Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Nyheter
  • 2020
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/nyheter/2020/20.3.2020-konsumentradgivningen-svarar-12--1-fragor-om-corona/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Nyheter
  • 2020

Aktuellt

  • Meddelanden
  • Nyheter
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Nyhetsbrev

Vanliga frågor om corona: resor och kollektivtrafik

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
20.3.2020 (uppdaterad 29.10.2020)

Coronasituationen väcker oro och många frågor hos konsumenterna. Konkurrens- och konsumentverket följer situationen aktivt, och konsumenträttsrådgivarna besvarar nu på de vanligaste frågorna om resor och kollektivtrafik som konsumenterna har ställt till konsumentrådgivningen. 

Följ företagets anvisningar. Om ärendet inte är brådskande lönar det sig för dig att vänta i lugn och ro. Flera ärenden kan också redas ut i efterhand.

Läs också svaren på frågor om evenemang och tjänster

Coronavirus och konsumentens rättigheter

Om du behöver personliga anvisningar kan du kontakta konsumentrådgivningen. Om du har bokat flyg, resepaket, inkvartering eller evenemangsbiljetter från företag med hemort i ett annat EU-land än Finland eller Norge, Island eller Storbritannien, får du på kommissionens engelskspråkiga sida information om den aktuella situationen med tanke på konsumentens rättigheter. På sidan finns de europeiska konsumentcentralernas svar på vanliga frågor om coronasituationen. Du kan också kontakta Konsument Europa i Finland för att få ytterligare råd.

Europeiska kommissionen lanserade Re-open EU, en webbplattform för att stödja en nystart av resandet och turismen på ett säkert sätt runt om i Europa den 15 juni 2020. 

På denna sida:

  • Utlandsresor
    • Paketresor
    • Flyg
    • Båtresor
    • Inkvartering
  • Inrikesresor
  • Kollektivtrafik
  • Betalning

Utlandsresor

Kan jag åka utomlands, även om det inte rekommenderat?

Konsumentrådgivningen ger inga reserekommendationer. I enlighet med statsrådets beslut har börjat Finlands gränstrafik begränsas från och med torsdagen den 19 mars 2020 kl. 00.00. Regeringen ses över läget med cirka två veckors mellanrum.

Eftersom epidemisituationen kan förändras snabbt ska varje resenär kontrollera vilka begränsningar som gäller för resenärer i destinationslandet.

Läs mer om reserekommendationerna på utrikesministeriets webbplats

Vad händer om jag fastnar utomlands?

Utrikesministeriet har gett allmänna anvisningar i frågan samt svar på de vanligaste frågorna från resenärer.

Om du fastnar utomlands beror tillvägagångssättet på huruvida skälet är ett inställt flyg eller något annat, till exempel karantän eller ett förbud att lämna landet eller området.

En flygpassagerare har alltid vissa minimirättigheter när ett flyg blir inställt, om flyget skulle ha gått från ett annat EU-land, Norge, Island eller Schweiz. Samma regler gäller för flyg från länder utanför EU till flygplatser inom EU om flygningen skulle ha gjorts av ett flygbolag från ett EU-land.

Om till exempel ditt returflyg ställs in, kan du välja att få pengarna tillbaka eller en ny resväg. Under de rådande omständigheterna kan det vara mycket svårt att ordna en ny resväg, och då kan du bli tvungen att ordna din returresa på egen hand. Vänd dig till flygbolaget om ditt flyg blir inställt.


Paketresor

Får jag avboka en redan betald paketresa och på vilka villkor?

Rätten att avboka en resa avgiftsfritt beror på destinationslandet och dess epidemisituation. Rätten till avgiftsfri avbokning gäller inte nödvändigtvis för länder dit det är tillåtet att åka.

När du bokar en resa kontrollera gärna vilka möjligheter till ändringar och avbokning som finns i avtalsvillkoren. Varje resenär ska också kontrollera om det finns några resebegränsningar i destinationslandet.

Resor kan avbokas avgiftsfritt till länder där gränstrafiken fortfarande omfattas av betydande begränsningar.

Om det är lång tid till resans början lönar det sig inte nödvändigtvis att avboka den själv i detta skede, utan vänta i lugn och ro på att situationen utvecklas. Researrangören avbokar resan om den inte kan genomföras enligt planerna.

När du avbokar en resa måste researrangören i regel återbetala pengarna senast inom 14 dagar från frånträdande av avtalet. På grund av den exceptionella situationen kan det förekomma fördröjningar vid återbetalningar.

I stället för återbetalning kan researrangörer erbjuda vouchrar, dvs. förmånssedlar eller presentkort. Du kan överväga att godkänna ett sådant erbjudande, men om du vill har du dock rätt att få tillbaka dina pengar.

Om din resa ställs in på grund av coronan och researrangören försätts i konkurs kan du få ersättning av staten med stöd av den temporära lagstiftningen. Du kan få ersättning för avgifter som du betalat till researrangören eller för voucher som du tagit emot i stället för återbetalning i pengar. Ersättning söks hos KKV och kan betalas efter att researrangören har försatts i konkurs. Du kan ansöka om ersättning om resepaketet har ställts in på grund av coronasituationen 16.3.2020 eller senare. Ersättning kan inte sökas två gånger. Om du har rätt till ersättning av till exempel ett kreditkortsbolag kan du inte ansöka om ersättning hos KKV.

Kan man bli berättigad till skadestånd för avbokade paketresor?

Resenären har inte rätt till kompensation för reserelaterade kostnader som blivit onödiga på grund av avbokningen. Hit hör till exempel visumkostnader.

Om det förekommer brister, det vill säga om din resa inte motsvarar avtalet, kan du kräva prisavdrag. Det är möjligt även om bristerna beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter. Små ändringar och brister räknas inte som fel.

Vid undantagsarrangemang eller avbokningar på grund av coronaviruset kan resenären ändå inte kräva skadestånd av researrangören för extra kostnader, inkomstbortfall eller förlorad njutning på semestern.


Flyg

Kan jag avboka ett flyg eller boka om flygbiljetter kostnadsfritt till en senare tidpunkt?

Om flyget avgår men du på grund av resebegränsningarna och -rekommendationerna inte kan åka ska du kunna boka om din resa eller få kompensation.

Konsumentens rätt att avboka eller boka om en ruttresa ingår inte i lagstiftningen, utan ersättningarnas tillräcklighet bedöms med beaktande av vad transportföretagets allmänna avtalsvillkor och biljettvillkor, den praxis som tillämpas under dessa undantagsförhållanden och rimlighetsbedömningen ger anledning till. På grund av coronaviruset har många flygbolag infört mer flexibla om- och avbokningsvillkor samt erbjudit konsumenterna möjlighet att flytta fram sina flyg utan extra kostnad.

Flygbolaget avbokade flyget och erbjöd mig en voucher. Kan jag få tillbaka pengarna eftersom jag inte vill ha vouchern?

Om ett flygbolag ställer in ditt flyg, har du rätt att välja återbetalning av summan du betalat för flygbiljetten eller att boka om resan. I stället för återbetalning kan du också flytta flyget till en annan tidpunkt som passar dig, förutsatt att det finns lediga platser. Dessa rättigheter har du alltid om ditt flyg skulle ha avgått från EU eller anlänt från ett land utanför EU med ett EU-flygbolag.

För närvarande erbjuder flera flygbolag vouchrar, alltså presentkort, och olika poängsystem i stället för att betala tillbaka pengarna. Du kan acceptera en voucher eller erbjudna flygpoäng om du vill, men enligt EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter har du alltid rätt till återbetalning. Du behöver alltså inte godkänna det erbjudna presentkortet eller de erbjudna flygpoängen som grundar sig på flygbolagets eget poängsystem. Du kan inte nödvändigtvis kräva återbetalning av kreditgivaren om du väljer en voucher och inte kan utnyttja den senare.

Jag överväger att acceptera en voucher, men vad händer med mina pengar om flygbolaget går i konkurs?

Presentkort eller poäng kan vara ett ändamålsenligt alternativ, beroende på din situation och flygbolagets situation. Erbjudandet kan också innefatta lockande tilläggsförmåner och -erbjudanden. Om du har betalat den ursprungliga resan med kreditkort är det bra att komma ihåg att om flygbolaget gör konkurs kan du förlora din rätt till att kräva återbetalning från kreditkortsbolaget, om du valt presentkort eller poäng istället för återbetalning.


Båtresor

Jag har köpt en båtresa, men jag vill inte resa på grund av coronaviruset. Kan jag avboka eller flytta fram en köpt båtresa?

Om din båtresa inte börjar inom kort lönar det sig att följa med hur situationen utvecklas och den information som ges från rederiet. Resenärens ställning är i allmänhet klarare och säkrare när rederibolaget avbokar resan än om resenären själv gör det. Konsumentens rätt att avboka eller flytta fram en båtresa ingår dock inte i lagstiftningen, utan konsumentens rättigheter bedöms med beaktande av vad rederibolagets allmänna avtalsvillkor och biljettvillkor, den praxis som tillämpas under dessa undantagsförhållanden och rimlighetsbedömningen ger anledning till. Om den båttur du hade bokat avgår men du på grund av resebegränsningarna och -rekommendationerna inte kan åka, bör du få flytta fram din resa eller få kompensation.

För att utreda möjligheterna till avbokning och ändringar lönar det sig att bekanta sig med biljettvillkoren och vända sig till det rederibolag som sålt resan.

Vad händer om rederiet ställer in min resa? Vilka är mina rättigheter?

Om rederibolaget avbokar en båtresa som du har köpt har du rätt att välja att få återbetalning för biljettpriset eller att flytta fram resan till en annan tidpunkt. Läs mer om båtresenärers rättigheter här.

I stället för att återbetala pengarna kan rederibolaget också erbjuda dig till exempel en voucher eller att flytta fram tidpunkten för resan. Du kan acceptera en voucher eller att flytta fram resan, men enligt EU-förordningen har du alltid rätt att få återbetalning för biljettpriset. Det är alltså inte obligatoriskt att acceptera ett presentkort eller en ändring av resedatum om det inte passar dig.


Inkvartering

Kan jag avboka inkvartering som jag bokat på egen hand?

Du kan med säkerhet avboka ett hotell som du har bokat på egen hand endast om hotellets avbokningsvillkor tillåter det. Du kan kräva tillbaka dina pengar om hotellet inte alls kan erbjuda service enligt överenskommelse, till exempel på grund av att hotellet självt eller hela det område där det ligger har placerats i karantän eller att området är i nödläge eller är belagt med reseförbud.


Inrikesresor

Jag har betalat för inkvartering på ett finländskt semestermål. Kan jag avboka reservationen och få pengarna tillbaka eftersom jag inte vill göra en inrikesresa i denna situation? Inkvarteringsanläggningen håller fast vid sina bokningsvillkor.

Utgångspunkten är att ångerrätten bestäms enligt bokningsvillkoren. Lagen möjliggör dock medling av villkoren, om tillämpningen av dem skulle leda till en oskälig situation för konsumenten. På grund av coronavirussituationen är det skäl att undvika onödig inhemsk turism. I denna situation kan du förhandla om att flytta fram bokningen till en senare tidpunkt eller kräva åtminstone partiell återbetalning av priset. Om du på grund av resebegränsningarna inte alls har möjlighet att utnyttja inkvarteringen, kan det bli aktuellt med återbetalning av priset i sin helhet.


Kollektivtrafik

Tågtrafiken har glesare turtäthet och jag vet inte om den resa jag köpt blir av. Kan jag använda min biljett senare?

Om tågavgången ställs in, har du rätt att antingen använda biljetten senare på samma rutt eller få pengarna tillbaka. Du kan få prisnedsättning om tåget blir försenat. Detta påverkas inte av den exceptionella situationen till följd av corona. För tillfället erbjuder VR rätt att göra ändringar utan avgift i inrikes fjärrtrafik. Resan bör ombokas till samma destination och resklass.

Aktuell information på VR:s webbplats

Jag har köpt månadsbiljett till kollektivtrafiken i min hemkommun. Kan jag flytta fram biljetten eftersom jag har beordrats arbeta på distans?

I det rådande läget överväger en del trafikföretag att öka flexibiliteten och ta i bruk ersättningar, och vissa företag har redan gjort detta. Kontrollera saken hos den aktör som ansvarar för kollektivtrafiken i din region.

Eftersom kollektivtrafiken tills vidare ändå fungerar och betjänar kunderna som vanligt, berättigar beordrat distansarbete i princip inte till återbetalning av biljettpriset eller flyttning av giltighetstiden. Situationen förändras om kollektivtrafiken begränsas i stor utsträckning genom myndighetsbestämmelser eller trafikföretagets egna beslut.

Dessutom kan ersättningspraxisen inom kollektivtrafiken ha ändrats på grund av de begränsningar som staten infört. Sådana begränsningar kan vara till exempel karantän eller begränsning av rörelsefriheten för personer över 70 år. I sådana fall kan du ansöka om ersättning retroaktivt.


Betalning

Jag har betalat med kreditkort. Kan jag få tillbaka mina pengar från kreditkortsbolaget?

Om du har rätt att få tillbaka dina pengar från säljaren eller tjänsteleverantören kan du kräva återbetalning av pengarna direkt av den bank som beviljat kreditkortet. Kreditkortsbolaget kan inte förutsätta att du i första hand kontaktar företaget som erbjuder den tjänst som du har köpt, utan du kan själv välja från vilken instans du kräver att pengarna ska återbetalas. I synnerhet i denna exceptionella situation lönar det sig dock att kontrollera eventuella anvisningar och information om tidtabellen för återbetalningen av pengarna på företagets webbplats innan du lägger fram dina krav för kreditkortsbolaget.

Om du redan har fått tillbaka dina pengar av säljaren eller tjänsteleverantören kan du inte be kreditkortsbolaget om återbetalning av pengarna. Kreditkortsbolaget är inte heller skyldigt att betala tillbaka mer än det själv har fått av dig.


Ska jag strikt hålla fast vid mina rättigheter som konsument i alla lägen?

Situationen är tämligen exceptionell och påverkar både konsumenterna och företaget i stor utsträckning. Konsumentskyddslagstiftningen ger konsumenten vissa rättigheter, men varje konsument kan överväga när man vill åberopa dessa rättigheter.

Oavsett är det bra att vara beredd på att det tar längre än vanligt att reda ut ärendena. Det finns inget säkert svar för alla fall om vad du har rätt till och hurdan ersättning som kan anses vara tillräcklig. Det lönar sig att sträva efter en förlikning: i undantagsfall kan en kompromiss vara ett bättre alternativ än en eventuell lång tvist.

Många kundtjänster har överbelastats helt på grund av coronaviruset. Undantagstillståndet kräver tålamod av konsumenterna, och det lönar sig att välja andra kontaktsätt än telefonen.

Om ärendet inte är brådskande lönar det sig för konsumenten att vänta i lugn och ro. Flera ärenden kan också redas ut i efterhand.


Nyckelord: Konsumentrådgivning, Konsumentskydd, Resande
Uppdaterad 29.10.2020 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 29.10.2020 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV