-
Ilmoitus saapunut: 18.11.2025
Ensimmäisen vaiheen määräaika: 19.12.2025
-
Kuulemisen määräaika: 2.12.2025
KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista. Markkinatoimijoiden lausunnot ovat keskeisessä asemassa yrityskaupasta aiheutuvien mahdollisten haitallisten kilpailuvaikutusten havaitsemisessa ja selvittämisessä.
Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä.
Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään tiistaina 2.12.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta
Saferoad Holding AS (”Saferoad”) hankkii Cleanohold Oy:ltä ja Tiemerkintä Group Oy:ltä (Cleanohold Oy ja Tiemerkintä Group Oy yhdessä ”Myyjät”) Cleanosol Oy:n (”Cleanosolin”) ja Tiemerkintä A & E Oy:n (”Tiemerkintä A & E”) (yhdessä ”Kohdeyhtiöt”) koko osakekannat (”Yrityskauppa”). Cleanohold Oy omistaa 100 % Cleanosolin osakekannasta ja Tiemerkintä Group Oy omistaa 100 % Tiemerkintä A & E:n osakekannasta. Kohdeyhtiöiden myynnistä on sovittu yhtenä kokonaisuutena, koska samat yksityishenkilöt omistavat (suoraan tai välillisesti) enemmistön molemmista Myyjistä. Kohdeyhtiöt ovat toimineet kuitenkin markkinoilla itsenäisesti.
Saferoad on Saferoad-konsernin norjalainen emoyhtiö ja ainoa osakkeenomistaja tytäryhtiöissä, jotka toimivat liikenneturvallisuuden, liikennemerkkien, alueturvallisuus- ja ulkoympäristötuotteiden, tiemerkintöjen ja teräsratkaisujen parissa. Palveluita tarjotaan Pohjoismaissa ja osissa muuta Eurooppaa. Konserni tarjoaa myös maailmanlaajuista tuotteiden vientiä. Saferoad myy liikenneturvatuotteita Suomessa tytäryhtiönsä Saferoad Restraint Systems Oy:n (”SRS”) kautta ja tiemerkintätoimintaa harjoittaa Suomessa ruotsalaisen Saferoad Services AB:n Suomen sivuliike. Saferoad kuuluu yritysryhmään, jossa ylintä määräysvaltaa käyttää FSN Capital Partners (”FSN”) Yhdelläkään FSN-merkittyihin rahastoihin kuuluvista kohdeyrityksistä (Saferoadia lukuun ottamatta) ei ole toimintaa, joka liittyy niihin markkinoihin, joilla Kohdeyhtiöt toimivat.
Cleanosol tarjoaa tiemerkintöihin liittyviä palveluita koko Suomessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Nurmijärvellä ja sillä on toimipisteitä myös Oulussa ja Mikkelissä ja tiemerkintämassatehdas Tervakoskella. Cleanosolin suurimpia asiakkaita ovat ELY-keskukset.
Tiemerkintä A & E tarjoaa tiemerkintäpalveluita valtakunnallisesti yksityisasiakkaille sekä kunnille ja vastaaville julkisille tahoille. Yhtiö tarjoaa tiemerkintäpalveluiden yhteydessä hyvin pienessä määrin liikenneturvatuotteita, kuten liikennemerkkejä, pollareita, suojakaaria ja tienastoja. Tiemerkintä A & E:n ja SRS:n tarjoamille liikenneturvatuotteilla on omat käyttötarkoituksensa, eikä Yrityskaupan osapuolilla ole liikenneturvatuotteiden suhteen päällekkäisyyksiä.
Ilmoittajan näkemys relevanteista markkinoista
Tiemerkintäpalvelut
Yrityskaupan osapuolet tarjoavat erilaisia tiemerkintäpalveluja, ml. pitkittäismerkintöjä (kuten valkoiset ja keltaiset viivat, varoitusviivat, puomiviivat, jakoviivat, ohjeviivat ja yhdistetyt viivat), poikittaisia tiemerkintöjä (kuten suojatiet, pyörätiet, kääntöportit, esteet, pysäköintialueet ja symbolit/kuvat) ja muita merkintöjä (kuten turvamerkinnät). Osapuolet tarjoavat myös oheispalveluja, kuten tiemerkintöihin liittyvää suunnittelua ja asfalttijyrsintätyötä.
Kohdeyhtiöt tarjoavat tiemerkintäpalveluita Suomessa. Saferoad tarjoaa puolestaan tiemerkintäpalveluita Pohjoismaissa, Puolassa ja Tšekissä. Suomen osalta Saferoad on tuottanut tiemerkintäpalveluita Keski-Suomen ELY-keskukselle vuodesta 2024 alkaen ja sillä on ollut marginaalista tiemerkintäpalveluiden myyntiä muutamille yksittäisille muille tahoille Suomessa.
Saferoad katsoo, että tiemerkintäpalveluiden merkitykselliset tuotemarkkinat käsittävät kaikentyyppiset tiemerkintätuotteet, mukaan lukien niihin liittyvät palvelut, kuten suunnittelun ja jyrsinnän. Tiemerkintöjen maantieteellisten markkinoiden osalta Saferoad katsoo, että maantieteelliset markkinat ovat vähintään Pohjoismaiden laajuiset (käsittäen Norjan, Tanskan, Ruotsin ja Suomen). Ilmoituksessa näin ollen katsotaan Saferoadin näkökulman mukaisesti ensisijaisesti, että osapuolilla on päällekkäistä toimintaa pohjoismaisilla tiemerkintäpalveluiden markkinoilla. Markkinatietoja on toimitettu myös ilmoituskaavan mukaisesti realistisilla vaihtoehtoisilla markkinoilla, eli Suomen tiemerkintäpalveluiden osalta ja edelleen asiakasryhmittäin (ELY-keskukset / muut julkiset hankintayksiköt / yksityiset tahot) segmentoituina. Vaikka tiemerkintäpalveluiden markkinoita päädyttäisiin tarkastelemaan kapeimmalla mahdollisella markkinalla eli asiakasryhmittäin jaoteltuna kansallisella tasolla, ei Yrityskauppa ilmoittajan näkemyksen mukaan johda kilpailuongelmiin ja siten markkinamäärittely voidaan jättää avoimeksi.
Tiemerkintämateriaalien valmistus ja myynti
Yrityskaupan osapuolista Cleanosolilla on tiemerkintämateriaalien valmistusta ja myyntiä Suomessa. Tiemerkintä A & E:lla ei ole lainkaan tiemerkintämateriaalien valmistusta ja myyntiä. Myöskään Saferoadilla ei ole tiemerkintämateriaalien valmistusta ja myyntiä Suomessa tai muissakaan Pohjoismaissa. ETA:n alueella Saferoadilla on vähäistä tiemerkintämassan valmistusta Puolassa. Merkittävimmät tiemerkinnöissä käytettävät materiaalit ovat tiemerkintämassa ja maali, joista Cleanosol valmistaa ja myy tiemerkintämassaa. Vaikka tiemerkintämassa ja maali ovat ainakin osittain toisiaan korvaavia tiemerkintämateriaaleja ja voisivat näin ollen kuulua samoille markkinoille, tietoja on toimitettu kapeimmasta mahdollisesta tuotemarkkinasta eli tiemerkintämassasta. Saferoad katsoo, että maantieteellisesti tiemerkintämateriaalien / tiemerkintämassan valmistuksen ja myynnin markkina on maailmanlaajuinen ja vähintään ETA-alueen laajuinen.
Selvyyden vuoksi todetaan, että Yrityskaupan osapuolten välillä on tiemerkintämateriaalien osalta tosiasiallinen toimitus- ja asiakassuhde. Yrityskaupan osapuolet ovat Suomessa myyneet ja ostaneet toisiltaan (aliurakointi) vähäisessä määrin myös tiemerkintäpalveluita.
Ilmoittajan arvio osapuolten markkinaosuuksista
Tiemerkintäpalvelut
| Pohjoismaat | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Saferoad | [20–30] % | [20–30] % | [20–30] % |
| Cleanosol | [5–10] % | [5–10] % | [5–10] % |
| Tiemerkintä A & E | [0–5] % | [0–5] % | [0–5] % |
| Osapuolet yhteensä | [30–40] % | [30–40] % | [30–40] % |
| Markkinan koko (MEUR) | 202 | 188 | 194 |
| Suomi | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Saferoad | – | – | [0–5] % |
| Cleanosol | [20–30] % | [20–30] % | [20–30] % |
| Tiemerkintä A & E | [10–20] % | [10–20] % | [10–20] % |
| Osapuolet yhteensä | [30–40] % | [30–40] % | [30–40] % |
| Segmentin koko (MEUR) | 49 | 47 | 50 |
| Suomi / Maantiet / ELY | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Saferoad | – | – | [5–10] % |
| Cleanosol | [40–50] % | [30–40] % | [30–40] % |
| Tiemerkintä A & E | – | – | – |
| Osapuolet yhteensä | [40–50] % | [30–40] % | [40–50] % |
| Segmentin koko (MEUR) | 26 | 24 | 27 |
| Suomi / Muut julkiset hankintayksiköt | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Saferoad | – | – | – |
| Cleanosol | [10–20] % | [10–20] % | [10–20] % |
| Tiemerkintä A & E | [10–20] % | [10–20] % | [20–30] % |
| Osapuolet yhteensä | [20–30] % | [30–40] % | [30–40] % |
| Segmentin koko (MEUR) | 9 | 9 | 9 |
| Suomi / Yksityiset asiakkaat | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Saferoad | – | – | [0–5] % |
| Cleanosol | [5–10] % | [10–20] % | [10–20] % |
| Tiemerkintä A & E | [20–30] % | [20–30] % | [20–30] % |
| Osapuolet yhteensä | [30–40] % | [30–40] % | [30–40] % |
| Segmentin koko (MEUR) | 14 | 14 | 14 |
Tiemerkintämateriaalien valmistus ja myynti
Yrityskaupan osapuolista vain Cleanosol valmistaa ja myy tiemerkintämassaa Suomessa (ja Pohjoismaissa). Saferoadilla on vähäistä tiemerkintämassan valmistusta Puolassa. Osapuolten markkinaosuus vähintään ETA-alueen laajuisesta tiemerkintämateriaalien tai pelkästään tiemerkintämassan valmistuksen ja myynnin markkinasta on hyvin alhainen. Vaikka markkinaa tarkasteltaisiin pienempänä maantieteellisenä alueena, kuten Pohjoismaiden alueena, on osapuolten osuus tiemerkintämateriaalien tai pelkästään tiemerkintämassan valmistuksesta ja myynnistä silti alhainen, alle 10 %.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupan kilpailuvaikutuksista
Tiemerkintäpalvelut
Yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu osuus Pohjoismaiden (Norja, Tanska, Ruotsi, Suomi) tiemerkintäpalveluiden markkinoista on noin kolmannes. Markkinoilla on Yrityskaupan jälkeenkin keskittymän lisäksi lukuisia vaihtoehtoisia palveluntarjoajia, ml. useissa Pohjoismaissa toimivat tiemerkintäpalveluihin erikoistuneet yhtiöt, kuten Hot Mix (Suomi, Ruotsi, Norja), Ze Bra (Norja, Ruotsi) ja Vegmerking Vest / Visafo (Norja, Ruotsi); (infra)rakennus-/päällystysyhtiöt, jotka tarjoavat myös tiemerkintäpalveluita, kuten Svevia (Ruotsi) ja Peab (Tanska); sekä lukuisat vähintään yhdessä Pohjoismaassa toimivat tiemerkintäpalveluita tarjoavat muut yhtiöt. Viimeisten vuosien aikana useat kilpailijat ovat laajentaneet toimintaansa uusiin Pohjoismaihin ja muutkin merkittävät toimijat voivat halutessaan laajentaa maantieteellistä toimintaansa. Saferoad ja Kohdeyhtiöt eivät ole läheisiä kilpailijoita pohjoismaisilla tiemerkintäpalveluiden markkinoilla eikä Yrityskauppa aiheuta kilpailuongelmia ko. markkinoilla.
Yrityskaupan osapuolten arvioitu yhteenlaskettu osuus Suomen tiemerkintäpalveluiden segmentistä on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut [30–40] %. Hot Mix on ollut selkeä markkinajohtaja. Hot Mixillä on omaa tiemerkintämassan valmistusta, mikä osaltaan vahvistaa sen kilpailukykyä. Useat muutkin yhtiöt tarjoavat tiemerkintäpalveluita Suomessa, osa valtakunnallisesti (esimerkiksi Berg & M, KT-Tiemerkinnät, Suomen Katuhuolto) ja osa alueellisesti. On myös toimijoita mm. Ruotsissa, jotka voivat suhteellisen nopeasti laajentaa toimintaansa Suomeen. Lisäksi muita tieurakointimuotoja tekevät yritykset voivat itse ryhtyä hoitamaan urakoihinsa kuuluvia tiemerkintöjä tai ne voivat tarvittaessa sponsoroida uusien startup-yritysten markkinoille tuloa. Jotkut Suomen kunnista toteuttavat osan tarvitsemistaan tiemerkinnöistä myös itse. Asiakkailla on myös huomattavaa neuvotteluvoimaa. Tiemerkintäpalveluiden markkinat ovat valtaosin tarjouskilpailumarkkinat, jossa tienpidosta vastaavat viranomaiset kilpailuttavat tiemerkintäurakat julkisina hankintoina haluaminaan kokonaisuuksina. Tarjouskilpailumarkkinoilla markkinaosuuksilla ei välttämättä muutoinkaan ole yhtä olennaista merkitystä kuin muilla markkinoilla, vaan keskeistä on myös esimerkiksi tarjoajien lukumäärän mahdollinen vaikutus sekä osapuolten ja niiden kilpailijoiden välisen kilpailun läheisyys. Yrityskaupan kilpailuvaikutusten kannalta on myös merkityksellistä, että samat yksityishenkilöt omistavat (suoraan tai välillisesti) enemmistön molemmista Myyjistä. Lisäksi Yrityskaupan osapuolten toiminnat Suomessa eroavat huomattavasti toisistaan. Yrityskauppa ei näin ollen johda tehokkaan kilpailun olennaiseen estymiseen, vaikka Suomessa tarjottavia tiemerkintäpalveluita tarkasteltaisiin asiakasryhmittäin (ELY-keskusten urakat / muut julkiset hankintayksiköt / yksityiset asiakkaat).
Yrityskaupan osapuolista Cleanosol on merkittävä tiemerkintäpalveluiden tuottaja ELY-keskuksille. Tiemerkintä A & E ei ole tehnyt yhtään tiemerkintäurakkaa ELY-keskuksille. Saferoadilla on yksi ELY-keskuksen urakka Suomessa. Yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu arvioitu markkinaosuus ELY-keskusten urakoissa on vuosina 2022–2024 ollut [30–40] % ja [40–50] % välillä. Hot Mix on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut markkinajohtaja Suomessa ja sillä on erittäin vahva asema myös ELY-keskusten urakoissa. Ennen kuin Saferoad voitti ainoan ELY-keskuksen urakkansa, markkinatilanne vastasi Yrityskaupan jälkeistä tilannetta, eli kaikki ELY-keskusten urakat oli Hot Mixillä ja Cleanosolilla. Compass Lexeconin selvitysten perusteella tarjoajien lukumäärän ja ennakkoitujen katteiden suhde valtion tiemerkintäurakoissa (Suomessa ELY-keskusten urakat) ei osoita, että pienempi määrä tarjoajia johtaisi korkeampiin ennakoituihin katteisiin. Yrityskaupan toteuttamisajankohtana Saferoadilla on yksi lähivuosina päättyvä ELY-keskuksen urakka, mutta se ei ole kahden vuoden aikana onnistunut voittamaan yhtäkään muuta ELY-urakkaa (tai kuntaurakkaa) Suomessa. Verrattaessa Yrityskaupan jälkeisiä kilpailuedellytyksiä tilanteeseen ennen Yrityskauppaa, tehokas kilpailu ei olennaisesti esty. Johtopäätös vahvistuu, kun kiinnittää huomiota kohtuudella ennakoitavissa oleviin markkinoiden tuleviin muutoksiin. Compass Lexeconin tekemä taloustieteelliseen teoriaan ja tämän tapauksen faktoihin perustuva mallinnus osoittaa osaltaan, että Yrityskauppa todennäköisesti lisää kilpailua verrattuna tilanteeseen, jossa Yrityskauppaa ei tehtäisi.
Saferoad ei ole myynyt tiemerkintäpalveluita Suomessa muille julkisille asiakkaille. Kohdeyhtiöiden yhteenlaskettu arvioitu markkinaosuus muille julkisille asiakkaille tarjottavissa tiemerkintäpalveluissa on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut keskimäärin [30–40] %. Hot Mix on ollut selkeä markkinajohtaja tässäkin segmentissä. Hot Mix on selvästi läheisin kilpailija sekä Cleanosolille että Tiemerkintä A & E:lle. Markkinoilla on myös muita kilpailijoita ja osa kunnista toteuttavat osan tarvitsemistaan tiemerkinnöistä myös itse. Yrityskauppa ei näin ollen johda tehokkaan kilpailun olennaiseen estymiseen myöskään muiden julkisten hankintayksiköiden tilaamissa tiemerkintäpalveluissa.
Saferoadilla on hyvin pientä tiemerkintäpalveluiden myyntiä yksityisille asiakkaille Suomessa. Saferoadin arvioitu markkinaosuus tässä segmentissä on marginaalinen, [0–5] %. Kohdeyhtiöiden yhteenlaskettu arvioitu markkinaosuus yksityisille asiakkaille tarjottavissa tiemerkintäpalveluissa on vuosina 2022–2024 ollut noin [30–40] %. Hot Mix on tässä segmentissä vastaavan kokoinen toimija kuin Kohdeyhtiöt yhteensä ja Hot Mix on Kohdeyhtiöiden lähin kilpailija. Suomessa on myös muita merkittäviä valtakunnallisia kilpailijoita sekä lukuisia muita yhtiöitä, jotka tarjoavat tiemerkintäpalveluita yksityisille asiakkaille alueellisesti. Myöskään yksityisten asiakkaiden Suomessa tilaamissa tiemerkintäpalveluissa Yrityskauppa ei johda tehokkaan kilpailun olennaiseen estymiseen.
Ilmoittajan näkemyksen mukaan Yrityskaupalla ei siten ole kilpailunvastaisia yhteensovittamattomia vaikutuksia tiemerkintäpalveluissa tarkasta markkinamäärittelystä riippumatta. Mm. markkinoiden ominaispiirteistä ja Suomen osalta erityisesti Hot Mixin kanssa jatkossakin odotettavissa olevan kireän kilpailutilanteen vuoksi yrityskaupalla ei ole myöskään kilpailunvastaisia yhteensovitettuja vaikutuksia.
Tiemerkintämateriaalien valmistus ja myynti
Tiemerkintämateriaalien valmistuksen ja myynnin markkinat ovat vertikaalisessa suhteessa tiemerkintäpalveluiden markkinoihin. Yrityskaupan osapuolten välillä on tältä osin tosiasiallinen toimitus- ja asiakassuhde. Yrityskaupan osapuolista vain Cleanosol valmistaa ja myy tiemerkintämassaa Suomessa (ja Pohjoismaissa). Saferoadilla on vähäistä tiemerkintämassan valmistusta Puolassa.
Yrityskaupalla ei ole markkinoiden suljentavaikutuksia tiemerkintämateriaalien valmistuksen ja myynnin markkinoilla, sillä keskittymällä ei ole kykyä eikä kannustinta kilpailijoiden eikä asiakkaiden poissuljentaan Yrityskaupan jälkeen. Osapuolten markkinaosuus vähintään ETA-alueen laajuisesta tiemerkintämateriaalien tai pelkästään tiemerkintämassan valmistuksen ja myynnin markkinasta on erittäin alhainen. Vaikka markkinaa tarkasteltaisiin pienempänä maantieteellisenä alueena, kuten Pohjoismaiden alueena, on osapuolten osuus tiemerkintämateriaalien tai pelkästään tiemerkintämassan valmistuksesta ja myynnistä silti alhainen, alle 10 %. Yrityskaupan jälkeenkin tiemerkintämassaa valmistavilla ja myyvillä kilpailijoilla on riittävästi asiakaskuntaa. Keskittymä tulee Yrityskaupan jälkeenkin ostamaan huomattavia määriä tiemerkintämassaa muilta tahoilta. Vaikka useilla keskeisillä kilpailijoilla on omaa tiemerkintämassan valmistusta, markkinoilta löytyy edelleen myös tahoja, joilla ei ole tällaista omaa tuotantoa. Näin ollen tiemerkintämassan myyjille löytyy jatkossakin riittävästi asiakaskuntaa sekä Pohjoismaissa että muualla. Osapuolten toimintojen välillä olevalla vertikaalisella suhteella on ilmoittajan näkemyksen mukaan kilpailua edistäviä vaikutuksia Yrityskaupan jälkeisessä tilanteessa.
Näin ollen Yrityskauppa tulee hyväksyä, koska se ei olennaisesti estä tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla kilpailulain 25 §:n tarkoittamalla tavalla.