Förhandsbetalning
Ju större köp, desto fler risker innebär förhandsbetalning för kunden. Det lönar sig vanligtvis inte att betala priset innan en vara är redo att överlåtas och det är möjligt att kontrollera varan eller en tjänst är utförd.
Förhandsbetalning medför risk för att
- företagets verksamhet upphör innan produkten har levererats till beställaren
- konsumenten förlorar sin rätt att hålla inne betalningen vid fel och förseningar.
Om det enda betalningssättet ett företag erbjuder är förhandsbetalning lönar det sig för konsumenten att
- fråga efter andra alternativ. Om det inte är möjligt att betala efter att produkten mottagits är exempelvis en skälig handpenning ett bättre alternativ än att betala hela priset på förhand. För paketresor, huspaket och större konsumententreprenader är säkerheten som bör ställas som trygghet för förhandsbetalningen lagstadgad.
- använda kreditkort. Om företaget inte levererar köpet eller köpet är felaktigt kan en kreditkortsbetalning enligt lagstiftningen även återkrävas av kreditbolaget.
Konsumenten kan kräva kompensation av kortbolaget även för köp som gjorts med betalkortets debit-funktion om bolaget i kortvillkoren eller på annat sätt har förbundit sig till detta.
- fundera på om köpet kan göras på något annat ställe med rimligare villkor.
Försenad leverans
Att häva ett köp
Företagets konkurs
Tidpunkten för erhållande av faktura
Företaget bör skicka fakturorna till konsumenten så att det från sändningsdatum till förfallodag är minst 14 dagar.
Av välgrundade orsaker kan tiden i undantagsfall vara kortare. En motiverad orsak är till exempel att fakturor för s.k. sista minuten-resor bör betalas inom ett snabbare tidsintervall.
Tidpunkten för betalning av räkningar
Räkningar ska betalas senast på förfallodagen. Om konsumenten betalar via en bank eller posten, anses betalningen ha skett när konsumenten har gett betalningsuppdraget. Vid amortering av lån ska betalningen i regel vara framme hos borgenärsbanken senast på förfallodagen.
Om en räkning inte betalas på den överenskomna förfallodagen är det fråga om avtalsbrott, dvs. företaget kan uppbära dröjsmålsränta samt påminnelse- och indrivningsavgifter för den obetalda räkningen. Om konsumenten har betalningssvårigheter lönar det sig att försöka avtala om en senare betalningstidpunkt än förfallodagen för att undvika indrivningskostnader och -åtgärder.
Försenade betalningar och indrivning