NoHo Partners Oyj / Smoothie Heaven Oy (kuuleminen 13.8.2025 asti)

Diaarinumero

KKV/892/14.00.10/2025

Osapuolet

NoHo Partners Oyj / Smoothie Heaven Oy

  • Ilmoitus saapunut 31.7.2025.

    Ensimmäisen vaiheen määräaika 2.9.2025.

  • Kuulemisen määräaika 13.8.2025.

    KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.

    Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.

    Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään keskiviikkona 13.8.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.

Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta

1  Yrityskauppa ja sen osapuolet

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ilmoitetussa yrityskaupassa Smoothie Heaven Oy (”Smoothie Heaven” tai ”Yhtiö”) siirtyy NoHo Partners Oyj:n (”NoHo Partners”) määräysvaltaan ja Yhtiön vähemmistöosakkaiksi jäävät Yhtiön perustajat Noora ja Petteri Fagerström yhteensä noin 25 prosentin omistusosuudella. Yrityskaupan toteuttamisen jälkeen Yhtiön liiketoiminta jatkuu ennallaan.

NoHo Partners on suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni, joka on listautunut Nasdaq Helsinkiin. Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. NoHo Partnersin ravintolaportfolio kattaa laajan kirjon eri tyylisiä ravintoloita useammassa hintatasossa. Tarjontaan sisältyy muun muassa pubeja ja yökerhoja, hampurilais-, siipi- ja pizzaravintoloita, klassikkoravintoloita, fine dining -elämyksiä sekä sauna- ja peliravintoloita.

Smoothie Heaven harjoittaa ravitsemusalan ja ravintola-alan liiketoimintaa, keskittyen smoothie-baari liiketoimintaan ja smoothieiden sekä mehujen valmistukseen ja myyntiin. Yhtiön liiketoiminta tunnetaan yleisesti nimellä Jungle Juice Bar ja sillä on Suomessa noin 50 toimipaikkaa.

2  Osapuolten väliset yhteydet ja yrityskaupan kilpailuvaikutukset

Ilmoitusvelvollinen katsoo, ettei Yrityskauppa johda tehokkaan kilpailun olennaiseen estymiseen millään mahdollisilla Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Yrityskaupan osapuolilla ei ole horisontaalisesti päällekkäisiä liiketoimintoja tai relevantteja vertikaalisessa suhteessa olevia liiketoimintoja Suomessa.

Yrityskaupan osapuolet toimivat molemmat ravintola-alalla, mutta Smoothie Heaven toimii yhden vahvasti erikoistuneen konseptin ympärillä (terveelliset smoothiet ja välipalat): Jungle Juice Bar. Jungle Juice Bar toimipaikat nojaavat samaan brändiin, tuotteistukseen ja asiakaskokemukseen. NoHo Partnersin portfolio puolestaan on erittäin laaja ja hajautettu.

NoHo Partnersilla ei ole lainkaan kahvila/smoothie-baari liiketoimintaa, joka olisi Jungle Juice Barin kanssa kilpailevaa. Jungle Juice Barilla ei ole myöskään anniskelutoimintaa, joka voitaisiin katsoa kilpailevaksi toimivaksi NoHo Partnersin liiketoiminnan kanssa. Lähimpänä Jungle Juice Barin liiketoimintamallia ovat nopeaan ruokailuun keskittyvät konseptit Hanko Aasia ja konserniin kuulumaton osakkuusyhtiö Friends & BRGRS, jotka ovat tarjonnaltaan selvästi erilaisia kuin Jungle Juice Bar. Hanko Aasia tunnetaan laadukkaista käsin valmistetuista sushiannoksista, riisibowleista, bao-sämpylöistä ja monista muista Aasian mauista ja Friends & BRGRS puolestaan laadukkaista hampurilaisista.

MaRan 9.6.2025 julkaiseman tilaston mukaan, vuonna 2023 ravitsemistoiminnan liikevaihto Suomessa on ollut 6693 miljoonaa euroa. Tämän tilaston mukaan arvioiden Smoothie Heavenin osuus ravintola-alan markkinoista liikevaihdolla mitattuna on n. 0,2 % ja NoHo Partnersin osuus n. 4,5 %. Yrityskaupan myötä osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus jää siten alle viiden prosentin.

Lisätietoja

Mira Eklund

Johtava asiantuntija