Pikaluottoja koskevat ryhmäkanteet etenevät – yli 1500 henkilöä ilmoittautunut ennakkoon tai pyytänyt apua

Ennakkoilmoittautuminen ryhmäkanteisiin, jotka kuluttaja-asiamies harkitsee nostavansa kahdesta pikaluotosta, päättyi perjantaina 22.11. Yhteensä 1549 kuluttajaa on ilmoittautunut ennakkoon tai pyytänyt kuluttaja-asiamiestä avustamaan luottoasian oikeuskäsittelyssä. Seuraavaksi kuluttaja-asiamies käynnistää neuvottelut vastapuolten kanssa. Varsinainen ilmoittautuminen alkaa ensi vuoden puolella, jos ryhmäkanne etenee käräjäoikeuteen.

Luotot, joita mahdolliset ryhmäkanteet koskevat ovat J.W.-Yhtiöt Oy:n 2 000 euron Suomilimiitti-tililuotto, joka on myönnetty 4.7.2016–31.8.2019 sekä Euro24 Finance Oy:n 2 000 euron tililuotto, joka on myönnetty 20.5.2016–20.5.2019. Molempien luottojen todellinen vuosikorko on yli 300 %.

Ennakkoilmoittautumisia ja avustuspyyntöjä tuli yhteensä 1549. Näistä noin 85 % on ennakkoilmoittautumisia ryhmäkanteeseen ja 15 % avustuspyyntöjä henkilöiltä, jotka eivät voi osallistua ryhmäkanteeseen, koska heidän velkansa on jo vireillä tai käsitelty tuomioistuimessa. Noin 80 %:lla on J.W.-Yhtiöiden luotto ja 20 %:lla Euro24 Financen luotto.

”Olemme tyytyväisiä, että saimme koottua näin suuren ryhmän ennakkoilmoittautuneita ja voimme edetä neuvotteluihin. Tällä ponnistuksella on edelleen monta mahdollista lopputulemaa, mutta olemme luottavaisia, että monet kuluttajat tulevat saamaan helpotusta kohtuuttomiin luottokustannuksiinsa”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Jos kuluttaja-asiamies ei pääse vastapuolten kanssa neuvotteluissa sovintoratkaisuun, ryhmäkanteet laitetaan vireille Helsingin käräjäoikeuteen.

Mukaan voi päästä vielä myöhemmin

Ryhmäkanteiden varsinainen ilmoittautuminen alkaa vuoden 2020 puolella, jos asia on edennyt käräjäoikeuteen. Kaikkien ryhmäkanteisiin mukaan pyrkivien on ilmoittauduttava käräjäoikeuden asettamassa määräajassa. Tämä koskee sekä ennakkoilmoittautuneita, että niitä, jotka eivät ole ennakkoilmoittautuneet.

”Näistä kahdesta kohtuuttoman kalliista luotosta kärsivät kymmenet tuhannet velalliset, joten toivomme tietysti, että ryhmä kasvaisi vielä suuremmaksi”, toteaa Väänänen.

Ryhmäkanteen lisäksi muita keinoja kustannusten alentamiseen

Osa kuluttajista, joilla on ryhmäkanteeseen kuuluva luotto, on saanut tai tulee mahdollisesti saamaan käräjäoikeuden kautta haasteen pikaluottoyritykseltä. Jos sinut on haastettu velastasi oikeuteen, et voi osallistua ryhmäkanteeseen, mutta kuluttaja-asiamies avustaa myös näissä tapauksissa. Jos olet ennakkoilmoittautunut ryhmäkanteeseen ja saat sen jälkeen haasteen, ilmoita asiasta osoitteeseen kirjaamo@kkv.fi, niin olemme yhteydessä sinuun. Jos et ole ennakkoilmoittautuneiden joukossa, ja sinut on haastettu oikeuteen, voit ilmoittautua KKV:n verkkosivuilla, niin kuluttaja-asiamies avustaa sinua mahdollisuuksien mukaan. Voit tarvittaessa kysyä lisätietoja kuluttajaneuvonnasta.

Kohtuuttomiin luottokustannuksiin kannattaa hakea helpotusta, vaikkei kuuluisi ryhmäkanteen piiriin. KKV:n sivuilta löytyy ohjeet siihen, miten voi vaatia kulujen alentamista, jos luoton todellinen vuosikorko on yli 50%.

Tiedote 23.10.2019: Kuluttaja-asiamies puuttuu pikaluottojen kohtuuttomiin kustannuksiin – ennakkoilmoittautuminen ryhmäkanteisiin alkaa