja paikallisesti. OEM-valmistajat kohdistavat edelleen merkittävää kilpailupainetta kaikille tukkukauppiaille. Yrityskaupan jälkeen Osapuolet yhdessä pystyvät puolestaan kohdistamaan suurempaa kilpailupainetta suuremmille kilpailijoille markkinoilla, mikä johtaa kilpailukykyisempään kokonaismarkkinaan.
Jopa Yrityskaupan arvioinnin kannalta suppeimmilla markkinoilla tarkasteltuna Osapuolten tuotevalikoiman päällekkäisyys ja yhteinen asiakaspohja ovat hyvin rajallisia. Osapuolet eivät ole toistensa läheisiä kilpailijoita riippumatta siitä, millaista maantieteellistä rajausta Yrityskaupan arvioinnissa sovelletaan.
Yrityskauppa ei näin ollen johda merkittävään muutokseen markkinaosuuksissa tai merkittävän markkinavoiman konsolidoituineen millään vaikutuksenalaisella markkinalla tai mahdollisella paikallisella vaikutusalueella. Ahlsell, Stark ja Kohde eivät ole läheisiä kilpailijoita, ja jokaisella vaikutusalueella on useita vaihtoehtoja asiakkaille.
Näin ollen Yrityskauppa tulee hyväksyä koska se ei olennaisesti estä tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.