Konsumentombudsmannen ingrep i lagstridig marknadsföring av konsumentkrediter

Freedom Rahoitus Oy och Bondora AS, Suomen sivuliike marknadsförde krediter på ett sätt som bröt mot god kreditgivningssed enligt konsumentskyddslagen. Företagen betonade bland annat hastigheten i att ansöka om och få kredit samt förringade allvaret i och betydelsen av att ta kredit i sin marknadsföring. Konsumentombudsmannen uppmärksammade också Lacuna Digital ApS (Swiftbanker) på regleringen av god kreditgivningssed.

Konsumentombudsmannen har granskat hur väl kreditgivare och kreditförmedlare följer god kreditgivningssed i sin marknadsföring. År 2023 lades en specificerad lista över metoder som särskilt strider mot god kreditgivningssed i marknadsföringen av konsumentkrediter till i konsumentskyddslagen. Det är till exempel förbjudet att förringa allvaret i och betydelsen av att ta kredit.

Konsumentombudsmannen granskade marknadsföringen av konsumentkrediter på webbplatser, sociala medier, TV och radio och upptäckte flera problem.

Marknadsföringen av krediter måste ske ansvarsfullt

I Freedom Rahoitus marknadsföring påstods till exempel att ”Zmarta lugnar” och att låntagaren kan säga adjö till dåligt sovna nätter. Sådana reklammeddelanden ger intryck av att ta kredit minskar de negativa effekterna av konsumentens ekonomiska problem. Att skapa ett sådant intryck i marknadsföringen strider mot god kreditgivningssed och är förbjudet.

I marknadsföringen får det inte påstås att en kredit är förmånligare än konsumentens befintliga krediter om påståendet är falskt, vilseledande eller om påståendet om att krediten är förmånligare inte kan bevisas. Till exempel påstod Freedom Rahoitus i sin marknadsföring att konsumenten sparar genom att slå samman sina lån. Freedom Rahoitus kunde inte veta villkoren för de befintliga lånen som alla personer som besökte deras webbplats har, så företaget kunde inte styrka att kunden verkligen sparar genom att slå samman sina lån.

Kredit får inte heller marknadsföras som en vardaglig sak eller för att uppfylla drömmar, eftersom sådan marknadsföring förringar allvaret i att ta kredit. Till exempel framförde Bondora i sin marknadsföring att man kan uppfylla sina drömmar genom att ta  kredit.Till exempel framförde Bondora i sin marknadsföring att man kan uppfylla sina drömmar genom att ta  kredit. I sin marknadsföring påstod Freedom Rahoitus å sin sida att krediten kan hjälpa till att uppfylla drömmar eller finansiera dyra hobbyer.

Bondora marknadsförde att man kan få lån ”mycket snabbt” och ”genast”, medan Freedom Rahoitus påstod att man kan få lån online ”på bara några minuter”. Hastigheten i att ansöka om och få kredit får inte framhävas i marknadsföringen, eftersom sådan marknadsföring tydligt kan försämra konsumentens förmåga att noggrant överväga att ta eller använda krediten.

”Låntagaren måste kunna överväga att ta ett lån i lugn och ro utan olämpliga påtryckningar eller lockelser. Därför strider marknadsföringen av lån som en uppfyllare av drömmar, en problemlösare eller en snabb lösning mot god kreditgivningssed.”

Konsumentombudsman Katri Väänänen

Freedom Rahoitus, Bondora och Swiftbanker har korrigerat sin marknadsföring

Konsumentombudsmannen krävde att företagen skulle rätta till sina olagliga marknadsföringsmetoder. Freedom Rahoitus och Bondora har åtagit sig att följa konsumentombudsmannens krav och har ändrat sin marknadsföring.

Dessutom uppmärksammade konsumentombudsmannen Swiftbanker på regleringen av god kreditgivningssed. På Swiftbankers webbplats marknadsfördes att man kan få kredit utan kreditupplysningar. God kreditgivningssed förbjuder kreditgivare och -förmedlare att rikta sin marknadsföring av krediter till exempel till konsumenter som har en anteckning om betalningsstörning. Det är till exempel förbjudet med reklam som framhäver att en anteckning om betalningsstörning eller brist på regelbundna inkomster inte nödvändigtvis är ett hinder för att få kredit. Konsumentombudsmannen gav vägledning till Swiftbanker om innehållet i regleringen. Swiftbanker har korrigerat sin marknadsföring.

Förutom Freedom Rahoitus, Bondora och Swiftbanker har konsumentombudsmannen kontaktat andra kreditföretag och begärt en redogörelse för deras förfarande i marknadsföringen av krediter. Resultaten av tillsynen kommer att meddelas senare.

Mer om ämnet

Konsumentombudsmannens beslut 3.9.2025, Bondora AS, Suomen sivuliike: Efterlevnad av god kreditgivningssed i marknadsföringen (på finska)

Konsumentombudsmannens beslut 27.6.2025, Freedom Rahoitus Oy/bifirma Zmarta Suomi: Efterlevnad av god kreditgivningssed i marknadsföringen (på finska)

Konsumentombudsmannens beslut 16.9.2024, Swiftbanker / Lacuna Digital ApS: Efterlevnad av god kreditgivningssed (på finska)