De nordiska konsumentmyndigheterna samlades till Nordic Consumer Summit den 7–8 oktober 2025 för att diskutera aktuella frågor om konsumentskydd.
Evenemanget som hölls i Helsingfors gav möjlighet att dela information och bästa praxis.
”Det är mycket värdefullt att få dela erfarenheter med kollegor och fundera över gemensamma lösningar på aktuella konsumentproblem. Samarbete hjälper oss att stärka den nordiska tillsynen av konsumentskyddet,”
I ämnesspecifika expertgrupper fördjupades diskussionerna särskilt inom fem aktuella teman.
Marknadsföring riktad till barn
Experterna delade sina åsikter om hur man kan definiera och identifiera om marknadsföring är riktad till barn. Gruppen diskuterade även marknadsföring riktad till barn inom spelindustrin, influencermarknadsföring samt direkta köpuppmaningar riktade till barn.
Hållbarhetspåståenden i marknadsföring
Diskussioner om hållbarhets- och miljöpåståenden, deras tillsyn och hur man stärker konsumenternas medvetenhet ägde rum i en egen grupp. Deltagarna delade även sina erfarenheter av genomförandet av EU-lagstiftning i olika länder.
Rabattmarknadsföring
I rabattmarknadsföringsgruppen diskuterades särskilt angivelser av det lägsta priset under 30 dagar och observationer relaterade till regeln i olika länder. Även kontinuerliga rabattkampanjer och olika mängdrabatter, såsom ”två för priset av en”, väckte diskussion.
Digitala rättigheter
I gruppen för konsumenternas digitala rättigheter fördjupades diskussionerna kring aktuella fall i olika länder samt interna virtuella valutor i spel. Myndigheterna delade erfarenheter om hur man arbetar med allmän horisontell lagstiftning och speciallagstiftning.
Finansiella tjänster
Inom finansieringstemat diskuterades särskilt marknadsföring av konsumentkrediter och hur det nya direktivet om konsumentkrediter påverkar ”köp nu, betala senare”-betalningsmetoden. Deltagarna diskuterade även observerade orättvisa avtalsvillkor i finansieringsavtal.
Nordic Consumer Summit finansieras dels av Europeiska kommissionen.
