Laivan viivästyminen määränpäästä

Voit vaatia korvausta laivayhtiöltä, jos laiva saapuu perille myöhässä. Korvaus viivästymisestä on 25–50 prosenttia lipun hinnasta riippuen viivästyksen ja matkan aikataulun mukaisesta kestosta.

Matkustajan oikeus korvaukseen laivamatkan viivästymisestä määränpäähän

Voit vaatia 25 prosenttia lipun hinnasta laivan viivästyessä vähintään

  • 1 tunnin, jos matkan aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia
  • 2 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia, mutta enintään 8 tuntia
  • 3 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia, mutta enintään 24 tuntia
  • 6 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntia.

Voit vaatia 50 prosenttia lipun hinnasta laivan viivästyessä vähintään

  • 2 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia
  • 4 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia, mutta enintään 8 tuntia
  • 6 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia, mutta enintään 24 tuntia
  • 12 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntia.

Meno-paluulipuissa viivästys jompaankumpaan suuntaan oikeuttaa 25–50 prosentin korvaukseen puolesta lipun hinnasta.

Kausi- tai muun vastaavan lipun haltijat voivat vaatia toistuvista viivästyksistä korvausta käyttämänsä liikennöitsijän korvausjärjestelmän mukaisesti.

Korvausta ei saa, jos

  • kyseessä on risteily, johon kuuluu yli kaksi yöpymistä aluksella
  • peruutuksesta tai viivästyksestä on ilmoitettu ennen lipun ostamista tai tilanne on matkustajan itse aiheuttama
  • peruutus tai viivästys johtuu aluksen turvallisuuden vaarantavista sääolosuhteista tai poikkeuksellisista olosuhteista (esim. luonnonkatastrofit, etsintä- ja pelastustoimet merellä tai sisävesillä), joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki toimenpiteet, joita kohtuudella voi edellyttää, olisi tehty.

Voit myös vaatia vahingonkorvausta matkan aikana sattuneesta tai matkan aiheuttamasta vahingosta, jos laivayhtiö tai joku sen vastuulla toimiva on virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttanut kyseisen vahingon.

Jos laivayhtiö kieltäytyy vaatimuksistasi

Jos matkasi ei vastannut sovittua, voit tehdä valituksen laivayhtiölle. Valitus kannattaa tehdä mahdollisimman pian. Jos valitus laivayhtiölle ei tuota tulosta, voit tehdä valituksen viranomaiselle.