Reklamation till företaget

Kontakta säljaren om du har fått en faktura eller om ditt konto har debiterats för en fortsatt leverans som du inte har beställt. Det är bättre att göra reklamationen per e-post än per telefon.

Reklamation till företaget

Berätta att fakturan är obefogad eftersom du endast har beställt ett introduktionspaket.

  • Om reklamen eller säljsamtalet låter förstå att du endast erbjuds en provförpackning eller produkt, uppstår inget avtal om fortlöpande beställning.
  • Fakturan eller kontodebiteringen är obefogad till exempel om de uppgifter som är väsentliga för beställningen har dolts i avtalsvillkoren eller om det i säljsamtalet inte tydligt har informerats om hur länge avtalet är i kraft.

Om företaget inte kan bevisa att fakturan eller debiteringen är befogad, behöver konsumenten inte betala. I oklara situationer har företaget en skyldighet att lägga fram bevis på det överenskomna priset och på att en beställning har gjorts. En orderbekräftelse som skickas i efterhand leder inte till betalningsskyldighet om det inte finns bevis på själva beställningen.

 

Jos yritys ei voi osoittaa laskua tai tiliveloitusta aiheelliseksi, kuluttajan ei tarvitse maksaa. Yrityksellä on epäselvissä tilanteissa näyttövelvollisuus sovitusta hinnasta ja tilauksen tekemisestä. Jälkikäteen lähetetty tilausvahvistus ei johda maksuvelvollisuuteen, jos näyttöä itse tilauksen syntymisestä ei ole.

  • Voit käyttää apuna reklamaation tekemisessä Reklamaatioapuri-palvelua tai reklamaatiomallipohjia

  • Jos reklamaatiosi ei tuota tulosta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella.

    Konsumentrådgivningens telefonservice

    Normal servicetid måndag–onsdag kl 9–12, torsdag kl 12–15. Obs! Stängd 20.6.

    Obs! Avvikande öppettider i konsumentrådgivningen. Kontaktblanketten stängs för veckoslutet under sommaren på fredagar kl. 15 och öppnas igen på måndagen klo 9.

Returnering av obeställda fortsatta leveranser

Företaget kan inte kräva att du returnerar fortsatta leveranser som du inte har beställt. Om företaget kräver det, ska företaget betala kostnaderna för en eventuell returnering. Du kan till exempel be företaget skicka dig ett frankerat returkuvert.

Debiteringar från konto

Om ditt bankkonto har debiterats utan ditt samtycke
kontakta banken och meddela att debiteringarna har gjorts utan ditt samtycke. Banken är skyldig att ersätta dig för den debiterade summan.

Om ogrundade debiteringar har gjorts på ditt kreditkort
kontakta kreditgivaren och meddela att debiteringarna är obefogade. Kreditgivaren är skyldig att ersätta dig för den debiterade summan.

 

Kontakta rådgivningstjänsterna

Om din reklamation inte ger resultat, du behöver personlig hjälp och