KKV poisti Faballe, ProAgrialle ja Mtechille noudatettavaksi määrätyt sitoumukset

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyi 14.6.2022 Faban, ProAgrian ja Mtechin hakemuksen vuonna 2014 antamiensa sitoumusten poistamiseksi.

Suomalaisten kotieläinyrittäjien omistama Faba osuuskunta, ProAgria Keskusten Liitto ry sekä näiden yhdessä omistama Mtech Digital Solutions Oy sitoutuivat vuonna 2014 rakentamaan jalostus- ja tuotosseurantarekistereihinsä sellaiset rajapinnat, jotka mahdollistavat kaupallisilla ohjelmistomarkkinoilla toimiville yrityksille pääsyn rekistereihin. KKV oli määrännyt sitoumukset noudatettaviksi 18.12.2014 antamallaan päätöksellä.

Faba, ProAgria ja Mtech hakivat KKV:lta ehtojen poistamista, ja virasto hyväksyi hakemuksen. Keskeinen peruste sitoumusten poistamiseksi oli päätöksen antamisen jälkeen markkinaolosuhteissa tapahtunut muutos, johon vaikuttivat lypsyautomatiikan yleistyminen, pohjoismaisen Nordic Cattle Data Exchange (”NCDX”) -rajapinnan avaaminen, Mtechin vuonna 2016 markkinoille tuoma itsenäinen linkkiohjelma sekä asteittain voimaan tullut muutos virallisen nautarekisterin päivittämisessä.

Lisätietoja:

Miira Kuhlberg