-
Ilmoitus saapunut 16.5.2025.
Ensimmäisen vaiheen määräaika 19.6.2025.
-
Kuulemisen määräaika 26.5.2025.
KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.
Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään maanantaina 26.5.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta
1. Yrityskauppa
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (”KKV”) on 16.5.2025 ilmoitettu järjestely, jossa Ahlsell Sverige AB (”Ahlsell” tai ”Ilmoittaja”) hankkii yksinomaisen määräysvallan Skydda i Sverige AB:ssä, Skydda Norge AS:ssa ja Skydda Suomi Oy:ssä (yhdessä ”Skydda” tai ”Kohde”) kilpailulain 21 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti. Suomessa yrityskauppa toteutetaan siten, että Ahlsell Oy hankkii 100 % Skydda Suomi Oy:n osakepääomasta ja äänivallasta.
2. Osapuolet
Ilmoittaja on CVC Fundsin määräysvallassa. CVC Networkin hallinnoimista portfolioyhtiöistä yrityskaupan kannalta relevantteja ovat Ahlsell ja STARK Group A/S (”Stark”).
Ahlsell on pääasiassa asennustuotteiden jakelija lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien (yhdessä jäähdytyksen, sanitaation, putkitöiden ja jäteveden käsittelyn kanssa ”HVAC”), sähkötuotteiden sekä työkalujen ja tarvikkeiden segmenteissä, palvellen pääasiassa ammattimaisia asiakkaita Tanskassa, Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Ahlsell on erikoistunut rakennustarvikekauppias, joka keskittyy pääasiassa ”kevyisiin” materiaaleihin ja jakelee pääasiassa asennustuotteita HVAC- ja sähkötuotteiden segmenteissä sekä työkaluja ja tarvikkeita Pohjoismaissa ja Baltian maissa.
Kevyet materiaalit viittaavat esimerkiksi sisätilojen kalusteisiin ja materiaaleihin, työkaluihin (kuten porat, ruuvimeisselit, vasarat), HVAC-tuotteisiin (mukaan lukien vesi- ja sanitaatiotuotteet, putkityöt, kaupallinen jäähdytys jne.) sekä sähkötuotteisiin (kuten johdot ja kytkimet), joita käytetään putkiasentajien ja sähköasentajien toimesta. Ahlsell toimii sekä tukkukauppiaana että jakelijana, keskittyen pääasiassa HVAC-segmentin asennustuotteisiin, sähkötuotteisiin sekä työkaluihin ja tarvikkeisiin, joihin lukeutuvat työvaatteet ja henkilönsuojaimet. Ahlsell palvelee lähes yksinomaan ammattimaisia asiakkaita.
Stark toimii raskaan rakennusmateriaalin myynnin ja jakelun alalla Pohjoismaissa, Saksassa, Itävallassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Raskaat rakennusmateriaalit viittaavat rakennusmateriaaleihin, joita tarvitaan rakenteellisten runko-osien, kuten perustusten, laattojen, kipsilevyjen, lattioiden, tiilien, lankkujen, kattorakenteiden, eristeiden, ikkunoiden, ovien, julkisivujen, betonin, puutavaran ja kipsilevyjen rakentamiseen. Lisäksi Stark tarjoaa lisäpalveluja myymiinsä tuotteisiin liittyen, kuten sahausta, leikkausta, maalausta, asennusta paikan päällä ja tuotteiden toimitusta suoraan asiakkaalle. Starkin liiketoiminta palvelee pääasiassa korjaus-, huolto- ja kehitysmarkkinoita, mutta myös uudisrakentamisen markkinoita. Starkin liiketoiminta kohdistuu pääasiassa rakennusalan ammattimaisille asiakkaille, mutta se myy myös tee-se-itse (”DIY”) -kuluttaja-asiakkaille. Stark toimii Suomessa Stark Suomi Oy:n kautta rakennusmateriaalien vähittäismyyjänä, joka toimii valtakunnallisesti 27 myymälän, jakelupisteiden ja verkkokauppojen muodostaman verkoston kautta.
Skydda on ruotsalainen yritys, joka on erikoistunut henkilönsuojaimiin (”PPE”) ja työvaatteisiin, keskittyen jälleenmyyjiin, erityisesti rakennus- ja teollisuusalan jälleenmyyjiin, jotka toimivat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja kansainvälisesti. Skydda tavoittaa asiakkaansa (i) tukkutoiminnan, (ii) kumppanuuksien ja (iii) suoramyynnin kautta. Skyddan asiakas- ja toimittajakunta on kooltaan erittäin monipuolinen. Suomessa Skyddalla on myymälät Helsingissä, Lahdessa ja Tampereella sekä ammattimaisille asiakkaille suunnattu verkkokauppa. Kaikki Skyddan Pohjoismaiden myynnit toimitetaan sen Ulricehamnissa sijaitsevasta varastosta. Skydda operoi myös omien työvaatemerkkiensä, L.Bradorin ja Erisin kautta.
3. Kilpailuvaikutusten arviointi
Ahlsellin, Kohteen ja Starkin toiminnot ovat päällekkäisiä työvaatteiden ja henkilönsuojainten jakelussa.
Koska yrityskaupalla ei ole haitallista vaikutusta kilpailuun riippumatta siitä, miten relevantti markkina on määritelty, osapuolet esittävät markkinadataa perustuen siihen, miten komissio on aiemmin tarkastellut potentiaalisesti relevanttia markkinaa eli (i) kansalliset tukkumarkkinat (A) työkaluille ja tarvikkeille (mukaan lukien työvaatteet ja henkilönsuojaimet) ja (B) työvaatteille ja henkilönsuojaimille sekä (ii) kansalliset vähittäismarkkinat (A) työkaluille ja tarvikkeille (mukaan lukien työvaatteet ja henkilönsuojaimet) ja (B) työvaatteille ja henkilönsuojaimille. Osapuolet esittävät, että työkalujen ja tarvikkeiden segmenttiä ei jaeta edelleen alasegmentteihin, mutta täydellisyyden vuoksi osapuolet ovat myös toimittaneet KKV:lle markkinaosuudet myös työvaatteiden ja henkilönsuojainten alasegmentillä.
Osapuolten näkemyksen mukaan sekä työkalujen ja tarvikkeiden (mukaan lukien mahdollinen työvaatteiden ja henkilönsuojainten alasegmentti) tukkumarkkinoiden että vähittäismarkkinoiden maantieteellinen laajuus ammattimaisille asiakkaille on koko Euroopan laajuinen, johtuen sellaisten markkinatoimijoiden kasvavasta kilpailupaineesta, joilla ei ole paikallista läsnäoloa Suomessa.
Työkalujen ja tarvikkeiden tukkumarkkinoiden arvioitiin olevan Suomessa [220–250 miljoonaa] euroa vuonna 2023. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus pysyy maltillisena [5–10 %] ja koostuu suurelta osin Kohteen [0–5 %] markkinaosuudesta, kun taas Ahlsellin ja Starkin markkinaosuudet ovat [0–5 %] ja [0–5 %]. Työkalujen ja tarvikkeiden vähittäismarkkinoiden arvioitiin olevan Suomessa [1 700–1 800 miljoonaa] euroa vuonna 2023. Vähittäistasolla Kohteen markkinaosuus on arviolta vain [0–5 %], kun taas Ahlsellin ja Starkin markkinaosuudet ovat [0–5 %] ja [0–5 %], mikä johtaa alhaiseen [0–5 %] yhteenlaskettuun markkinaosuuteen.
Vastaavasti Ahlsellin ja Starkin läsnäolo Suomessa potentiaalisella työkalujen ja tarvikkeiden vähittäismyyntimarkkinoiden alasegmentillä on kokonaisuudessaan rajallinen. Työvaatteiden ja henkilönsuojainten tukkumarkkinoiden arvioitiin olevan Suomessa [100–120 miljoonaa] euroa vuonna 2023. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus tukkumarkkinoilla pysyy maltillisena [10–20 %], koostuen suurelta osin Kohteen [10–20 %] markkinaosuudesta, kun taas Ahlsellin ja Starkin markkinaosuudet ovat [0–5 %] ja [0–5 %]. Työvaatteiden ja henkilönsuojainten vähittäismyyntimarkkinoiden arvioitiin olevan Suomessa [550–600 miljoonaa] vuonna 2023. Vähittäistasolla Kohteen markkinaosuus on arviolta vain [0–5 %], kun taas Ahlsellin ja Starkin markkinaosuudet ovat [0–5 %] ja [0–5 %], mikä johtaa alhaiseen yhteenlaskettuun markkinaosuuteen [0–5 %].
Jos yrityskaupan vaikutuksia vähittäistasolla tarkasteltaisiin paikallisesti vastoin osapuolten näkemystä, tarkastelun kohteena olisivat Helsingin, Lahden ja Tampereen paikkakunnat, koska Kohteella on myymälät näillä paikkakunnilla ja Ahlsellin valtakunnalliseen 30 myymälän verkostoon kuuluvat myymälät näillä paikkakunnilla. Osapuolet ovat arvioineet, että paikalliset päällekkäisyydet eivät johda vaikutuksenalaisiin markkinoihin työkalujen ja tarvikkeiden markkinoilla tai työvaatteiden ja henkilönsuojainten alasegmentissä. Yhteenlaskettujen markkinaosuuksien arvioidaan kussakin mahdollisessa paikallisessa vähittäismarkkinassa jäävän selvästi alle [0–5 %].
Vertikaaliset yhteydet ovat vähämerkityksisiä. Yhteys Skyddan työkalujen ja tarvikkeiden tukkumarkkinoilla (tai mahdollisella työvaatteita ja henkilönsuojainten alasegmentillä) tapahtuvan myynnin ja Ahlsellin ammattimaisille asiakkaille suunnattua vähittäismyyntiä varten tekemien ostojen välillä on varsin rajallinen. Tältä osin viitataan yllä kuvattuihin markkinaosuusarvioihin. Yhdistyneellä yrityksellä ei ole yrityskaupan toteuttamisen jälkeen merkittävää markkinavoimaa tukkumarkkinoilla, kuten markkinaosuustaulukot osoittavat, joten tuotantohyödykkeiden mahdollinen poissulkeminen ei synnytä kilpailuhuolia. Lisäksi tukkukauppiailla säilyy yrityskaupan jälkeen riittävän laaja vähittäiskauppiaiden asiakaskunta, jolle myydä.
KKV:n pyynnöstä Ahlsell ja Kohde ovat alustavasti arvioineet markkinaosuuksiaan myös mahdollisilla siivous- ja hygieniatuotteiden tukku- ja vähittäismarkkinoilla, joilla osapuolten toiminta on myös päällekkäistä. Ahlsellin tuotevalikoimaan kuuluu siivousvälineitä, hygieniatuotteita ja ensiaputuotteita. Kohde tarjoaa hygienia- ja ensiaputuotteita. Osapuolet eivät pidä hygienia- ja siivoustuotteiden tukku- tai vähittäismyyntiä erillisinä markkinoinaan, vaan katsovat nämä tuotteet osaksi työkalu- ja tarviketarjontaansa.
Hygienia- ja siivoustuotteiden tukkumarkkinoiden arvioitiin olevan Suomessa vuonna 2023 228 miljoonaa euroa. Hygienia- ja siivoustuotteiden vähittäismarkkinoiden arvioitiin olevan Suomessa vuonna 2023 1 644 miljoonaa euroa. Osapuolten läsnäolo hygienia- ja siivoustuotteiden segmentissä on erittäin rajallinen, ja sekä tukku- että vähittäismarkkinoilla yhteenlasketut markkinaosuudet jäävät selvästi alle [0–5 %]. Jos hygienia- ja siivoustuotteiden vähittäismyyntiä tarkasteltaisiin vastoin osapuolten näkemystä paikallisesti, mahdolliset paikalliset yhteenlasketut markkinaosuudet olisivat vastaavasti merkityksettömiä.
Vuoden 2024 tilinpäätöstiedot eivät ole olleet ilmoitusta valmistellessa saatavilla ja ilmoitusprosessissa käytettävät luvut perustuvat vuoden 2023 tietoihin. Arviot markkinoiden koosta ja markkinaosuuksista eivät merkittävästi muuttuisi, mikäli tarkastelu koskisi vuotta 2024.
Markkinoilla toimii useita vahvoja kilpailijoita, kuten Etra, Isojoen Konehalli, VTR Workwear, Onninen, Tools Suomi, Sonepar, Bockmann Finland, Velimark ja Vandernet tukkutasolla sekä Etra, Würth, Tools Suomi, Onninen ja Isojoen Konehalli vähittäistasolla. Osapuolet kohtaavat edelleen merkittävää kilpailua kilpailevilta tukkukauppiailta ja jälleenmyyjiltä sekä Euroopan että kansallisella tasolla sekä paikallisesti.
Yrityskauppa ei siten olennaisesti estä tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Yrityskaupalla ei osapuolten näkemyksen mukaan ole haitallisia kilpailuvaikutuksia ja KKV:n tulee hyväksyä yrityskauppa.