Reklamaatio yritykselle

Jos olet saanut laskun tai tiliäsi on veloitettu jatkolähetyksestä, jota et ole tilannut, ole yhteydessä myyjään. Reklamaatio kannattaa tehdä mieluummin sähköpostilla kuin puhelimella.

Reklamaatio yritykselle

Kerro, että lasku on perusteeton, koska olet tilannut vain tutustumispakkauksen.

  • Jos mainos tai myyntipuhe antaa ymmärtää, että sinulle tarjotaan ainoastaan yhtä näytepakkausta tai tuotetta, ei sopimusta jatkotilauksesta synny.
  • Lasku tai tiliveloitus on perusteeton esimerkiksi silloin, jos tilauksen kannalta olennaiset tiedot on piilotettu sopimusehtoihin tai myyntipuhelussa ei ole kerrottu selvästi sopimuksen kestosta.

Jos yritys ei voi osoittaa laskua tai tiliveloitusta aiheelliseksi, kuluttajan ei tarvitse maksaa. Yrityksellä on epäselvissä tilanteissa näyttövelvollisuus sovitusta hinnasta ja tilauksen tekemisestä. Jälkikäteen lähetetty tilausvahvistus ei johda maksuvelvollisuuteen, jos näyttöä itse tilauksen syntymisestä ei ole.

  • Voit käyttää apuna reklamaation tekemisessä Reklamaatioapuri-palvelua tai reklamaatiomallipohjia

  • Jos reklamaatiosi ei tuota tulosta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella.

    Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Huom! Puhelinpalvelu on kiinni 24.–25.4. ja se aukeaa jälleen 26.4. klo 9. Normaalisti palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.

    Asiointilomake on suljettu ti 23.4. klo 15 – pe 26.4. klo 9.

Tilaamattomien jatkolähetysten palauttaminen

Yritys ei voi vaatia palauttamaan jatkolähetystä, jota et ole tilannut. Mikäli yritys edellyttää palautusta, mahdollisesta palautuksesta aiheutuvat kulut jäävät yrityksen maksettaviksi. Voit esimerkiksi pyytää lähettämään valmiiksi maksetun palautuskuoren.

Veloitukset tililtä

Jos pankkitililtäsi on tehty veloituksia ilman suostumustasi
ota yhteys pankkiin, ja ilmoita, että veloitukset on tehty ilman suostumustasi. Pankilla on velvollisuus hyvittää veloituksen rahamäärä sinulle.

Jos luottokorttitililtäsi on tehty perusteettomia veloituksia
ota yhteys luotonantajaan, ja ilmoita, että veloitukset ovat perusteettomia. Luotonantajalla on velvollisuus hyvittää veloituksen rahamäärä sinulle.

Ota yhteyttä neuvontapalveluihin

Jos tekemäsi reklamaatio ei tuota tulosta, tarvitset henkilökohtaista apua ja