-
Ilmoitus saapunut 24.10.2025.
Ensimmäisen vaiheen määräaika 26.11.2025.
-
Kuulemisen määräaika 4.11.2025.
KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.
Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään tiistaina 4.11.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.
Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta
Esperi Care Oy (”Esperi”) on hankkimassa Medivida Hoiva Oy:n ja sen tytäryhtiöiden harjoittaman ikääntyneiden sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisliiketoiminnan (”Medivida Hoiva”). Medivida Hoiva operoi yhteensä 16 asumispalveluyksikköä Suomessa. Yrityskauppa toteutetaan osakekauppana kilpailulain 21 §:n 1 momentin 1 kohdan tarkoittamalla tavalla.
Esperi on suomalainen asumispalveluiden tarjoaja, joka tarjoaa asumispalveluita ikääntyneille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä vammaisille henkilöille. Esperillä on 125 ikääntyneiden palveluyksikköä ja yli 50 mielenterveys- ja päihdekuntoutujien yksikköä. Esperin toiminnan pääpainopiste on ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, mutta se tarjoaa myös yhteisöllistä ja tuettua asumista. Esperi-konserniin kuuluu myös Saga Care Finland Oy, joka tarjoaa kevyesti tuettua palveluasumista ikääntyneille senioritaloissa.
Medivida Hoiva toimii asumispalveluiden markkinoilla tarjoten palveluita 16 yksikössä. Yhtiö tuottaa ikääntyneiden asumispalveluita kuudessa yksikössä sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien palveluita yhdeksässä yksikössä (mukaan lukien kolmessa yksikössä asumispalveluita asunnottomille). Medivida Hoiva tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista, yhteisöllistä ja tuettua asumista. Lisäksi Medivida Hoivalla on yksi yksikkö, jossa se tuottaa kevyesti tuettua palveluasumista ikääntyneille. Medivida Hoiva tarjoaa myös psykososiaalisia tukipalveluita Uudellamaalla.
Osapuolten liiketoiminta on päällekkäistä tietyillä hyvinvointialueilla ikääntyneille sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujille tarjottavissa sosiaalipalveluissa, ja molemmat tarjoavat asumispalveluita sekä ikääntyneille että mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Osapuolten päällekkäinen liiketoiminta ikääntyneiden palveluissa liittyy ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ja yhteisölliseen asumiseen. Mielenterveys- ja päihdekuntoutujille molemmat tarjoavat ympärivuorokautista palveluasumista, yhteisöllistä ja tuettua asumista. Medivida Hoivan asunnottomille tarjoamat asumispalvelut käsitellään osana mielenterveys- ja päihdekuntoutujille tarjottavia asumispalveluita.
Esperin näkemyksen mukaan kaupan kannalta relevantteja markkinoita ovat a) ikääntyneiden asumispalvelut ja b) mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelut, joita tulee tarkastella nyt kyseessä olevan yrityskaupan kannalta ensisijaisesti hyvinvointialueittain. Esperin näkemyksen mukaan kilpailuvaikutusten arvioimiseksi edellä mainittuja asumispalveluita ei ole tarpeellista jakaa ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ja yhteisölliseen asumiseen, koska molempia palveluita voidaan tarjota ja tarjotaan samoissa yksiköissä. Osapuolten painopisteen ollessa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, Esperi on tarkastellut asumispalveluita ilmoituksessa myös eriteltyinä ympärivuokautiseen ja yhteisölliseen asumiseen kokonaismarkkinan lisäksi.
Ikääntyneiden asumispalveluiden markkinalla osapuolilla on päällekkäistä liiketoimintaa kuudella hyvinvointialueilla. Kanta-Hämeessä, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 20–30 % riippumatta tarkastellaanko eri asumispalveluita yhdessä vai erikseen. Päijät-Hämeessä osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on 5–10 % ja Vantaa-Keravalla 10–20 % riippumatta tarkastellaanko eri asumispalveluita yhdessä vai erikseen. Hyvinvointialueiden lisäksi Esperi on ilmoituksessa käsitellyt asumispalveluita seutukunnittain ja kuntatasolla, mutta Esperin näkemyksen mukaan ikääntyneiden asumispalveluita tai nyt kyseessä olevan kaupan kilpailuvaikutuksia ei tulisi tarkastella erikseen seutukunta- tai kuntatasolla. Pääasiallisesti seutukunta- ja kuntatasolla tarkasteltuna osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 20–30 % lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia. Jyväskylän seutukunnassa ja kaupungissa osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 35–45 %, Hämeenlinnan seutukunnassa ja kaupungissa noin 25–35 % sekä Keravan kaupungissa noin 50–60 %.
Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden markkinalla osapuolilla on päällekkäistä liiketoimintaa viidellä hyvinvointialueella. Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 20–30 %, Helsingissä 0–5 %, Länsi-Uudellamaalla noin 10–20 % sekä Varsinais-Suomessa osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 20–30 %. Hyvinvointialueiden lisäksi Esperi on ilmoituksessa käsitellyt asumispalveluita seutukunnittain ja kuntatasolla, mutta Esperin näkemyksen mukaan mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluita tai nyt kyseessä olevan kaupan kilpailuvaikutuksia ei tulisi tarkastella erikseen seutukunta- tai kuntatasolla. Kuntatasolla osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on Turun kaupungissa noin 25–35 % ja Forssan seutukunnassa noin 60–70 %. Muilta osin seutukunta- ja kuntatason tarkastelussa osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus jää huomattavasti alhaisemmaksi tai osapuolten liiketoiminta ei ole lainkaan päällekkäistä.
Esperi on käsitellyt ilmoituksessa erikseen mielenterveyskuntoutujia ja päihdekuntoutujia, vaikka Esperin näkemykseen mukaan näitä palveluita tai nyt kyseessä olevan kaupan kilpailuvaikutuksia näissä palveluissa ei tulisi tarkastella toisistaan erillisinä. Osapuolten liiketoiminta on Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, Turun seutukunnassa ja kaupungissa päällekkäistä vain mielenterveyskuntoutujien palveluissa. Turun kaupungissa osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 25–35 %, osapuolten yhteenlasketun markkinaosuuden jäädessä muuten Varsinais-Suomen hyvinvointialueella selkeästi alhaisemmaksi. Samoin Kanta-Hämeen hyvinvointialueella osapuolten liiketoiminta on lähtökohtaisesti päällekkäistä vain mielenterveyskuntoutujien palveluissa, ja hyvinvointialueella osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on korkeimmillaan noin 25–35 %. Forssan seutukunnassa osapuolten markkinaosuus on samassa suurusluokassa kuin edellä on mielenterveys- ja päihdekuntoutujien kohdalla kuvattu.
Edellä todettujen asumispalveluiden lisäksi Esperi on käsitellyt ilmoituksessa erikseen niin sanottuja senioritalopalveluiden markkinoita rajautuen Uudenmaan maakunnan alueeseen. Osapuolten liiketoiminta on näissä palveluissa päällekkäistä, mutta niiden tarjoamat palvelut poikkeavat toisistaan. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 10–20 % Uudenmaan maakunnan alueella sekä asukaspaikkojen että myynnin arvon perusteella. Esperi on toimittanut senioritalopalveluista toiminnasta markkinatietoja myös kuntatasolla, mutta Esperin näkemyksen mukaan senioritalopalveluita ei tulisi tarkastella erikseen kuntatasolla. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus on Vantaalla noin 40–50 % sekä asukaspaikkojen että myynnin arvon perusteella.
Esperin näkemyksen mukaan asumispalveluiden markkinoita edellä todetusti tulee tämän yrityskaupan kannalta käsitellä hyvinvointialueittain. Sosiaali- ja terveyshuollon järjestämisvastuu on siirtynyt vuoden 2023 alusta lukien hyvinvointialueille. Asumispalveluiden yksityinen tarjonta perustuu hyvinvointialueiden järjestämiseen kilpailutuksiin, jotka nyt käsiteltävillä hyvinvointialueilla ovat kattaneet vähintään kyseisen kilpailuttavan hyvinvointialueen. Joissain tapauksissa kilpailutettava maantieteellinen alue on ollut tätä laajempikin. Yksityisten palvelutarjoajien välinen kilpailu käydään siten ensisijaisesti hyvinvointialueittain eikä tätä kapeammilla maantieteellisillä alueilla. Nyt kyseessä olevilla hyvinvointialueilla seutukunnilla tai kunnilla ei ole ollut merkitystä, eikä kaupan kilpailuvaikutuksia tulisi arvioida näillä maantieteellisillä alueilla.
Kaikilla nyt kyseessä olevilla hyvinvointialueilla tulee lähtökohtaisesti olemaan myös nyt kyseessä olevan kaupan jälkeenkin useita sekä valtakunnallisia että alueellisia asumispalveluiden tarjoajia. Samoin seutukunta- ja kuntatasolla tulee pääsääntöisesti olemaan useita kilpailevia asumispalveluiden tarjoajia. Lisäksi hyvinvointialueiden oma tuotanto vaikuttaa yksityisten asumispalveluiden kysyntään ja julkinen tuotanto tuleekin huomioida vähintään kilpailuvaikutusten arvioinnissa. Esperin näkemyksen mukaan nyt kyseessä olevan yrityskaupan vaikutukset asumispalveluiden markkinoiden rakenteeseen jäävät siten vähäisiksi.
Esperi katsoo, ettei nyt kyseessä oleva yrityskauppa johda kilpailulain 25 §:n tarkoittamaan tehokkaan kilpailun olennaiseen estymiseen Suomessa tai millään sen olennaisella osalla. Esperi ei saa yrityskaupan seurauksena millään tarkastellulla markkinalla tai maantieteellisellä alueella sellaista asemaa tai markkinavoimaa, jonka seurauksena tehokas kilpailu estyisi olennaisesti. Hyvinvointialueiden rooli palveluiden järjestäjinä ja kilpailuttajina takaa, että palveluntarjoajien on jatkuvasti kilpailtava hinnan ja laadun perusteella eikä yrityskaupan seurauksena yksikään hyvinvointialue tule riippuvaiseksi Esperin tarjoamista palveluista.