Uudistetut ohjeet yrityskauppavalvonnasta julkaistu

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on julkaissut verkkosivuillaan kokoelman ohjeita yrityskauppavalvonnasta. Ohjeet korvaavat vuodelta 2011 peräisin olevat suuntaviivat yrityskauppavalvonnasta.

Osa nyt julkaistuista ohjeista on uudelleenjulkaisuja vanhoista suuntaviivoista. Uudelleen julkaistut ohjeet käsittelevät yrityskaupan ilmoitusvelvollisuutta, liikevaihdon laskemista, yrityskauppojen arviointia ja liitännäisrajoituksia. Näistä ohjeista on ajantasaistettu ainoastaan viraston nimi ja vanhentuneet säädösviittaukset.

Lisäksi verkkosivuilla on julkaistu täysin uudet ohjeet yrityskauppojen käsittelystä virastossa sekä ilmoituskaavan tietovaatimuksista. Ohje ilmoituskaavan tietovaatimuksista julkaistiin 8.12. ja ohje asioiden käsittelystä virastossa julkaistiin tänään 20.12. KKV tulee myös julkaisemaan uuden ohjeen sitoumuksista alkuvuodesta 2023.

Erillisistä ohjeista koostuva kokoelma mahdollistaa yksittäisten ohjeiden päivittämisen joustavasti tarpeen vaatiessa. KKV tulee arvioimaan nyt annettujen ohjeiden päivitystarpeita soveltamiskäytännön myötä.

Lisätietoja:

Sanna Syrjälä